2020-11-16, 12:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Perspektiv är viktigt.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/april-var-den-dodligaste-manaden-i-sverige-pa-over-20-ar/

1993 hade vi dessutom en avsevärt mindre befolkningsmängd! Vad skulle det motsvara i absoluta tal 2020? You do the math

Vidare:

Så med det i bakhuvudet, börjar man ju onekligen undra. Dödsfall sedan slutet av Maj är dessutom under 5 årigt medelvärde i Sverige. Det börjar onekligen bli svettigt för alarmister.
Du tror inte det kommer bli lite pinsamt för dig om ett par månader när vi citerar ditt skitsnack? Kanske läge att sluta skriva för idag, innan du skämmer ut dig totalt.

Du har missat alla framsteg som har gjorts inom intensivvården de senaste 30 åren.

Vänd på det hela - hur tror du det hade gått om SARS-CoV-2 slog ner i Sverige 1993. Inget vaccin. Inga antivirala medel. Mycket högre dödlighet på IVA. Det gäller att se det större sammanhanget.

Dessutom så har du fel när du påstår att antalet dödsfall sedan maj är under medelvärdet. Du kan lätt övertyga dig själv om det genom att öppna upp excelboken jag länkade till innan, gå till Tabell 1 och skriv in formeln
=SUMMA(G160:G296)-SUMMA(H160:H296)

Vi har en överdödlighet på 162 personer med den senaste datan. Siffrorna kommer att revideras upp, så för perioden maj-oktober så blir det nog runt 200 personer överdödlighet. Kom ihåg att de flesta under den första vågen dog under april-maj.
Citera
2020-11-16, 12:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Antal döda år 2015* - antal döda år 2020 (1 jan-31 okt)

*och motsvarande differens för 2016, 2017, 2018, 2019.

Som jag sagt flera gånger tidigare så var 2019 och 2020 väldigt milda influensasäsonger, medan exempelvis 2018 och 2015 var kraftigare. Som jag tidigare så har det dött fler i covid-19 än vid en kraftigare influensasäsong, men de är inte uppseendeväckande många fler.

Ja man måste titta på överdödligheten över tid och i år.
Men många hänger upp sig på dödsfallen. Vilka givetvis inte får. Skjuta i höjden. Men jag bekymrar mig mycket över om gamlingarna på äldreboenden får rätt vård samt långtidsskadorna hos tidigare friska och vårdskulden.
Citera
2020-11-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Statsminister Stefan Löfven kallar till pressträff klockan 14.30.

Säkert inget viktigt.

Enligt Hexen666 är allt så gott som frid och fröjd. "Inga ökningar" och "plana kurvor".

Om Löfvén kommer med ytterligare åtgärder nu så är han en alarmist. Precis som läkarna, regionerna och sjukhusen ^^
Citera
2020-11-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Säkert inget viktigt.

Enligt Hexen666 är allt så gott som frid och fröjd. "Inga ökningar" och "plana kurvor".

Om Löfvén kommer med ytterligare åtgärder nu så är han en alarmist. Precis som läkarna, regionerna och sjukhusen ^^
Ja, precis, han kanske ångrat sitt tal om "nattsvart" för nån dag sedan.?
Citera
2020-11-16, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu kallas det till PK också idag.

Deltar gör också inrikesminister Mikael Damberg, finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund, socialminister Lena Hallengren samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Kanske munskyddstvång i rusningstrafik på gång? Eller bara allmänna förmaningar
Citera
2020-11-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ja vi ligger bättre till nu i vissa regioner för att de faktiskt infört munskydd både lokalt här från regionen och även nu från FoHM som gör att många inom sjukvården nu har visir och/eller munskydd som utökat skydd.

