2020-11-16, 23:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Du svarer ikke på det jeg spør om. Hvis du har planlegger noe så absurd som en kidnapping for å skjule drap, så er du jo samtidig fullstendig klar over at saken aldri forsvinner. Så hvorfor planlegger man ikke avslutning, som jo mildt sagt er enkel å klekke i hop sammenlignet med alt det andre man i så fall står bak.

Og hvorfor ikke bare dytte kvinnfolket utenfor en skråning og si at hun falt?
Enligt AE's nära vänner här i tråden var hon glad i spriten. TH kunde ha fyllt henne med sprit på kvällen och placerat henne i en stol på altanen och sen gått o lagt sig. På morgonen hittar han henne död... Med tanke på årstiden så skulle hon inte ha överlevt natten.
Citera
2020-11-16, 23:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Absolutt.

For min del er det hvertfall påfallende at ingen her inne tilsynelatende klarer å svare på et av de mest sentrale spørsmålene som må stilles hvis man mener TH står bak alt, hvorfor blir ikke kidnappingen man selv står bak "avsluttet". Motparten, som jo da ikke eksisterer, trenger jo ikke engang å gi annet livsbevis enn informasjon som bare de kan vite om fra "kidnappingen". TH kan overføre en sum og indikere at han trenger mer tid for å få tak i resten, "motparten" kan respondere med at det enten er for sent eller at de vet at politiet er involvert, bevis for at AEH er drept kan sendes og så er all kontakt avsluttet og alt hadde vært plausibelt.

Hvilken som helst snøsokk vil jo være fullstendig klar over at en kidnapping vil medføre enorm oppmerksomhet i media, og oppmerksomheten vil definitivt ikke avta hvis det ikke dukker opp bevis for at personen er drept og/eller at noen blir funnet skyldig. Å planlegge en avslutning er jo kritisk hvis man selv står bak det hele. Hvis man er så forferdelig overbevist om at TH står bak alt, så må man jo samtidig kunne evne å komme opp med en plausibel forklaring på hvorfor ingenting av dette skjer.
TH kanske inte vill ha ett avslut? Kanske planerade han att livet efter AE skulle innehålla diverse TV-framträdande som shower o dokumentärer mm..... Han hade kanske tröttnat på anonymiteten?
Citera
2020-11-16, 23:18
Medlem
Citat:
Du svarer ikke på det jeg spør om. Hvis du har planlegger noe så absurd som en kidnapping for å skjule drap, så er du jo samtidig fullstendig klar over at saken aldri forsvinner. Så hvorfor planlegger man ikke avslutning, som jo mildt sagt er enkel å klekke i hop sammenlignet med alt det andre man i så fall står bak.

Og hvorfor ikke bare dytte kvinnfolket utenfor en skråning og si at hun falt?

Denne absurditet har jeg sett forklart ved at det var hans eneste utvei i å bli kvitt henne, for ble hun utsatt for en «ulykke» ville han selvsagt blitt mistenkt for drap 🤔

Grunnen til at han ikke trodde han kom til å mistenkt i dette drap/kidnapping plottet var at han i sin overdrevne grandiose petsonlighets forstyrrelse hadde planlagt den perfekte forbrytelse, og helt uten problem var sikker på at han aldri kom til å bli mistenkt.

Jeg forstår ikke denne «logikken».

Hvem kan ha behov for dette krypto-kidnapping-plottet foruten kryptomannen og hans kompanjonger?

TH forsto på et eller annet tidspunkt at TEH var involvert, kanskje allerede da han ikke hørte telefonen ringe før sønnen ankom?

Ikke vet jeg, kanskje en gradvis erkjennelsens prosess?
Citera
2020-11-16, 23:20
Medlem
Er det denne kontakten politiet mener ble sendt fra en adresse i Oslo?
«Etter en pressekonferanse 24. januar 2019 skal den angivelige motparten ha tatt kontakt på en ny plattform: en kryptert e-posttjeneste.»
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9M147/tom-hagen-i-ny-melding-til-motparten-jeg-vil-betale
Citera
2020-11-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det er noe som skurrer veldig med kryptosporet.

