2020-11-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vi fick hjälp av vädret, det kommer vi inte få på några månader nu.

Japps, vädret kommer bara bli värre tyvärr
Citera
2020-11-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
WHO uppmanar: Sverige bör överväga munskydd.

https://www.svd.se/who-uppmanar-sverige-bor-overvaga-munskydd

Vi har inte lagret för det så det rekommendationen kommer ALDRIG att ske.
T.om statsministern säger "det är inte olagligt att använda munskydd", har man en sådan inställning till det så gör man något.. antagligen att det inte ens finns tillräckligt med skydd till vården.
Knappast som de då vill skapa panik hos privatpersoner som ska köpa upp allt.
Citera
2020-11-16, 21:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Vi fick ju tidigare ner smittan och antalet döda rätt rejält efter vårens dödsvåg.

Och det utan munskydd.

Pga att Svenskar genomförde en lockdown på egen hand i våras. Vägarna var tomma o folk höll sig verkligen hemma i stor utsträckning.

Helt annorlunda nu. Folk bryr sig klart mindre.

Sen hade vi våren på vår sida. Mycket lättare vara utomhus mer då än nu i blöta november.

Under de mörka månaderna där vi umgås som mest inomhus hjälper maskerna som mest.
Citera
2020-11-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Vi fick ju tidigare ner smittan och antalet döda rätt rejält efter vårens dödsvåg.

Och det utan munskydd.

Det var inte bara vi som fick det?
Smittan gick ner i HELA västvärlden samtidigt, finns inte ett enda land i västvärlden det inte gick ner i.
Trots att det fanns olika strategier överallt, det tyder mer att det är säsongskopplat.

Men vi kan ju bara spekulera.. då inte en enda jävla expert har kommit fram till något.
Tvärtom sa ALLA Sveriges "experter" t.om s k "tegnellanuskritker" att vi inte skulle få en andra våg.
Man undrar vad dessa får betalt för.

Vill ni veta vad Anders Tegnell taxerade 2020? 1 302 944 kr

Det är våra skattepengar det.
Citera
2020-11-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vi har inte lagret för det så det rekommendationen kommer ALDRIG att ske.
T.om statsministern säger "det är inte olagligt att använda munskydd", har man en sådan inställning till det så gör man något.. antagligen att det inte ens finns tillräckligt med skydd till vården.
Knappast som de då vill skapa panik hos privatpersoner som ska köpa upp allt.

Det är väl klart som fan att Sverige kan beställa hem munskydd om det skulle anses nödvändigt. Eller tror du munskydden räcker till exakt hela världen förutom 10 miljoner svenskar?
Citera
2020-11-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det var inte bara vi som fick det?
Smittan gick ner i HELA västvärlden samtidigt, finns inte ett enda land i västvärlden det inte gick ner i.
Trots att det fanns olika strategier överallt, det tyder mer att det är säsongskopplat.

Men vi kan ju bara spekulera.. då inte en enda jävla expert har kommit fram till något.
Tvärtom sa ALLA Sveriges "experter" t.om s k "tegnellanuskritker" att vi inte skulle få en andra våg.
Man undrar vad dessa får betalt för.

Vill ni veta vad Anders Tegnell taxerade 2020? 1 302 944 kr

Det är våra skattepengar det.

Ja Sverige gick till slut precis som 90% av trådens skribenter igång på ordet "klustersmitta".

Det räknade jag ut med röven att det är väl klart så in i helvete att ett virus sprids i kluster när människor bara rör sig i kluster. Om människor rör sig normalt så sprids det som alla andra virus.

Helt sjukt att jag kan vara världens bäste epidemiolog trots att jag inte ens visste vad en epidemiolog var för 9 månader sedan.
Citera
2020-11-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om jag får ställa en seriös fråga angående munskydd.

Vad finns det egentligen för studier på munskydd och spridning? Jag skulle vilja läsa dessa.

Jag har sett studier på munskydd och smitta mellan individer, men inte på munskydd och spridning i en population.

(möjligtvis undantaget "den tyska staden Jena", men den studien hade en rad vetenskapliga brister som gjorde att den inte bevisade något alls, egentligen)

Jag har postat denna länk förr men den innehåller en mängd referenser till artiklar om munskydd inklusive bland annat vad du efterfrågar.

