2020-11-16, 12:13
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Marginellt.
Bara folk som ändå ska dö i närtid.
Jag tror det skulle vara nyttigt för dig att lära dig lite statistik. Läs på vad "standardavvikelse" betyder och hur den kan användas här.

Med ditt tankesätt skulle vi ignorera trafiksäkerthet - det är bara några hundratals som dör i trafiken. "Ingen dödsorsak som tar livet av mindre än 10 000 personer per år är värd att ta på allvar".
Citera
2020-11-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Västerbotten som är en av (den enda?) regionen där testningen inte slagit i taket (de testar mest per capita I Sverige just nu) rapporterar 231 positiva tester över helgen jämfört med 291 förra måndagen.

Lokala rekomendationer infördes i tisdags så den eventuella effekten av dem borde inte synas än.
Sedan har Västerbotten munskydd för alla regionens anställda och även kommunerna har valt att ha detta inom äldreomsorgen för alla som vistas där! De är ett föredöme.
Citera
2020-11-16, 12:15
Medlem
Citat:
Västerbotten som är en av (den enda?) regionen där testningen inte slagit i taket (de testar mest per capita I Sverige just nu) rapporterar 231 positiva tester över helgen jämfört med 291 förra måndagen.

Lokala rekomendationer infördes i tisdags så den eventuella effekten av dem borde inte synas än.

Mycket positivt att det även har vänt nedåt i Västerbotten. Såg betydligt värre ut där för ett par veckor sedan.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-16 kl. 12:21.
Citera
2020-11-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag tror det skulle vara nyttigt för dig att lära dig lite statistik. Läs på vad "standardavvikelse" betyder och hur den kan användas här.

Med ditt tankesätt skulle vi ignorera trafiksäkerthet - det är bara några hundratals som dör i trafiken. "Ingen dödsorsak som tar livet av mindre än 10 000 personer per år är värd att ta på allvar".
Statistik har jag inga problem att tyda.
Trafikdöda är långt mycket allvarligare än förkylning.
Det är unga friska människor med många år kvar att leva som drabbas av det.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Läs lite noggrannare! Det ena visat de som intensivvårdas med covid, det andra anger de som intensivvårdas för covid. Man kan ju råka vara positiv för viruset även om man vårdas for nåt helt annat.
Injiceras man med corona eller??

Med, mot, för... I Sverige bekämpas Covid med prepositioner :-)

Skämt åsido. Tack för att du pekade ut skillnaden. Jag förstår skillnaden. (Jag är dock inte 100% övertygad om att det är det som är förklaringen då det förvånar mig att SIR och FHM skulle använda olika definitioner för sin statistik.)
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
9e va i måndags.

Ja, men dagens siffror kommer ju inte förrän imorgon. Dvs idag presenteras siffror för söndagen..
Citera
2020-11-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Förvisso har du rätt i det. Men ett land på 130miljoner invånare har helt andra resurser att stoppa det än ett på tio miljoner också. 1700fall för dom är fortfarande bara klusterutbrott som kan spåras. Det är inte första gången Japan är uppe på denna nivå, dom låg på liknande nivå i augusti men tryckte ner det.
Kanske, kanske inte. Men jag tror exempelvis inte att det är en brist på resurser som gör att Tyskland fick en stor ökning nu, men inte Finland. Jag tror tvärtom att Tyskland har haft både mer resurser (per capita) och kraftigare motåtgärder än Finland.

En smittspridning är en självförstärkande process, där trycket på smitta växer exponentiellt med utbrottets absoluta storlek. Det är inte otänkbart att tio gånger så många fall (i absoluta tal) kräver hundra gånger så mycket resurser.

Med andra ord, jag tror inte att det är ett linjärt förhållande mellan ett utbrotts storlek, och vilka resurser som krävs för att stoppa det.
Citera
2020-11-16, 12:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
En intressant notering som tyder på att detta kommer minska snart oavsett vad.

Den 30 Oktober hade Belgien 24 000 nya bekräftade fall just det dygnet, och då hade det ökat konstant ett tag. Senaste dagarna ligger nivån i landet på 4000-6000 nya fall per dygn. Det är en minskning med nästan 20 000 nya fall/dygn.
Belgiens ökande kurva av nya bekräftade fall i den andra vågen som ägt rum under hösten startade ungefär 12 dagar innan vår kurva i Sverige började öka på samma sätt.
Belgien införde lockdown den 2 November, och vi har inte gjort det. Men faktum är att antalet fall mellan den 30 Oktober och den 2 November i Belgien hade halverats. Så deras minskning av nya fall förändrades helt och hållet redan innan deras lockdown. Alltså kan inte deras lockdown förklara den stora minskning av nya fall som skett. Förhoppningsvis sker samma sak i Sverige inom kort.

Saken är ju den att när smittan eskalerar markant så blir folk rädda och springer och gömmer sig. P.g.a. av eftersläpningen (inkubationstiden) så stiger smittan ett tag till, sen väntar politikerna för länge och gör lockdown i panik, men då har ju smittan redan börjat minska pga att folk skärpt till sig. Det är som ett självspelande piano. Det är mitt antagande.
Citera
2020-11-16, 12:22
Medlem
sannes avatar
Citat:

Ja vi ligger bättre till nu i vissa regioner för att de faktiskt infört munskydd både lokalt här från regionen och även nu från FoHM som gör att många inom sjukvården nu har visir och/eller munskydd som utökat skydd.

Så länge man ger dem som kommer in sjukhus syrgas så kommer det dämpa sig lite, men när samhällssmittan går upp brant som det gör nu kan vi bara hoppas att personalen som ska administrera den räcker till.
Citera
2020-11-16, 12:23
Medlem
Statsminister Stefan Löfven kallar till pressträff klockan 14.30.
Citera
2020-11-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det börjar onekligen bli svettigt för alarmister.

Ja, regionerna, sjukhusen och läkarna - USCH vilka alarmister de är. Bättre att de lyssnar på Hexen666
Citera
2020-11-16, 12:24
Medlem
sannes avatar
Nu kallas det till PK också idag.

Statsminister Stefan Löfven kallar till pressträff klockan 14.30.

Deltar gör också inrikesminister Mikael Damberg, finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund, socialminister Lena Hallengren samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Senast redigerad av sanne 2020-11-16 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in