Det blir brukt både Bitcoin og Monero, hvorfor ikke bare bruke 1?

Det skal betales i rater over 9 uker, hvorfor i all verden ikke kreve alt på en gang?
Dette senker troverdigheten til en kidnapper som er avhengig av at pårørende faktisk tror det er mulig å få henne tilbake i live.
TH vil vel heller ikke hatt noe motiv for å gjøre det slik, eller?

Jeg mistenker at RU's prat har blitt til etteretning for andre og at noen som er inne i Monero vil ha opp volumet og troverdigheten.
Om TH handler 1 mill pr uke i 9 uker vil det hjelpe veldig.

Dette vil passe en som allerede har investert i en monerorigg.
Valutaen får økt volum, troverdighet og pris og GM kan skjule løsepengene i sitt eget system.

Utfordrer tråden på dette:
Hva kan ha motivert GM til å bruke to valutaer og rater over 9 uker?

Rater er et typisk begrep for en som leser finansaviser og spekulerer på børs, kanskje mest brukt innen shipping og finans.
Citera
2020-11-16, 23:36
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Så du kan altså ikke forklare hva du faktisk sikter til, det lover jo bra.

hoppas att du har kul ikväll, trevligt att se vem du är
Citera
2020-11-16, 23:39
Medlem
Jeg tror THs opprinnelige plan var at kidnappingen skulle bli tidlig kjent, og at utenlandske netthaier og kryptoeksperter i haugevis skulle bøtte på med falske krav, i håp om å få godt betalt i kryptovaluta for anstrengelsene sine. TH skulle da til slutt velge ut et falsk krav som han selv bekreftet som autentisk. Og betale løsepenger. Så skulle det bli helt tyst. Da skulle det liksom ha blitt etablert en forestilling om at kidnappingen var reell, at løsepenger var blitt betalt, men at AEH ikke ble løslatt og at mest hun sannsynligvis omkom mens hun var gissel. På et ukjent sted i Europa.

Om TH til slutte måtte betale løsepenger til en annen Monero-konto enn den trusselbrevet oppga, skulle det forklares med at AEH som gissel var blitt solgt fra et kriminelt miljø til et annet kriminelt miljø. At de opprinnelige kidnapperne kviet seg for den risiko for avsløring som forhandlinger kunne medføre, og overlot den delen til andre kriminelle som de anså som "mer proffe" på kryptovaluta.

Jeg tror også at TH spekulerte i at politiet ikke skulle greie å holde kidnappingen hemmelig. Men det skulle gå hele ti uker før saken ble offentliggjort. I hvert falle fire store norske medier var klar over saken, og unnlot å skrive om det de visste. Av hensyn til AEH. De ønsker ikke å sette livet hennes i fare.

10 uker hemmelighold er 1 uke lenger enn minimumsperioden det ville ha tatt å kjøpe Monero tilsvarende 9 millioner Euro, om kravene fra trusselbrevet ble fulgt og TH begrenset kjøp av Monero til maksimum tilsvarende 1 million Euro per uke.

Når vi ser hvordan TT nå nærmest spotter politiet for at etterforskningen holdt en veldig lav profil de første ti ukene, så må man forsøke å tenke seg hva slags ramaskrik det ville ha blitt om politiet hadde gått ut med opplysninger om forsvinningen mye tidligere, feks i løpet av de første dagene eller første ukene etter forsvinningen.

Alt i alt synes jeg det er vanskelig å kritisere politiet. De ble satt i en svært vanskelig situasjon. Nærmest utpekt til syndebukker allerede i trusselbrevet.

