2020-11-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Förstår inte att såna som du får skriva inlägg.alla forskare i Sverige är emot dina teorier att de planar ut på iva.
Du blandar ihop begreppen inlagda på IVA med takten kring antalet nyinskrivna på IVA. Kolla upp siffrorna själv.
Citera
2020-11-17, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
WHO vädjar nu till Sverige om att införa munskydd
Brittiska forskare ber svenska Regeringen köra över Tegnell och FHM

Och i Frankrike visar en senaste studie att enbart drygt 10% beräknas ha antikroppar.

Lååååångt kvar till autisten Tegnells flockimmunitet som han menade att vi skulle ha redan för månader sedan.

Jag hoppas vid Gud att regeringen fortsätter vid sin linje och låter vetenskapen tala istället för att ge vika till masshysterin. Utomlands har man bötlagt folk som har vistats utomhus på stranden utan munskydd. Det visar klart och tydligt hur långt ifrån vetenskap dessa länder huserar och att munskyddsdebatten endast är en symbolfråga som alarmisterna ska vinna till vilket pris som helst.

Jag hejar på vår regering som använder hjärnan istället.
Citera
2020-11-17, 07:58
Medlem
arbetets avatar
Intressant undersökning av effekterna av lockdown i Peru. Incidenterna med våldsam död minskade:

Impact of COVID-19 Lockdown Policy on Homicide, Suicide, and Motor Vehicle Deaths in Peru
Results: All forms of deaths examined presented a sudden drop after the lockdown. The biggest drop was in deaths related to traffic accidents, with a reduction of 12.66 deaths per million men per month (95% CI: -15.56, -9.76) and 3.64 deaths per million women per month (95% CI:-5.25, -2.03). Homicide and suicide presented similar level drop in women, while the homicide reduction was twice the size of the suicide reduction in men. The slope in suicide in men during the lock-down period increased by 3.62 deaths per million men per year (95% CI:0.06, 7.18). No other change in slope was detected.

Conclusions: Violent and accidental deaths presented a sudden drop after the lockdown was implemented and an increase in suicide in men was observed. Falls in mobility have a natural impact on traffic accidents, however, the patterns for suicide and homicide are less intuitive and reveal important characteristics of these events, although we expect all of these changes to be transient.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.11.20150193v1

Jag tror att det kommer att visa sig att det är en myt att t.ex. självmord ökar under lockdown eller restriktioner. I Finland trivs man under restriktioner:

Var tredje finländare trivs bättre under restriktioner

https://www.svd.se/var-tredje-finlandare-trivs-battre-under-restriktioner
Citera
2020-11-17, 07:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tittar på de tillgängliga siffrorna som finns kring nyinskrivningar. Sedan begriper jag inte din poäng med att lägga in övriga Norden på Ourworldindata kring antalet fall.
Orkar du inte se utvecklingen i våra grannländer? Är det deprimerande?

Förstår det och ska undvika sådant eller ge Trigger Warning innan.
Citera
2020-11-17, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag hoppas vid Gud att regeringen fortsätter vid sin linje och låter vetenskapen tala istället för att ge vika till masshysterin. Utomlands har man bötlagt folk som har vistats utomhus på stranden utan munskydd. Det visar klart och tydligt hur långt ifrån vetenskap dessa länder huserar och att munskyddsdebatten endast är en symbolfråga som alarmisterna ska vinna till vilket pris som helst.

Jag hejar på vår regering som använder hjärnan istället.

23 av de senaste forskningsrapporterna talar för att munskydden är en bra strategi.
WHO:s samlade experter ber Sverige att införa munskyddstvång

Men du lyssnar på "experten" Tegnell istället? Som sett till att Sverige ligger topp 6-8 i hela Europa i antal döda/capita.
Citera
2020-11-17, 08:01
Medlem
Debatten är totalt ensidig! VI MÅSTE GÖRA ALLT FÖR ATT STOPPA VIRUSET! Varför? Kan inte friheten och principen om att var och en bestämmer över sitt liv vara överordnat?
Citera
2020-11-17, 08:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag använde inte mig själv som "riktmärke".

Ett "riktmärke" skulle vara att påstå att de flesta människor är som jag.
Något sådant måste du väl göra när du antar att folk blir mindre försiktigare. För det är en myt om något om inte rena konspirationer att det är så det funkar. Saken är den att i Sverige har vi problem att folk ger sig ut bland andra och är sociala utan munskydd.
Citera
2020-11-17, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
162 får jag det till enligt din länk.
Då ökar det nu på morgonen.

Så mycket för plana kurvor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Orkar du inte se utvecklingen i våra grannländer? Är det deprimerande?

Förstår det och ska undvika sådant eller ge Trigger Warning innan.
Men sluta larva dig. Norges antal smittade har absolut noll relevans för diskussionen kring IVA Sverige.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att det kommer att visa sig att det är en myt att t.ex. självmord ökar under lockdown eller restriktioner. I Finland trivs man under restriktioner:

Var tredje finländare trivs bättre under restriktioner

https://www.svd.se/var-tredje-finlandare-trivs-battre-under-restriktioner
Finland har hålllit spridningen på en låg nivå under hösten och har därför kunnat ha mer öppet än Sverige, så det underlättar antagligen. Hockeyligan kör t.ex. fortsättningsvis med publik. Halvkapacitet och masktvång i publiken.
Citera
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsTakida
Debatten är totalt ensidig! VI MÅSTE GÖRA ALLT FÖR ATT STOPPA VIRUSET! Varför? Kan inte friheten och principen om att var och en bestämmer över sitt liv vara överordnat?

Lite anarkivarning på den,,, funderat på det?
Citera
2020-11-17, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sverige rapporterar unikt i hela Europa. Det handlar om att få situationen att alltid se bättre ut än den är och få det att se ut som att toppen är passerad. Här kan du läsa om hur Sverige rapporterar dödsfall, och hur resten av Europa gör det.

https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting?fbclid=IwAR0MzyODdxa4IKtV2QixEUkQlJJu3T8 bmU9m3U90unFWcFMsJx6-omwvfBg

Sverige fick kritik från WHO över hur man rapporterade. Och det är precis som du säger, FHM och Tegnell införde snabbt metoder för rapporteringen som gjorde att läget skulle se ljusare ut än vad det i själva verket var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in