2020-11-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Samma här, det positiva är att folk undviker mig.

Var tvungen att uppsöka akuten för en månad sen ungefär. Alla i väntrummet och även när man fått ett rum anvisat var tvungna att använda munskydd hela tiden. Men kanske fungerar bara munskydd på sjukhus

Det stämmer. Engångsmunskydd fungerar bara när de används så som det är tänkt. Max ett par timmar och hanterade med rena händer och utan att knölas ner i fickan eller handväskan åtta gånger om dagen tre dagar i sträck, med fingrar som har fingrat på allt möjligt och överallt.
Citera
2020-11-16, 16:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
I Sverige?

Jag var också på akuten samma tid, och den enda skillanden var att jag var tvungen genomgå en korkad covid-kontroll i ett trångt tält, med samma sköterska som alla andra som inte hade några skydd på sig, inte ens handskar och satt jättenära mig. det enda hon frågade var om jag hade feber eller hosta.

Ja i Västra Götaland. Det var även en massa frågor utomhus, innan man blev insläppt på akuten, de med symtom fick blev hänvisade till en annan ingång. Akutrummen var helt nakna, en stålsäng med plastmadrass, inget annat. Personal med munskydd och visir. Inga patienter fick vistas i korridorer

Måste säga att det kändes väldigt bra och jag var inte direkt orolig över att få någon smitta.
Citera
2020-11-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Sudan
Somalia
Yemen

Och Sverige

Sverige är i "gott" sällskap när det gäller icke-krav på munskydd.
Du glömde USA. . .
Citera
2020-11-16, 16:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
8 i Uppsala men de ligger längre fram i våg 2

Det är mycket illa att det inte ser ut att plana ut ens i Uppsala som var först ut med både omfattande smittspridning och skärpta rekommendationer.

Plus 6 inlagda sen i fredags. Ytterligare sex nya IVA-fall. Plus åtta döda sen i fredags.

Totalt 80 som vårdas på sjukhus varav 16 på IVA. För en vecka sen var siffrorna 69 respektive 11.

Ökningen är måhända inte extrem, men den är stadig vilket innebär att de skärpta rekommendationerna inte funkar som tänkt.
Senast redigerad av fernebo 2020-11-16 kl. 16:18.
Citera
2020-11-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu vet jag inte om siffrorna laggar men de verkar vara snabba på att rapportera om man kollar på deras andra graf som mäter totalt antal på ICU.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

NYA vårdtillfällen på ICU sjunker.

11:e +23
12:e +17
13:e +25
14:e +19
15:e +10
16:e +7

Sjukvårdsdirektör: Situationen snart värre än i våras

Och då har vi endast påbörjat fas 2. Toppen ligger 2-6 veckor bort.
Citera
2020-11-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är mycket illa att det inte ser ut att plana ut ens i Uppsala som var först ut med både omfattande smittspridning och skärpta rekommendationer.

Plus 6 inlagda sen i fredags. Ytterligare sex nya IVA-fall. Plus åtta döda sen i fredags.

Ökningen är måhända inte extrem, men den är stadig vilket innebär att de skärpta rekommendationerna inte funkar.

Än värre är att tänka på att detta är början på fas 2. Vi har inte befunnit oss i denna andra våg mer än max 1-2 veckor. Det kommer bli mardrömslika siffror framöver.
Citera
2020-11-16, 16:14
Medlem
Mikael Köhler, sjukvårdsdirektör Uppsala:

– Det vi ser på sjukhusen nu speglar smittspridningen för några veckor sedan. Om ett par veckor kan vi ha en situation som är värre än den vi hade i våras

https://via.tt.se/pressmeddelande/region-uppsalas-sjukvard-allt-mer-belastad-av-covid-19?publisherId=3235664&releaseId=3287007
Citera
2020-11-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu vet jag inte om siffrorna laggar men de verkar vara snabba på att rapportera om man kollar på deras andra graf som mäter totalt antal på ICU.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

NYA vårdtillfällen på ICU sjunker.

