2020-11-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju det som är kruxet, folk följer inte rekommendationer. Barn är barn så man kan ju inte skylla på dem. Vad är "covid-19-skola-barn"?
Kolla på denna länken så får du veta mer om den föreningen. Det är en video där en facebook-grupp (vetenskapsforum covid-19) har intervjuat dem.

https://www.facebook.com/watch/?v=1100142380400656

De har en webbsida också:
- covid19-skola-och-barn.se

Edit:
Eftersom de är beroende av vad folk rapporterar in så kan man snabbt konstatera att nästan alla de skolor jag känner till covid-spridning på saknas, trots att flera av dem varit omnämnda i pressen...
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-17 kl. 12:55.
Citera
2020-11-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Man byggde inte ut testkapaciteten för att Tegnell bedyrade för regionerna fram till för 2 veckor sedan att Sverige inte skulle få en andra våg. Nu står regionerna ställda, med en testkapacitet som slagit i taket. "Tack" Tegnell.

Eftersom 5-10 % av befolkningen har förkylningssymptom under denna delen av året behöver testkapaciteten vara 500 000-1 miljon tester i veckan, bara för att täcka testning för dem med förkylningssymptom.

Det är känd kunskap sedan länge, och det spelar ingen roll om 5, 10 eller 20 % av dessa skulle vara covid-19.
Citera
2020-11-17, 12:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns det studier som visar att peta i ögonen driver smittspridningen?

Vet vi om lokaltrafiken fått instruktioner att inte cirkulera luften i sina fordon?

Jag mailade SL i Stockholm redan i september om att chaufförerna skulle få betald arbetstid för att kunna öppna alla fönster på morgonen när de klev på sina skift. SL tackade för mailet och har fortfarande stängda fönster på alla bussar och tunnelbanor jag sett och varit på.
Citera
2020-11-17, 12:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finnenandersson
Man kan lägga karbonpapper mellan studier som berör förkylning och influensa, och jämföra dessa med corona. Corona är varken mer eller mindre smittsamt via luften procentuellt sett än influensa.

Kan man?

suggesting that patient fomites and surfaces are not contaminated with viable virus

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30678-2/fulltext
Citera
2020-11-17, 12:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag mailade SL i Stockholm redan i september om att chaufförerna skulle få betald arbetstid för att kunna öppna alla fönster på morgonen när de klev på sina skift. SL tackade för mailet och har fortfarande stängda fönster på alla bussar och tunnelbanor jag sett och varit på.

Bra gjort av dig , o lika dåligt av SL..
Citera
2020-11-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är känd kunskap sedan länge, och det spelar ingen roll om 5, 10 eller 20 % av dessa skulle vara covid-19.

Är du dum på riktigt? Regionerna har inte skalat upp testkapaciteten för att Tegnell bedyrade at ingen andra våg skulle komma. Nu slår testkapaciteten i taket.

Tänk om regionerna skulle sluta lita blint på autism-Tegnell. Då hade vi haft en testkapacitet på flera hundra tusen fler tester i veckan. Istället står regionerna med byxorna nere. "Tack" Tegnell.
Citera
2020-11-17, 12:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kolla på denna länken så får du veta mer om den föreningen. Det är en video där en facebook-grupp (vetenskapsforum covid-19) har intervjuat dem.

https://www.facebook.com/watch/?v=1100142380400656

De har en webbsida också:
- covid19-skola-och-barn.se

Edit:
Eftersom de är beroende av vad folk rapporterar in så kan man snabbt konstatera att nästan alla de skolor jag känner till covid-spridning på saknas, trots att flera av dem varit omnämnda i pressen...

Tack, verkar vara ett bra initiativ, men det är märkligt att folk måste ta saken i egna händer.
Citera
2020-11-17, 13:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom 5-10 % av befolkningen har förkylningssymptom under denna delen av året behöver testkapaciteten vara 500 000-1 miljon tester i veckan, bara för att täcka testning för dem med förkylningssymptom.

Det är det som är skumt.
Om folk hanterade smittspridning skulle de inte bli förkylda.
Men nu ökar förkylningarna och då har vi samma passage för smittspridning av coronan.
Coronan och förkylningar smittar på samma sätt.

Det är en nöt att knäcka.
Citera
2020-11-17, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag hävdar att det är ganska löjligt att vi i denna tråd kallar varandra förnekare/alarmister. Kunskapen förändras dagligen kring sjukdomen. De flesta har ju en relativt öppen syn för det hävdar jag. Äkta förnekelse är väl tex kina som mörkade en hel del för övriga om detta utbrott initialt. Eller kanske Ryssland som enligt ett klipp från expressen idag kan ha 150000 fler döda än officiellt, vi skall inte glömma herr Trump heller. Bara mina tankar kring perspektiv.

Jag håller fullständigt med dig. Detta är ju trots allt ett diskussionsforum och det känns både banalt och tjatigt att epiteten alarmist/förnekare haglar konstant. Som tur är finns det även många här som kan föra en normal diskussion och kan leva med att vi alla har olika syn på saker och ting.
Citera
2020-11-17, 13:02
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nongming
Du hade fel!!!

Ja, i alla fall om att det skulle vara glömt inom en vecka - vacklade fram och tillbaks, flera gånger under de första och värsta månaderna i våras, detta erkänner jag...
Citera
2020-11-17, 13:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Är du dum på riktigt? Regionerna har inte skalat upp testkapaciteten för att Tegnell bedyrade at ingen andra våg skulle komma. Nu slår testkapaciteten i taket.

Tänk om regionerna skulle sluta lita blint på autism-Tegnell. Då hade vi haft en testkapacitet på flera hundra tusen fler tester i veckan. Istället står regionerna med byxorna nere. "Tack" Tegnell.
Tegnell har hela tiden gett dom den billigaste lösningen. Han har talat om att det inte blir nån andra våg. Det vill naturligtvis regionerna tro på eftersom det innebär att dom inte måste bygga ut testkapaciteten. Och då behöver dom inte lägga ut några pengar. Tegenll har ett stort ansvar till varför det går som det går.
Citera
2020-11-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu vet jag inte om du räknar mig till en galning. Men läget är mycket allvarligt. Du bör titta neråt Europa och se hur det har gått i de länderna nu under hösten. De blev tvungna till lockdown, vi har 8-regeln så nej det kommer inte att hjälpa nämnvärt. Nu är det mest unga som smittas och inte blir så sjuka, men så fort det tar sig in hos de svaga och sjuka så går det illa. Jag räknar med en repris av våren, kanske något lägre dödsfall då vården blivit bättre.

Tack för ditt svar och det var ungefär så jag tänkte själv utan att vara så insatt, så skönt att mina tankar inte är galna.

Varför jag undrar är för jag själv bor i Skaraborg och vi var ganska skonade i våras, men nu är snart vårat Länssjukhus uppe på högre nivåer än i våras (tror det fattas 3personer från rekord) och idag fick jag veta att det tagit sig in på våra äldreboende kraftigt.

Dom gick ut i slutet av förra veckan och sa det var en minskning, men sanning var att dom ej hade några test kvar, i min stad hade man förut en timme som dom testade men förra veckan testade dom i endast 15min.

Är orolig för har en multisjuk far som jag måste ta hand om, så denna ökning är ju mkt olycklig då vi andades ut lite och trodde det värsta var förbi och min far överlevde. Men nu blir man orolig igen när ökningen är så kraftig i vårat område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in