Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-09, 22:40
  #61
Medlem
Gnäll inte på Kristian, gnäll på förrädarsläkten Trolle istället. De åtnjuter än i dag fortfarande rikedomar som dåtidens horunge till biskop roffade åt sig. Spottar alltid på marken när jag stöter på en Trolle.

Vidare tycker jag det är fruktansvärt synd att vi inte kan släpa ut undermänniskorna till politiker på gatorna och skära halsen av dem där. Jag hade personligen betalat bra med pengar för att få hantera kniven. Vi behöver ett Stockholms blodbad 2.0.
Citera
2020-11-09, 22:57
  #62
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Imorgon är det 500 år sedan.

7 november 1520

Hur känns det?


Glöm det.
Kom ihåg dom häftiga grejerna istället.
Som när Karl X Gustaf vintern 1658 tog danskarna i röven fullständigt när han gick på isen mellan de danska öarna från Jylland till Fyn, Langeland, Lolland och över till Själland och Köpenhamn och danskarna blev av med Skåne, Blekinge, Halland, Bohuslän, Bornholm och Trondheims län.

Jag kan lova att danskarna är fortfarande i chock efter denna traumatiska upplevelse.
Den smällen går dom fortfarande och funderar på. Hur fan gick det där till?
Citera
2020-11-10, 08:56
  #63
Medlem
wwrs avatar
Stockholms blodbad var väl helt enkelt den tidens motsvarighet till EU-toppmöte. Fast på den tiden hette unionen Kalmarunionen. Den danske kungen skulle styra Sverige och då gick det som det gick. Men blodbadet triggade Gustav Wasa som fick Sverige fritt. Det måste väl snart bli 500-årsjubileum av Sveriges grundande. Hoppas tidningarna följer upp händelserna. (Jag är ingen expert på historia.)

Jag tycker man kan likna händelserna vid EU-toppmötet i juli i år fast våld är mindre vanligt idag. Man bara manglar av oss 200 miljarder. Finns det någon ny Gustav Wasa på gång?
Citera
2020-11-10, 09:09
  #64
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av transient91
Gnäll inte på Kristian, gnäll på förrädarsläkten Trolle istället. De åtnjuter än i dag fortfarande rikedomar som dåtidens horunge till biskop roffade åt sig. Spottar alltid på marken när jag stöter på en Trolle.

Vidare tycker jag det är fruktansvärt synd att vi inte kan släpa ut undermänniskorna till politiker på gatorna och skära halsen av dem där. Jag hade personligen betalat bra med pengar för att få hantera kniven. Vi behöver ett Stockholms blodbad 2.0.
Din idiot vad fan har Gustav Trolle och hans släkt gjort? Det var Kristian II som ville få bort all opposition. Trolle var bara en nyttig idiot som användes för att komma med påhittade kätterianklagelser och upphäva den amnesti som Kristian II hade givit tidigare.

Sen kan jag förstå att Trolle gjorde som han gjorde. Han slog tillbaka mot horungen Sten Stures anhängare som rev ner hans borg.
Citera
2020-11-10, 10:16
  #65
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Stockholms blodbad var väl helt enkelt den tidens motsvarighet till EU-toppmöte. Fast på den tiden hette unionen Kalmarunionen. Den danske kungen skulle styra Sverige och då gick det som det gick. Men blodbadet triggade Gustav Wasa som fick Sverige fritt. Det måste väl snart bli 500-årsjubileum av Sveriges grundande. Hoppas tidningarna följer upp händelserna. (Jag är ingen expert på historia.)

Det offentliga Sverige vet inte riktigt hur man ska hantera potentiellt nationalistiska jubiléer så jag gissar på förvirring kombinerat med problematisering. Men nåt kommer säkert att hända, åtminstone på muséerna.

Jag skulle vilja se mer om den lübeckska vinkeln. Det var de som avgjorde kriget när de såg en chans att tvåla till sin danske fiende, och Gustav Vasa ekade Göran Perssons mantra om att "den som är satt i skuld är icke fri".

Citat:
Jag tycker man kan likna händelserna vid EU-toppmötet i juli i år fast våld är mindre vanligt idag. Man bara manglar av oss 200 miljarder. Finns det någon ny Gustav Wasa på gång?

Strävar inte SD efter att vara frejdiga, moderna Engelbrektar? Socialdemokratin har faktiskt använt sig av Gustav Vasa tidigare, när han sågs som en tidigmodern Gunnar Sträng.

Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Din idiot vad fan har Gustav Trolle och hans släkt gjort? Det var Kristian II som ville få bort all opposition. Trolle var bara en nyttig idiot som användes för att komma med påhittade kätterianklagelser och upphäva den amnesti som Kristian II hade givit tidigare.

