Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Stockholms blodbad var väl helt enkelt den tidens motsvarighet till EU-toppmöte. Fast på den tiden hette unionen Kalmarunionen. Den danske kungen skulle styra Sverige och då gick det som det gick. Men blodbadet triggade Gustav Wasa som fick Sverige fritt. Det måste väl snart bli 500-årsjubileum av Sveriges grundande. Hoppas tidningarna följer upp händelserna. (Jag är ingen expert på historia.)
Det offentliga Sverige vet inte riktigt hur man ska hantera potentiellt nationalistiska jubiléer så jag gissar på förvirring kombinerat med problematisering. Men nåt kommer säkert att hända, åtminstone på muséerna.
Jag skulle vilja se mer om den lübeckska vinkeln. Det var de som avgjorde kriget när de såg en chans att tvåla till sin danske fiende, och Gustav Vasa ekade Göran Perssons mantra om att "den som är satt i skuld är icke fri".
Citat:
Jag tycker man kan likna händelserna vid EU-toppmötet i juli i år fast våld är mindre vanligt idag. Man bara manglar av oss 200 miljarder. Finns det någon ny Gustav Wasa på gång?
Strävar inte SD efter att vara frejdiga, moderna Engelbrektar? Socialdemokratin har faktiskt använt sig av Gustav Vasa tidigare, när han sågs som en tidigmodern Gunnar Sträng.
Citat:
Ursprungligen postat av
trumpvann
Din idiot vad fan har Gustav Trolle och hans släkt gjort? Det var Kristian II som ville få bort all opposition. Trolle var bara en nyttig idiot som användes för att komma med påhittade kätterianklagelser och upphäva den amnesti som Kristian II hade givit tidigare.
Vi kan väl konstatera att historikerna fortfarande inte är ense om vem som var mest skyldig. Precis som i dagens gängmord är det svårt att utreda, och spåren är minst sagt kalla.