2020-11-16, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Segergudinnan
Det är ju uppenbart någon militär hemlighet. Men nu åker regeringen om de inte lägger korten på bordet.

Det är ju svårt att urskilja vad som är sanning eller inte eftersom man som vanlig medborgare endast får information via media.
Det blir ofta lätt att trampa på vanliga människor för de som är högre uppsatta.
Citera
2020-11-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1nZan3
Det är ju svårt att urskilja vad som är sanning eller inte eftersom man som vanlig medborgare endast får information via media.
Det blir ofta lätt att trampa på vanliga människor för de som är högre uppsatta.
"Media" är ingalunda vanliga människors vän, i ett ärende som det med E.
Jmf gärna med den s.k. Catalina-affären, som började i juni 1952.
Hela tiden "visste" en majoritet av den sv. Journalistkåren att "den mystiskt försvunna DC3an" i själva verket låg på östersjöns botten, nånstans bortom Gotland.
Men det fick dom inte gräva i, därför att staten sagt åt dom att det faktum att ryssarna sannolikt hade skjutit ned planet var en KVALIFICERAT HEMLIG militär angelägenhet. Vilken hade bäring på "Rikets Säkerhet".
I 51 år låg det döda bes.män på botten, inneslutna i en katastrofplats, praktiskt sett tvångsbegravda där i havet.

Get the point?? Staten gör precis hur den vill, i somliga fall. Pratet om värdegrund och allas lika värde blir bara blahablaha - när obekväma sanningar ska gömmas och glömmas.

Och; svensken vill i realiteten inget veta, betr. alla relevanta fakta om Estoniaskandalen!
Citera
2020-11-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bara jag...? Menar du att filmteamet medvetet ljuger med sin rendering - och vad är syftet med det?
Det framgår tydligt att filmteamet inte vet hur lång sprickan är. Du är den enda som verkar veta det. Om du hittar ett enda inlägg där jag påstår att filmteamet ljuger så får du gärna visa det, annars är jag tacksam om du avstår ifrån att tillskriva mig åsikter som jag aldrig har framfört.
Citera
2020-11-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det framgår tydligt att filmteamet inte vet hur lång sprickan är. Du är den enda som verkar veta det. Om du hittar ett enda inlägg där jag påstår att filmteamet ljuger så får du gärna visa det, annars är jag tacksam om du avstår ifrån att tillskriva mig åsikter som jag aldrig har framfört.
Så filmteamet har alltså tagit fram en rendering som visar hålet utifrån hur de uppfattar att det ser ut, som de sedan kablar ut till media och allmänhet för att vilseleda alla...? Vad tjänar de på detta - är de en del i konspirationen?
jag har inget med bilden på hålet att göra, men du måste ha en alldeles unik förmåga som missat bilden...
Citera
2020-11-16, 17:24
Medlem
Citat:
Det framgår tydligt att filmteamet inte vet hur lång sprickan är.
Sprickan fortsätter uppför skrovsidan och med tanke på hur Estonia ligger på botten är det rimligt att de inte vet exakt hur långt upp på sidan som sprickan sträcker sig. Var den börjar nedtill vet de dock och det hade de kunnat redogöra för noggrant om de velat.
Med största sannolikhet stämmer hålets placering enligt renderingen rätt väl.

I filmen är "upptäckten" dramatiserad såsom att de upptäcker hålet sent och hastigt avbryter operationen bara minuter efter upptäckten. I själva verket upptäcktes hålet dock redan 20 minuter in i första dykningen av fem i ett material på 3 timmars filmning.
Givetvis har de kartlagt hålet mer än vad som framgår av Dplay-filmen
Citera
2020-11-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så filmteamet har alltså tagit fram en rendering som visar hålet utifrån hur de uppfattar att det ser ut, som de sedan kablar ut till media och allmänhet för att vilseleda alla...? Vad tjänar de på detta - är de en del i konspirationen?
jag har inget med bilden på hålet att göra, men du måste ha en alldeles unik förmåga som missat bilden...

