Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Du vet inte heller hur långt ner hålet går, eller hur?
Jag vet inte mer än vad som visas i filmen och på renderingen, men filmskaparna vet hur långt ner mot botten som sprickan går. Vad de eventuellt inte vet är hur långt upp på skrivsidan den sträcker sig.
Citat:
”Rätt väl” är inte någon speciellt exakt positionering.
Semantiktrams.
Tror du filmskaparna är så slarviga att de inte ansträngt sig att återge sprickan rätt i renderingen (med reservation för att de inte vet exakt hyr långt upp på skrovsidan den sträcker sig)?
Citat:
Det finns inget belägg för att det slutar ovanför vattenlinjen.
Det har jag inte påstått heller.
Filmskaparna har kört sin ROV från skrovets botten och uppför styrbords skrovsida så de har sett var sprickan börjar (från skrovbotten sett).
Tror du filmskaparna är så slarviga att de inte ens ansträngt sig att återge sprickan rätt i renderingen och då menar jag här hur långt ner mot botten sprickan sträcker sig?
Som jag skrev tidigare upptäcktes hålet vid första dykningen och efter 20 minuters filmning.
Totalt har man gjort fem dykningar (och filmat i tre timmar). Alltså har teamet haft möjlighet att utvärdera första dyket och göra extra kontroller vid kommande dyk om de skulle vara osäkra på hålets lokalisation.
Att det i Dplay-serien framställs som att hålet upptäcks bara minuter innan de avbryter operationen är en dramatiserad konstruktion.
(Det blir nästan löjligt när rover-föraren ger sken av att inte veta hur Estonia kantrade och ställer frågan om åt vilket håll fartyget fick slagsida, eller så har var han mycket dåligt påläst för ett så pass viktigt uppdrag...)