2020-11-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur kommer utvecklingen se ut i länder med hård nedstängning framöver? Om vi tar Belgien som exempel så ser ju dom ut att ha fått rejäl kontroll på smittspridningen och även dödsfallen har ju börjat minska. I våras kom ju våren och räddade upp läget efter nedstängningen men vad händer nu? Kommer dom vara tvungna att ha nedstängt ända fram till våren eller kommer dom öppna upp igen? Och hur lång tid kommer det ta innan det börjar öka igen om dom lättar på restriktionerna?
Det är ju detta ingen vet. Ta U.K. Lättar dem upp på sin lockdown inför julen så kommer det snart ta hus i helvete igen. Man lägger alla slantar på ett vaccin som är tryggt och säkert i relativ snartid. Sverige har ju spelat ett annat spel, ett spel där folk förvisso är trötta på restriktionerna, men vi har haft det så jävla bra i Sverige denna pandemi. Vi har kunnat leva i relativ frihet.
Citera
2020-11-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Toppen verkar ha infallit under v44 (slutet på Oktober). Efter det har smittspridningen minskat i många regioner.

Politiken ligger såldes 3-4 veckor efter verkligheten i sitt agerande och det är därför vi ser en massa dödsfall och IVA-inläggningar.

Tragiskt.
Nej.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/larmet-fran-regionen-sjukvarden-gar-pa-knana
De har ej nåt toppen enligt Uppsalas sjukvårdsdirektör.
Citera
2020-11-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/larmet-fran-regionen-sjukvarden-gar-pa-knana
De har ej nåt toppen enligt Uppsalas sjukvårdsdirektör.

Som du säkert förstår om du läser mitt inlägg så syftade jag på smittspridningen.

Toppen för sjukvård, IVA och dödsfall kommer alltid några veckor efter.
Citera
2020-11-16, 17:30
Medlem
Citat:
Som du säkert förstår om du läser mitt inlägg så syftade jag på smittspridningen.

Om du läser länken så syftar jag på att toppen ej är nådd med antal smittade enligt länken.
Citera
2020-11-16, 17:32
Medlem
Citat:
Om du läser länken så syftar jag på att toppen ej är nådd med antal smittade enligt länken.
Fast länken säger ju inte det?
Citera
2020-11-16, 17:34
Medlem
Citat:
Toppen verkar ha infallit under v44 (slutet på Oktober). Efter det har smittspridningen minskat i många regioner.

Politiken ligger såldes 3-4 veckor efter verkligheten i sitt agerande och det är därför vi ser en massa dödsfall och IVA-inläggningar.

Tragiskt.

Vårdcentraler, sjukhus och styrande i Uppsala håller inte med dig. De har långtifrån nått toppen.
Citera
2020-11-16, 17:35
Avslutad
Citat:

Att detta har skapat så mycket förvirring under hela året är bisarrt. Jag kommer ihåg i våras när Tegnell började tala om att det syntes en utplaning (i nya fall) i Stockholm och Björn Eriksson omgående gick ut och sågade honom då inläggningarna fortfarande ökade i Stockholm
Citera
2020-11-16, 17:37
Medlem
Citat:

Nej, det står inget om det i artikeln du länkar till.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-16 kl. 17:39.
Citera
2020-11-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Vårdcentraler, sjukhus och styrande i Uppsala håller inte med dig. De har långtifrån nått toppen.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Att detta har skapat så mycket förvirring under hela året är bisarrt. Jag kommer ihåg i våras när Tegnell började tala om att det syntes en utplaning (i nya fall) i Stockholm och Björn Eriksson omgående gick ut och sågade honom då inläggningarna fortfarande ökade i Stockholm

Ja, det är bisarrt, se ormbons inlägg ovan...
Citera
2020-11-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ja, det är bisarrt, se ormbons inlägg ovan...

Vi har inte en andra våg som varar i 1-3 veckor. Att på allvar tro att smittspridningen redan har börjat gå ned visar ju att man har noll koll. Nej, den går inte ned. Vi har nått maxkapaciteten vad gäller tester i nästan alla regioner.
Citera
2020-11-16, 17:46
Medlem
Citat:

Tragiskt.
Ja. Det förefaller sant att åtgärderna inte sattes in i tid. Vill minnas att många länder i Europa satt in åtgärder när det planat ut, snarare än när det ökar markant. Sverige skulle satt in de lokala restriktionerna i mitten av Oktober.
Citera
2020-11-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Vi har inte en andra våg som varar i 1-3 veckor. Att på allvar tro att smittspridningen redan har börjat gå ned visar ju att man har noll koll. Nej, den går inte ned. Vi har nått maxkapaciteten vad gäller tester i nästan alla regioner.
Förklaringsmodell kring andelen positiva? Låt höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in