Til den som spurte om hvorfor TH ikke selv, eller noen medhjelper(e), hadde planlagt å holde liv i bitcoin-kommunikasjonen.
Senast redigerad av kornblomst 2020-11-16 kl. 23:46.
Citera
2020-11-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror THs opprinnelige plan var at kidnappingen skulle bli tidlig kjent, og at utenlandske netthaier og kryptoeksperter i haugevis skulle bøtte på med falske krav, i håp om å få godt betalt i kryptovaluta for anstrengelsene sine. TH skulle da til slutt velge ut et falsk krav som han selv bekreftet som autentisk. Og betale løsepenger. Så skulle det bli helt tyst. Da skulle det liksom ha blitt etablert en forestilling om at kidnappingen var reell, at løsepenger var blitt betalt, men at AEH ikke ble løslatt og at mest hun sannsynligvis omkom mens hun var gissel. På et ukjent sted i Europa.

Om TH til slutte måtte betale løsepenger til en annen Monero-konto enn den trusselbrevet oppga, skulle det forklares med at AEH som gissel var blitt solgt fra et kriminelt miljø til et annet kriminelt miljø. At de opprinnelige kidnapperne kviet seg for den risiko for avsløring som forhandlinger kunne medføre, og overlot den delen til andre kriminelle som de anså som "mer proffe" på kryptovaluta.

Jeg tror også at TH spekulerte i at politiet ikke skulle greie å holde kidnappingen hemmelig. Men det skulle gå hele ti uker før saken ble offentliggjort. I hvert falle fire store norske medier var klar over saken, og unnlot å skrive om det de visste. Av hensyn til AEH. De ønsker ikke å sette livet hennes i fare.

10 uker hemmelighold er 1 uke lenger enn minimumsperioden det ville ha tatt å kjøpe Monero tilsvarende 9 millioner Euro, om kravene fra trusselbrevet ble fulgt og TH begrenset kjøp av Monero til maksimum tilsvarende 1 million Euro per uke.

Når vi ser hvordan TT nå nærmest spotter politiet for at etterforskningen holdt en veldig lav profil de første ti ukene, så må man forsøke å tenke seg hva slags ramaskrik det ville ha blitt om politiet hadde gått ut med opplysninger om forsvinningen mye tidligere, feks i løpet av de første dagene eller første ukene etter forsvinningen.

Alt i alt synes jeg det er vanskelig å kritisere politiet. De ble satt i en svært vanskelig situasjon. Nærmest utpekt til syndebukker allerede i trusselbrevet.

Til den som spurte om hvorfor TH ikke selv, eller noen medhjelper(e), hadde planlagt å holde liv i bitcoin-kommunikasjonen.

Men dette er jo fullstendig ulogisk.
Citera
2020-11-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Rater er et typisk begrep for en som leser finansaviser og spekulerer på børs, kanskje mest brukt innen shipping og finans.
Etter det jeg forstår er det vanskelig å få tak i så mye Monero på en gang, og bitcoin kan spores.
«Nå bekrefter utviklerne av kryptovalutaen at også de tviler på om det er mulig.

– Å kjøpe over 1 prosent av noen valuta i løpet av kort tid, uten en markant prissvingning, er i beste fall svært vanskelig, sier Francisco Cabañas, som er én av utviklerne av monero, til E24.

– Gitt hvor høyt profilert denne saken er, blir det enda vanskeligere å kjøpe en så stor sum.»

«De få markedsplassene som tilbyr handel av monero, og som kan bidra med likviditeten som trengs for overføringen av en så stor sum, har svært strenge anti-hvitvasking og «know your customer»-prosesser. Disse prosessene tar lang tid å gjennomføre, sier Cabañas.

Mange av de største markedsplassene krever at du verifiserer deg med identifikasjon for å bruke platformen.

– Jeg tror at med tanke på størrelsen av den foreslåtte summen, vil det kreve mer enn én handelsplass for å få tak i denne mengden monero.»

«Med andre ord vil det kunne være både vanskelig og tidkrevende å få tak i så mye monero som de angivelige kidnapperne skal ha bedt om, dersom det er mulig i det hele tatt.»