Jag kan fortfarande inte förstå att mask inte rekommenderas i Sverige. Varför skulle det fungera i sjukvården men inte på fullsatta bussar liksom. Helt obegripligt verkligen.

Edit: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html
Citera
2020-11-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag känner mig väldigt optimistisk kring de här vaccinen.

Med det sagt, några kommentarer på Modernas rapport:

1) 94.5% effekt var för "primary endpoint" som gick ut på att förhindra symptomatisk sjukdom.

2) Huruvida det skyddar mot att du blir infekterad av viruset är inte känt. Det är alltså fortfarande möjligt att man blir asymptomatiskt sjuk, och ändå bidrar till smittspridningen.

3) Det var inga under 18 år med i studien, så vaccinet är inte aktuellt för barn.

4) Antalet som fått covid i studien är bara 95 stycken (varav 90 stycken fick placebo). Det här statistiska underlaget är nog för litet för att man ska känna sig bekväm med att vaccinera någon yngre än typ 40-50 år, om den inte har särskilda skäl.

5) Det är bara att tuta och köra med 70+ om det inte framkommer något nytt längre fram.

6) Även om den officiella planen är att stoppa pandemin, så tror jag den inofficiella planen för många länder är att vaccinera riskgrupper och sen öppna upp. Det är inte koscher i dagsläget, men om antalet dödsfall sjönk med 95% så skulle nog opinionen vända sig mot nedstängningar i de flesta länder.

Symptomlindring för vuxna borde ge 1) färre inlagda med andningsbesvär. Bra.
2) Lägre smittspridning eftersom smittan sprids pga symptom såsom nysning och hostning.
3) Fortsatt många lindriga fall vilket kan vara både bra och dåligt.
Citera
2020-11-16, 21:46
Medlem
Skånes region styrelse ordförande vill ha distansutbildning för gymnasiet.
(Mycket bra initiativ)
https://www.sydsvenskan.se/2020-11-16/carl-johan-sonesson-vill-ha-distansundervisning-i-gymnasiet?utm_campaign=stora%20nyhetshändelser&utm _source=push&utm_medium=app
Citera
2020-11-16, 21:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förklaringsmodell kring andelen positiva? Låt höra.

Slutar man att testa på symtom - och istället testar utifrån yrkesgrupper så blir givetvis resultatet helt missvisande.

Sjukhusfallen är vad vi nu skall hålla koll på.
Citera
2020-11-16, 21:49
Medlem
AndersTengells avatar
en 20-årig frisk kvinna utan underliggande sjukdomar fick båda sina lungor transplanterade då covid-19 trasat sönder dom, dock i usa men kommer väl hända här också snart.

man kan även tänka att är det så illa ställt med lungorna att man måste göra en dubbel lungtransplantation, då känns det rätt uppenbart att måååånga många många ungdomar här i sverige kommer få trasiga lungor.

vi har ju faktiskt redan börjat transplantera lungor på covidpatienter i sverige.. någon som vet ålder på dom?

och kvinnorna blir flintskalliga: https://www.expressen.se/nyheter/kvinnorna-berattar-vi-tappar-haret-efter-corona/
Citera
2020-11-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
De undersökningar jag har sett har nog främst koncentrerat sig på hur munskydd sprider mellan individer. Mellan hela populationer är svårare att mäta när det inte finns några större testgrupper där alla andra variabler är lika.

Man får utgå ifrån den forskning som existerar och går att göra. Det finns åtskilliga som visar att munskydd även av enklare sort både skyddar bäraren men främst skyddar andra från att smittas av bäraren. Att envist hävda att munskydd inte skulle fungera utgående ifrån det egna antagandet att folk inte kan använda munskydd rätt är lika logiskt som att påstå att blöjor inte fungerar utgående från samma princip.

Här är annars en intressant artikel där WHO uppmanar Sverige att börja använda munskydd.

https://sverigesradio.se/artikel/7601096
Fast att kalla någon envis för att man efterfrågar empiriska, erfarenhetsbaserade bevis för att något har medicinsk effekt, är inte särskilt övertygande. Innan pandemin så hade det varit en självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in