Så länge man ger dem som kommer in sjukhus syrgas så kommer det dämpa sig lite, men när samhällssmittan går upp brant som det gör nu kan vi bara hoppas att personalen som ska administrera den räcker till.
Fast on samhällsmittan sjunker i Västerbotten så kommer ju vårdbehovet över tid där också att sjunka?
Citera
2020-11-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Saken är ju den att när smittan eskalerar markant så blir folk rädda och springer och gömmer sig. P.g.a. av eftersläpningen (inkubationstiden) så stiger smittan ett tag till, sen väntar politikerna för länge och gör lockdown i panik, men då har ju smittan redan börjat minska pga att folk skärpt till sig. Det är som ett självspelande piano. Det är mitt antagande.

Ditt antagande verkar stämma rätt bra med verkligheten. Vi har sett det på fler ställen och så verkar även vara fallet i Sverige. Åtgärderna kommer när smittspridningen redan på väg ner igen. Vi behöver nog dock komma ner en bit till för att det skall kännas helt ok. Mobiliteten ligger fortfarande lite högt:

https://covid19.apple.com/mobility
Citera
2020-11-16, 12:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kanske, kanske inte. Men jag tror exempelvis inte att det är en brist på resurser som gör att Tyskland fick en stor ökning nu, men inte Finland. Jag tror tvärtom att Tyskland har haft både mer resurser (per capita) och kraftigare motåtgärder än Finland.

En smittspridning är en självförstärkande process, där trycket på smitta växer exponentiellt med utbrottets absoluta storlek. Det är inte otänkbart att tio gånger så många fall (i absoluta tal) kräver hundra gånger så mycket resurser.

Med andra ord, jag tror inte att det är ett linjärt förhållande mellan ett utbrotts storlek, och vilka resurser som krävs för att stoppa det.

Japan har nog mera kollektiv disciplin än Tyskland. Jag har sett flera artiklar om tyska vänsterliberaler som springer runt och viftar med plakat och skriker slagord där de jämför munskydd med fotboja och fängelse. Det underlättar knappast om målet är att hålla nere spridningen. Hur det ser ut i Japan vet jag inte, men man kan ju spekulera i att det knappast finns samma motstånd där.
Citera
2020-11-16, 12:31
Medlem
Citat:
Nu kallas det till PK också idag.

Deltar gör också inrikesminister Mikael Damberg, finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund, socialminister Lena Hallengren samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Kan det bli tala om rekomendationer av munskydd i kollektivtrafiken och all nära vård, något om ökning av testning samt stödpaket till nöjeslivet/krogbranchen (därför Per Bolund är med)?
Citera
2020-11-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Kan man gissa att han såg gårdagens Agenda och de katastrofscenarier som målades upp?

Så dags att vakna nu när smittspridningen redan är på väg ner och dödsfallen redan står i farstun och väntar.

Dessa reaktiva åtgärder och brist på framförhållning börjar bli riktigt irriterande nu.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-16 kl. 12:37.
Citera
2020-11-16, 12:34
Medlem
Antalet inlagda coronapatienter har ökat med ytterligare 15 under det senaste dygnet i Skåne.

Nu vårdas 163 på sjukhus – vilket är en ny högstanotering och 72 fler än under smittoppen i våras.

Ett nytt dödsfall rapporteras också.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ny-stor-okning-av-coronafall-pa-skanes-sjukhus/
Citera
2020-11-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Antal döda år 2015* - antal döda år 2020 (1 jan-31 okt)

*och motsvarande differens för 2016, 2017, 2018, 2019.

Som jag sagt flera gånger tidigare så var 2019 och 2020 väldigt milda influensasäsonger, medan exempelvis 2018 och 2015 var kraftigare. Som jag tidigare så har det dött fler i covid-19 än vid en kraftigare influensasäsong, men de är inte uppseendeväckande många fler.
Ingen influensasäsong kommer bli mildare än den här.

Vecka 45 hade Sverige bara två laboratoriebekräftade fall av influensa (B):

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Vecka 43-44 hade Sverige noll rapporterade fall av RS-virus:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/rsv-veckorapporter/senaste-rsv-rapporten/

Vinterkräksjuka har man inte producerat några rapporter för än, men det är väl inget långskott att tro att det blir rekordlågt det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in