«Cabañas sier at offentliggjøringen av saken har gjort det enda mindre sannsynlig at betalingen vil kunne gjennomføres.

– Tatt i betraktning at politiet i Norge har frarådet å betale løsepengene, er det mindre sannsynlig at markedsplassene er villige til å tilrettelegge for denne handelen.»

https://e24.no/naeringsliv/i/e87QwK/monero-utvikler-til-e24-vanskelig-aa-faa-tak-i-en-saa-stor-sum
Citera
2020-11-17, 00:04
Medlem
Slettsnokens avatar
Årsaken til at TH som han selv sier ble sjokkert over at politiet nektet å komme hjem til S4 tror jeg er todelt:

1. Han ville at politiet skulle se åstedet selv, vise de vei slik at han slapp å gjenfortelle detaljer fra et åsted han trolig ikke hadde sett fordi han aldri var inne i huset etter jobb. Ingen skoavtrykk.

2. Planen var at politiet raskt skulle vise seg i S4, slik at «kidnapperne som holdt oppsikt med huset» skulle få påskudd til å drepe AE.

På den måten kunne TH & co elegant plassere skylden for AE’s død hos politiet.
Citera
2020-11-17, 00:14
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Etter det jeg forstår er det vanskelig å få tak i så mye Monero på en gang, og bitcoin kan spores.
«Nå bekrefter utviklerne av kryptovalutaen at også de tviler på om det er mulig.

– Å kjøpe over 1 prosent av noen valuta i løpet av kort tid, uten en markant prissvingning, er i beste fall svært vanskelig, sier Francisco Cabañas, som er én av utviklerne av monero, til E24.

– Gitt hvor høyt profilert denne saken er, blir det enda vanskeligere å kjøpe en så stor sum.»

«De få markedsplassene som tilbyr handel av monero, og som kan bidra med likviditeten som trengs for overføringen av en så stor sum, har svært strenge anti-hvitvasking og «know your customer»-prosesser. Disse prosessene tar lang tid å gjennomføre, sier Cabañas.

Mange av de største markedsplassene krever at du verifiserer deg med identifikasjon for å bruke platformen.

– Jeg tror at med tanke på størrelsen av den foreslåtte summen, vil det kreve mer enn én handelsplass for å få tak i denne mengden monero.»

«Med andre ord vil det kunne være både vanskelig og tidkrevende å få tak i så mye monero som de angivelige kidnapperne skal ha bedt om, dersom det er mulig i det hele tatt.»

«Cabañas sier at offentliggjøringen av saken har gjort det enda mindre sannsynlig at betalingen vil kunne gjennomføres.

– Tatt i betraktning at politiet i Norge har frarådet å betale løsepengene, er det mindre sannsynlig at markedsplassene er villige til å tilrettelegge for denne handelen.»

https://e24.no/naeringsliv/i/e87QwK/monero-utvikler-til-e24-vanskelig-aa-faa-tak-i-en-saa-stor-sum

hade lösenkravet varit 5 till 15 miljoner nok och endast krypterad e-post och monero hade använts, hade fallet kunde ha fungerat...

Men chansen är stor att RU faktiskt vistte att detta belopp är alldeles för stort för att smärtfritt överföra med monero...
Citera
2020-11-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Årsaken til at TH som han selv sier ble sjokkert over at politiet nektet å komme hjem til S4 tror jeg er todelt:

1. Han ville at politiet skulle se åstedet selv, vise de vei slik at han slapp å gjenfortelle detaljer fra et åsted han trolig ikke hadde sett fordi han aldri var inne i huset etter jobb. Ingen skoavtrykk.

2. Planen var at politiet raskt skulle vise seg i S4, slik at «kidnapperne som holdt oppsikt med huset» skulle få påskudd til å drepe AE.

På den måten kunne TH & co elegant plassere skylden for AE’s død hos politiet.

Dette er jo fullstendig irrelevant og ingenting som helst å skulle gamble på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in