Vi kan väl konstatera att historikerna fortfarande inte är ense om vem som var mest skyldig. Precis som i dagens gängmord är det svårt att utreda, och spåren är minst sagt kalla.
Citera
2020-11-10, 17:20
  #66
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det känns som vi behöver ett nytt. 500 år är en lång tid.
"Den pilen fann sin väg": Citat från Islandssagan, nedtecknad Anno Domini ~1250, muntligt berättad sedan ~AD 800.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2020-11-10 kl. 17:36.
Citera
2020-11-11, 21:32
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Stockholms blodbad var väl helt enkelt den tidens motsvarighet till EU-toppmöte. Fast på den tiden hette unionen Kalmarunionen. Den danske kungen skulle styra Sverige och då gick det som det gick. Men blodbadet triggade Gustav Wasa som fick Sverige fritt. Det måste väl snart bli 500-årsjubileum av Sveriges grundande. Hoppas tidningarna följer upp händelserna. (Jag är ingen expert på historia.)

Jag tycker man kan likna händelserna vid EU-toppmötet i juli i år fast våld är mindre vanligt idag. Man bara manglar av oss 200 miljarder. Finns det någon ny Gustav Wasa på gång?


EU-toppmöte? Hur vänsterbliven får man bli? Kallar du det här ett EU-toppmöte: (citat från vittne till skillnad från dig, om Kristian Tyranns grymheter):
"Sålunda lät han korsfästa en fogde, Magnus Johannis, hvilken varit sitt färderneslands väldige försvarare. Härvid gick så till, att man lade honom på marken och band honom vid en bräda; därpå afskar man först hans blygd och slet sedan hjärtat ur honom samt slungade under skymfliga tillmälen bägge delarna i ansiktet på den olycklige".
Bara som ett exempel.
Citera
2020-11-12, 03:33
  #68
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen


EU-toppmöte? Hur vänsterbliven får man bli? Kallar du det här ett EU-toppmöte: (citat från vittne till skillnad från dig, om Kristian Tyranns grymheter):
"Sålunda lät han korsfästa en fogde, Magnus Johannis, hvilken varit sitt färderneslands väldige försvarare. Härvid gick så till, att man lade honom på marken och band honom vid en bräda; därpå afskar man först hans blygd och slet sedan hjärtat ur honom samt slungade under skymfliga tillmälen bägge delarna i ansiktet på den olycklige".
Bara som ett exempel.
Jag skrev att metoderna har ändrats. Idag används inte våld.

Löfven säger att han vill sänka EU-avgiften. Men Macron och Merkel bara tog ned honom och de övriga till Bryssel i juli och femdubblade i ett slag utgifterna.

Det grundläggande problemet är detsamma i EU som vid Stockholms blodbad - utländska intressen försöker styra ett land. Det skadar demokratin. Folk vill inte bli kontrollerade från utlandet.

Den danske kungen försökte styra svenskarna med terror. Han baserade sin auktoritet på Kalmarunionen. För att mörda över 80 svenskar tog han även stöd av påvens lagar. Dessa unioner medför att utländska intressen försöker ta kontroll över ett land och då gnisslar det mellan folket och de utländska herrarna.

Jag är inte så kunnig i historia. Men det verkar som om även den katolska kyrkan kan ses som den tidens EU. Kyrkan hade långtgående befogenheter i Sverige och styrdes från Rom.
Citera
2020-11-12, 23:02
  #69
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det offentliga Sverige vet inte riktigt hur man ska hantera potentiellt nationalistiska jubiléer så jag gissar på förvirring kombinerat med problematisering. Men nåt kommer säkert att hända, åtminstone på muséerna.

Jag skulle vilja se mer om den lübeckska vinkeln. Det var de som avgjorde kriget när de såg en chans att tvåla till sin danske fiende, och Gustav Vasa ekade Göran Perssons mantra om att "den som är satt i skuld är icke fri".



Strävar inte SD efter att vara frejdiga, moderna Engelbrektar? Socialdemokratin har faktiskt använt sig av Gustav Vasa tidigare, när han sågs som en tidigmodern Gunnar Sträng.



Vi kan väl konstatera att historikerna fortfarande inte är ense om vem som var mest skyldig. Precis som i dagens gängmord är det svårt att utreda, och spåren är minst sagt kalla.
Dick Harrison säger att det är glasklart att kristian är ansvarig för blodbadet.
Citera
2020-11-16, 13:50
  #70
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Dick Harrison säger att det är glasklart att kristian är ansvarig för blodbadet.

Antar att du menar artikeln i SvD? Läste den precis och det verkar rätt övertygande.
Citera
2020-11-17, 13:31
  #71
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Antar att du menar artikeln i SvD? Läste den precis och det verkar rätt övertygande.
Han sa det även i programmet sveriges historia som finns på youtube.

Förresten, det verkar vara en låst artikel. Kan du klistra in hela?
Citera
2020-11-17, 13:48
  #72
Medlem
wwrs avatar
Problemet var systemet. En dansk var tillsatt i en union att styra svenskar. Det håller inte i längden. Att svenskarna avrättades hade visst även att göra med att de motsatt sig påvens styre och avsatt en biskop. Hade svenskarna fått styra sig själva hade blodbadet inte inträffat.

Senare i historien skulle väl Sverige styra Norge. Det gick ju inte heller. Men då hade samhällsbyggnaden gått framåt lite och man kapade inte huvudena på folk lika lätt. Så vi hade vett att ge tillbaka landet och sedan har vi levt i fred och med god grannsämja. Hoppas bara inte globalisternas attacker kan påverka detta negativt nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback