2020-11-16, 19:53
Medlem
Kvinna, 33 år, något överviktig enligt BMI men tränar och tävlar i styrkesport så har en god fysik i övrigt. Har inte varit sjuk ens i förkylning senaste fyra åren.
Blev konstaterad Covid-positiv i eftermiddags efter drive-in test i torsdags morse.

Kände mig lite krasslig i halsen söndagen den 8e och bokade test då men kände mig sen fullt frisk igen på måndagen. Höll mig för säkerhets skull från folk därefter ändå. På torsdagen började jag känna mig taskig igen, särskilt ett rätt hårt tryck över bröst och lungor, främst på höger sida. Har inte haft feber någon gång under den här tiden.

Är ute och går med min hund minst fyra gånger om dagen och bor på fjärde våningen utan hiss, så det blir ju en del motion vare sig jag vill eller inte och det har än så länge gått bra. Till historien hör att jag bröt foten på fyra ställen för sju veckor sen så är inte särskilt snabb i vändningarna just nu oavsett så promenaderna går i maklig takt.

Det som är absolut drygast är att smak och lukt försvann i torsdags också, kan verkligen inte förnimma en enda smak länge och det suger ju riktigt mycket.
Citera
2020-11-16, 21:46
Medlem
Karmans avatar
Måste man ha hosta och problem med luftvägarna för att det ska kunna vara Covid?
Citera
2020-11-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Måste man ha hosta och problem med luftvägarna för att det ska kunna vara Covid?
nej.
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/
Citera
2020-11-16, 22:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomymoususer
nej.
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/
Tack! Jag läste det tidigare, men alla som haft det verkar ju haft hosta etc.

Jag hade en mycket märklig sjukdom för några veckor sedan 5 dagar med runt 38 i feber, superont i kroppen, framförallt i ryggen, nacken och även i bröstet, extrem trötthet. Även väldigt jobbig huvudvärk. Ingen som helst känning av problem med luftvägarna. Börjande måndag, kände mig dålig ända fram till lördag med gradvis förbättring mot slutet. Söndag kände jag mig frisk igen och har så varit sedan dess. Beställde ett coronatest under sjukdomen som jag själv petade med i halsen, men det var negativt.

Fattar inte vad det kan ha varit annars. Kändes definitivt inte som någon förkylning eller influensa jag haft tidigare och det är ett gäng...
Citera
2020-11-16, 22:14
Medlem
AndersTengells avatar
tror ni anna lindmarker på tv4 nyheterna haft corona?

hon andas väldigt tungt under nyheterna och låter inte helt kry

drog en snabb googling och hon var hemma och sjuk i flera dagar under mars men nämner inte i sina inlägg vad hon var sjuk i för något, sen såg jag ett annat inlägg där hon skrev att "tårtan är coronasäkrad, personerna som skar upp den hade antikroppar"

så är väl ingen högoddsare att det gått corona i hennes närhet och att hon åkte på det och ännu inte återhämtat sig.

ska försöka hålla koll på hennes hår kommande sändningar då jag sett att många kvinnor som får corona börjar tappa håret.. 50-60% håravfall verkar rätt vanligt.

skulle personligen kännas tråkigt då jag sparat mitt hår i många år och äntligen nått den längd jag vill ha.

någon annan här i tråden som tappat håret?
Senast redigerad av AndersTengell 2020-11-16 kl. 22:17.
Citera
2020-11-16, 22:58
Medlem
Ni som har eller haft Corona; vad är era teorier om hur ni blivit smittade?
Citera
2020-11-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

drog en snabb googling och hon var hemma och sjuk i flera dagar under mars men nämner inte i sina inlägg vad hon var sjuk i för något, sen såg jag ett annat inlägg där hon skrev att "tårtan är coronasäkrad, personerna som skar upp den hade antikroppar"

så är väl ingen högoddsare att det gått corona i hennes närhet och att hon åkte på det och ännu inte återhämtat sig.

ska försöka hålla koll på hennes hår kommande sändningar då jag sett att många kvinnor som får corona börjar tappa håret.. 50-60% håravfall verkar rätt vanligt.

skulle personligen kännas tråkigt då jag sparat mitt hår i många år och äntligen nått den längd jag vill ha.

Har en kvinnlig bekant med Corona som tappat mycket hår
Citera
2020-11-17, 10:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

Yes. Har massa "bebishår" som håller på att växa ut efter förlusten. Hår som tappas under stress (att bli sjuk i covid innebär stress för kroppen)växer ut igen.
Citera
2020-11-17, 20:30
Medlem
Någon som har testat sig, fått negativt svar och sedan har antikropptest visat att ni har antikroppar?

Jag umgicks med 3 vänner för ett tag sedan. Efter några dagar fick två av tjejerna symptom och testades positiva. Någon dag efter deras positiva resultat fick jag identiska symptom, dvs:

- Extrem huvudvärk (värre än någon migränattack jag någonsin haft) under ca 2-3 dagar och kraftig yrsel
- Feber
- Muskelvärk
- Halsont
- Värk i ögonen
- Extrem trötthet
- Magproblem
- Tappade lukt och smaksinne i några dagar.

Jag testade mig givetvis, men mitt test visade till min stora förvåning negativt. Jag måste erkänna att jag blev väldigt förvånad! Hade gärna velat ha det överstökat, så är lite ledsamt att det nu var negativt när jag ändå hade alla symptomen som mitt umgänge också hade.

Därav: Någon som vet hur korrekta dessa hemmatest som beställs via 1177 är ELLER som varit sjuk, testats negativ och sedan positiv för antikroppar?
Senast redigerad av lepostier 2020-11-17 kl. 20:34.
Citera
2020-11-17, 20:40
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepostier
Någon som har testat sig, fått negativt svar och sedan har antikropptest visat att ni har antikroppar?

Jag umgicks med 3 vänner för ett tag sedan. Efter några dagar fick två av tjejerna symptom och testades positiva. Någon dag efter deras positiva resultat fick jag identiska symptom, dvs:

- Extrem huvudvärk (värre än någon migränattack jag någonsin haft) under ca 2-3 dagar och kraftig yrsel
- Feber
- Muskelvärk
- Halsont
- Värk i ögonen
- Extrem trötthet
- Magproblem
- Tappade lukt och smaksinne i några dagar.

Jag testade mig givetvis, men mitt test visade till min stora förvåning negativt. Jag måste erkänna att jag blev väldigt förvånad! Hade gärna velat ha det överstökat, så är lite ledsamt att det nu var negativt när jag ändå hade alla symptomen som mitt umgänge också hade.

Därav: Någon som vet hur korrekta dessa hemmatest som beställs via 1177 är ELLER som varit sjuk, testats negativ och sedan positiv för antikroppar?

Skulle vilja fråga dig vilken region du gjort hemtest i? Det har kommit kritik emot just region Stockholm där man bara tar prov i svalg (som ger mindre sensitivitet) och därmed risk för falsk negativ. Fick du göra i svalg endast? Eller både näsa (yttre) + svalg som nu även FoHM rekommenderar men som jag inte vet om region Stockholm infört än.
Citera
2020-11-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Skulle vilja fråga dig vilken region du gjort hemtest i? Det har kommit kritik emot just region Stockholm där man bara tar prov i svalg (som ger mindre sensitivitet) och därmed risk för falsk negativ. Fick du göra i svalg endast? Eller både näsa (yttre) + svalg som nu även FoHM rekommenderar men som jag inte vet om region Stockholm infört än.

Är det sant? Bra att veta. Det har jag inte läst om alls. Trodde inte ens man kunde få falskt negativt.

Jag tog test i region Skåne där de angav både näsa (3-5 cm upp) och svalget som sedan rörs runt i spottet. Så det kanske ändrar på det.
Citera
2020-11-17, 21:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepostier
Är det sant? Bra att veta. Det har jag inte läst om alls. Trodde inte ens man kunde få falskt negativt.

Jag tog test i region Skåne där de angav både näsa (3-5 cm upp) och svalget som sedan rörs runt i spottet. Så det kanske ändrar på det.

Kolla din regions hemsida hur du ska göra. Jag är osäker på hur reglerna ser ut. Men har du antikroppar är det väldigt positivt för dig. Krya på dig och var rädd om dig - och var hemma så länge sjukvården 1177 säger till dig Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in