11:e +23
12:e +17
13:e +25
14:e +19
15:e +10
16:e +7

Senaste dagarna laggar siffrorna lite. Men en platå när det gäller nyintagna i November ser det ut som. Om den trenden fortsätter är förstås svårt att sia om. Kan ju börja öka igen, men förhoppningsvis är det på väg ner inom någon vecka.
Citera
2020-11-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Senaste dagarna laggar siffrorna lite. Men en platå när det gäller nyintagna i November ser det ut som. Om den trenden fortsätter är förstås svårt att sia om. Kan ju börja öka igen, men förhoppningsvis är det på väg ner inom någon vecka.

Inte en chans att siffrorna kommer att minska kommande veckorna. Dagens siffror speglar smittspridningen för 2-4 veckor sedan. Och då hade vi inga direkta restriktioner.

Siffrorna kommer att toköka 2-6 veckor framåt.
Citera
2020-11-16, 16:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Samma här, det positiva är att folk undviker mig.

Vilket är den naturliga reaktionen, menar jag. Ser jag nån med munskydd så tänker jag att antingen är personen sjuk och då måste jag akta mig, eller så är personen rädd för att bli sjuk och då ska jag hålla avstånd. De flesta jag har sett med munskydd har varit äldre och då tänker jag det sistnämnda. Oavsett vilket så blir det en påminnelse om allvaret.

Många sticker ju huvudet i sanden och vill inte tänka på det där jobbiga utan kör på som vanligt, men ser de nån med munskydd så rycks de tillbaka till verkligheten åtminstone för en stund. Detta är bara ett av många exempel där Tegnell & Co visar bristande förståelse för mänskligt beteende och är helt snett ute med sitt prat om att munskydd skulle inge "falsk trygghet" och göra att folk blir oförsiktiga. Det är snarare tvärtom.

Citat:
Var tvungen att uppsöka akuten för en månad sen ungefär. Alla i väntrummet och även när man fått ett rum anvisat var tvungna att använda munskydd hela tiden. Men kanske fungerar bara munskydd på sjukhus

Jag har besökt sjukhus vid 4-5 tillfällen sedan i våras (ej akut) och ingen(0) har burit munskydd, varken personal (läkare, sköterskor, fysio) eller patienter.
Senast redigerad av ingetbranick 2020-11-16 kl. 16:26.
Citera
2020-11-16, 16:28
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sjukvårdsdirektören i Sthlm kommenterar idag:

Vi ser nu en förväntad, men mycket oroväckande, ökning av patienter som är i behov av intensivvård. Först har vi sett en ökning av antalet patienter smittade med covid-19, sedan ökade antalet patienter i behov av sjukhusvård och nu ser vi dessvärre även en ökning av antalet patienter med covid-19 i behov av intensivvård.

Intressant att både i Uppsala och Sthlm är sjukvårdsdirektörerna nu väldigt oroade. Får se hur det blir närmsta tiden, känns ju inte betryggande dock.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Undrar hur våg 2:s triage kommer att se ut. Även skolorna rapporterar om att lärare börjar bli slutkörda pga personalbrist. Det är dags att ta jullov så att detta lugnar ner sig. Vårdpersonal och lärare kommer vara slutkörda snart. Stäng skolorna, eller digital undervisning i den mån det går! Vaccin kommer till flertal länder i januari.
Citera
2020-11-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Inte en chans att siffrorna kommer att minska kommande veckorna. Dagens siffror speglar smittspridningen för 2-4 veckor sedan. Och då hade vi inga direkta restriktioner.

Siffrorna kommer att toköka 2-6 veckor framåt.

Mellan v44 och v45 minskade smittspridningstakten. Nu är det V47. Inte omöjligt att vi redan nu kan börja antyda en nedgång i inläggningstakten på IVA. Förutsatt att smittspridningen minskade även förra veckan. Någon tokökning som i våras tror jag inte på. Snarare en utdragen peak som faller rätt långsamt. Därefter ytterligare en topp efter nyår. Det lär blir sega månader fram till våren. Bara att hoppas att sjukvården orkar. Att vi hade behövt hårdare restriktioner (munskydd) tidigare är rätt uppenbart nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in