2020-11-17, 11:39
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om du gud förbjude får behov eller lust att skaffa ett motordrivet fordon så kan du lika bra stanna i Sverige. Kalkylen faller annars. Om inte så kan du väl tjäna några tusenlappar på att bo i Norge men givet inga lyxiga matfasoner.
Citera
2020-11-17, 11:40
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Oftast inte svensk oxfilé men jag är inte kräsen och bryr mig inte så mycket om Greta. Visste inte att det var så billigt i Norge.

Vad tjänar du efter skatt och hur mycket kan du spara per månad i Norge?

Jag är inte så kräsen och inte direkt miljön jag bryr mig mest om, vill bara värna folk runt mig genom att handla det som görs här.

Runt 60000 efter i månaden så har bra, lever dock dyrt (ute mycket, fina resor) men ett par hundra tusen om året går som regel att spara.
Citera
2020-11-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Jättebra svar.
Ok, så då kan jag förvänta min 46k i månaden även om jag arbetar bara 8 månader, eller 9? Inte ens ett helt år. Men det är brutto.
Jag vill veta vad jag får i plånkan.
Ja, det kan du. Om du ska arbeta så kort tid där skulle jag välja något som kallas kildeskatt. Det kan man få första året du är skattemässigt bosatt i Norge som svensk, och då dras 25% i skatt på allt du tjänar. Om du bara arbetar i 8-9 månader så är jag lite osäker på hur det blir med pension, men när du säger upp dig så får du dina feriepengar du tjänat ihop till under de 8-9 månaderna utbetalt på sista lönen, så den blir lite större.

Här kan du läsa mer om kildeskatt. Du kan få mindre än 25% per månad om du inte är med i norsk folketrygd men jag är lite osäker på vad det innebär.
https://www.skatteetaten.no/person/utenlandsk/skal-du-arbeide-i-norge/skattekort/kildeskatt-pa-lonn/
Citera
2020-11-17, 11:42
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Det är en vanlig restaurang, inget lyx så du har tyvärr helt fel... 80-100 för pizza i Sverige är pizzeria, de har typ sämre kvalitet än McDonalds så går inte jämföra med restaurang men går du till pizzeria i Norge kan du också få för 80-100kr. Men vanlig italiensk i Sverige är närmare 200 för pizza.

Nej det är inte dubbelt så dyrt, inte ens i närheten. Jag har heller aldrig varit på en lyxrestaurang men om du kallar en standard italiensk restaurang för lyx så säger det ju ganska mycket om dig 😃

vilken bull. köper pizza för 99-110 kr och den är god och alla är _"italienska".

ts: ta jobbet om du vill ha ett äventyr men får du 40 k i sverige så blir det i bästa fall ingen skillnad alt går du back lite.

lyssna inte på den där kränkta norska tomten.
Citera
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Håller inte med. I Sverige finns det gott om pizzerior, thaikiosker etc. där du kan köpa en `huvudrätt` för ca. 90 kr. - det prisläget finns inte i Oslo eller Norge.

Jo som jag sa så är utbudet av billig skitmat mycket större i Sverige.
Thai här är oftast ordentliga restauranger och de kostar mer, men ordentlig thai restaurang i Sverige är också närmare 200 för huvudrätt standard. Men jag går hellre ut och äter på ordentlig plats än köper de billiga ställena, det är lätt värt det att gå ut hälften så mycket för det.
Citera
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Men pasta, frukt etc. då?
Frysdisken - grönsaksblandning? Man kanske får bli nyttig då.

Okej priser på det mesta som är nyttigt, men mer `basutbud`. Min upplevelse var att kvalitet på grönt ligger lägre än i ICA i Sverige.
Citera
2020-11-17, 11:43
Medlem
macknus avatar
Citat:
Okej priser på det mesta som är nyttigt, men mer `basutbud`. Min upplevelse var att kvalitet på grönt ligger lägre än i ICA i Sverige.

Meny har oftast betydligt högre kvalitet än Ica, Coop ganska likt.
Citera
2020-11-17, 11:45
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
vilken bull. köper pizza för 99-110 kr och den är god och alla är _"italienska".

ts: ta jobbet om du vill ha ett äventyr men får du 40 k i sverige så blir det i bästa fall ingen skillnad alt går du back lite.

lyssna inte på den där kränkta norska tomten.

De är bara italienska om du aldrig provat riktigt italienska 😉
Jag jobbar dessutom i matindustrin så jag vet exakt vad de har på sin pizza på pizzeria, det dom kallar ost osv. Italienskt skulle aldrig gå i närheten av det där.
Är som att jämföra oxfilé med pommes på en pizzeria och ordentlig steakhouse. Skillnaderna är extrema precis som priset också blir.
Citera
2020-11-17, 11:46
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Jo som jag sa så är utbudet av billig skitmat mycket större i Sverige.

Finns ingen vits i att du kallar mat från den lokala thaikiosken i Stockholm för ”billig skitmat” i en ambition att försvara Norge.

Skillnaden är att utbud och diversifiering är större i Sverige - den prismässiga tröskeln på att äta ute eller moffa godis en söndag är högre i Norge
Citera
2020-11-17, 11:48
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
De är bara italienska om du aldrig provat riktigt italienska 😉
Jag jobbar dessutom i matindustrin så jag vet exakt vad de har på sin pizza på pizzeria, det dom kallar ost osv. Italienskt skulle aldrig gå i närheten av det där.
Är som att jämföra oxfilé med pommes på en pizzeria och ordentlig steakhouse. Skillnaderna är extrema precis som priset också blir.

du kan inte ett skit bre. Det är dyrare i Norge, men de har snygga norska blondiner där i alla fall. Lite bondiga.
Citera
2020-11-17, 11:49
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Meny har oftast betydligt högre kvalitet än Ica, Coop ganska likt.

Skitsnack! De norska prispåslagen på allt som inte är lokalproducerat är klart begränsande. ICA kan sourca konkurrenskraftigt på ett helt annat sätt än Meny i Norge.
Citera
2020-11-17, 11:49
Medlem
macknus avatar
Citat:
Finns ingen vits i att du kallar mat från den lokala thaikiosken i Stockholm för ”billig skitmat” i en ambition att försvara Norge.

Skillnaden är att utbud och diversifiering är större i Sverige - den prismässiga tröskeln på att äta ute eller moffa godis en söndag är högre i Norge

De billiga thaikioskerna och pizzeriorna i Sverige är skitmat, kan lova dig McDonalds håller högre kvalitet på sin mat.
Och det är inte i en ambition att försvara Norge, säger bara de har inte lika mycket av den. Problemet är att många svenska jämför en pizzeria med en riktig restaurang, det funkar lika mycket som att jämföra McDonalds med hamburgerrestaurang.

Den är större i Sverige ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in