Enligt en av dykarna hade en av befälen på bryggan ett kulhål i huvudet, antagligen självmord eller, lyft upp båten och alla offer man kommer åt.
Citera
2020-11-16, 17:36
Medlem
Direktlogiks avatar
Om jag ämnade att sänka Estonia något i skymundan och hade militära resurser så skulle jag spränga bort bogvisiret , samt spränga några hål i skrovet en blåsig natt.
Detta med tidsinställda laddningar.
Det måste vara ett bra koncept för ett snabbt sjunkförlopp.
Citera
2020-11-16, 17:50
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum45
Enligt en av dykarna hade en av befälen på bryggan ett kulhål i huvudet, antagligen självmord eller, lyft upp båten och alla offer man kommer åt.

Vilka av befälen misstänker man?
Citera
2020-11-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Om jag ämnade att sänka Estonia något i skymundan och hade militära resurser så skulle jag spränga bort bogvisiret , samt spränga några hål i skrovet en blåsig natt.
Detta med tidsinställda laddningar.
Det måste vara ett bra koncept för ett snabbt sjunkförlopp.

Varför skulle det vara nödvändigt att spränga några hål i skrovet?
Citera
2020-11-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Sprickan fortsätter uppför skrovsidan och med tanke på hur Estonia ligger på botten är det rimligt att de inte vet exakt hur långt upp på sidan som sprickan sträcker sig. Var den börjar nedtill vet de dock och det hade de kunnat redogöra för noggrant om de velat.
Med största sannolikhet stämmer hålets placering enligt renderingen rätt väl.

I filmen är "upptäckten" dramatiserad såsom att de upptäcker hålet sent och hastigt avbryter operationen bara minuter efter upptäckten. I själva verket upptäcktes hålet dock redan 20 minuter in i första dykningen av fem i ett material på 3 timmars filmning.
Givetvis har de kartlagt hålet mer än vad som framgår av Dplay-filmen
Du vet inte heller hur långt ner hålet går, eller hur? ”Rätt väl” är inte någon speciellt exakt positionering. Det finns inget belägg för att det slutar ovanför vattenlinjen.
Citera
2020-11-16, 19:55
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Varför skulle det vara nödvändigt att spränga några hål i skrovet?
Så hon sjunker snabbt.
Citera
2020-11-16, 20:02
Medlem
Citat:
Du vet inte heller hur långt ner hålet går, eller hur?
Jag vet inte mer än vad som visas i filmen och på renderingen, men filmskaparna vet hur långt ner mot botten som sprickan går. Vad de eventuellt inte vet är hur långt upp på skrivsidan den sträcker sig.

Citat:
”Rätt väl” är inte någon speciellt exakt positionering.
Semantiktrams.
Tror du filmskaparna är så slarviga att de inte ansträngt sig att återge sprickan rätt i renderingen (med reservation för att de inte vet exakt hyr långt upp på skrovsidan den sträcker sig)?

Citat:
Det finns inget belägg för att det slutar ovanför vattenlinjen.
Det har jag inte påstått heller.
Filmskaparna har kört sin ROV från skrovets botten och uppför styrbords skrovsida så de har sett var sprickan börjar (från skrovbotten sett).
Tror du filmskaparna är så slarviga att de inte ens ansträngt sig att återge sprickan rätt i renderingen och då menar jag här hur långt ner mot botten sprickan sträcker sig?

Som jag skrev tidigare upptäcktes hålet vid första dykningen och efter 20 minuters filmning.
Totalt har man gjort fem dykningar (och filmat i tre timmar). Alltså har teamet haft möjlighet att utvärdera första dyket och göra extra kontroller vid kommande dyk om de skulle vara osäkra på hålets lokalisation.
Att det i Dplay-serien framställs som att hålet upptäcks bara minuter innan de avbryter operationen är en dramatiserad konstruktion.

(Det blir nästan löjligt när rover-föraren ger sken av att inte veta hur Estonia kantrade och ställer frågan om åt vilket håll fartyget fick slagsida, eller så har var han mycket dåligt påläst för ett så pass viktigt uppdrag...)
Senast redigerad av Prudent 2020-11-16 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in