2020-11-14, 16:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Bra information, tack!

Btw, mina största vinster kommer från vad som i princip kan kokas ned till:
1. Bruten trendlinje i en nedåtgående trend
2. RSI som kommer från låg nivå
3. Tålamod och att kunna stå ut med att stå back ett tag

alt:

1. Peppra på med köp (dvs DCA) när RSI når extrema nivåer på högre timeframes som 4h, 1d och 1v (men detta händer väldigt sällan) och sedan fortsätta när trendvändning ser ut att ske

-

Då tråden har ett något magert innehåll och väldigt sällan pratar om "när går man in?" och ger praktiska exempel kommer här ett typexempel på en sak som jag tittar efter när jag söker långa positioner och som bör vara ganska enkelt för någon annan att förstå och implementera:

1. En negativ trendlinje har skapats
Dvs det skapas lägre högsta varpå man kan börja sätta ut en spekulativ trendlinje (spekulativ då trendlinjer bör ha 3 punkter som berör linjen, sådana med endast 2 punkter blir därför mer att se som potentiella trendlinjer ... typ). Jag ritar mina trendlinjer efter kluster där ett kluster är en sekvens av upp och nedgång (dvs inte endast två candles där det går upp och ned). Man kan se det lite som kullar med berg och dal.

2. En accelererad trendlinje har skapats
Dvs priset når inte upp till den spekulativa trendlinje som ritades utan de lägre högsta blir fort lägre istället varpå man kan rita ut en till trendlinje som är brantare.

Dessa trendlinjer skapas inte alltid, beror lite på vad för tidsperspektiv man tittar på. Om den här typen av trend inte skapas kan man givetvis bara använda en trendlinje.

Det är också ganska bekvämt att bara vänta på negativ trend (och då rita ut trendlinje) och att EMA10 och 21 börjar gå från 'ser skit ut' till 'börjar se mindre sämst ut'.

3. Oscillatorer som RSI börjar gå ned till lägre nivåer (tänk under 50 på 15 eller 30 min) och dess trend är nedåt (trender som går nedåt har trots allt en tendes att ändra på sig; det går inte alltid ned likväl som det aldrig endast går uppåt osv...)

4. EMA-värdena ser ut att syssla med VM i pulkabacksåkning
Dvs de lutar tydligt nedåt med lite brus

5. Något av allt ovan håller på att förändras
...och mer än en indikator är på väg att gå från negativ till positiv

-

Här är en skärmdump som illustrerar ovan, detta för tyska indexterminen DE30EUR på 15 minuter:
https://i.imgur.com/gIcVsq0.png

Gul linje: Vanlig trendlinje
Röd linje: Accelererad trendlinje (denna term existerar inte utan är ett eget påhitt)
Grön: Positiv trend

I det första fallet (dvs de första trendlinjerna där priset kommer från en våldsam uppgång) skulle jag välja att göra ingenting. När priset går upp så våldsamt blir risken för en explosiv nedgång lite för hög.

I det andra fallet är det lite mer intressant. Priset har kommit från en 'trading range' (dvs ett intervall där det bara studsar upp och ned och där priset inte bryter några nya nivåer) och oscillatorer och annat har gått från extrema på 1h, 4h etc till något mer som inte bara pekar på att årets krasch är i antågande.

Så nytt exempel, tyska DE30EUR på 15 min igen men med en massa gröna cirklar:
https://i.imgur.com/ORsr2kL.png

De gröna cirklarna:

1. Priset börjar närma sig lägstanivå från tidigare uppgång (den nedgången längst bort till vänster)

2. Den röda trendlinjen har 3 kluster ("kullar") samtidigt som ovan inträffar (antal kluster skiljer sig dock konstant, det är knappast alltid 3, det kan vara 5 eller bara 1 också)

3. Priset börjar återigen testa den röda trendlinjen

4. Trenden för RSI har vänt och kommer från en lägre nivå (den orangea linjen näst lägst ned)

5. Positivt MACD-kryss under 0 samtidigt som RSI är under 50 (detta i sig är en strategi, att gå in vid positiva kryss för MACD när MACD är under 0 och RSI under 50)

6. EMA10 börjar återigen vinkla sig uppåt samtidigt som EMA21 är mindre negativt (här skulle jag dock kombinera 15 min med 5)

Skulle man gå in däromkring så bör man söka bekräftelse, så gröna mindre cirklar:

1. För första gången under en nedgångsfas skapas en högre högsta i ett nytt kluster samtidigt som en högre lägsta också skapas

2. EMA10 och 21 har gått från negativa till positiva

3. Ny högre högsta och högre lägsta i ett nytt kluster
Senast redigerad av sinewave 2020-11-14 kl. 16:42.
Citera
2020-11-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Btw, mina största vinster kommer från vad som i princip kan kokas ned till:
1. Bruten trendlinje i en nedåtgående trend
2. RSI som kommer från låg nivå
3. Tålamod och att kunna stå ut med att stå back ett tag

alt:

1. Peppra på med köp (dvs DCA) när RSI når extrema nivåer på högre timeframes som 4h, 1d och 1v (men detta händer väldigt sällan) och sedan fortsätta när trendvändning ser ut att ske

-

Då tråden har ett något magert innehåll och väldigt sällan pratar om "när går man in?" och ger praktiska exempel kommer här ett typexempel på en sak som jag tittar efter när jag söker långa positioner och som bör vara ganska enkelt för någon annan att förstå och implementera:

1. En negativ trendlinje har skapats
Dvs det skapas lägre högsta varpå man kan börja sätta ut en spekulativ trendlinje (spekulativ då trendlinjer bör ha 3 punkter som berör linjen, sådana med endast 2 punkter blir därför mer att se som potentiella trendlinjer ... typ). Jag ritar mina trendlinjer efter kluster där ett kluster är en sekvens av upp och nedgång (dvs inte endast två candles där det går upp och ned). Man kan se det lite som kullar med berg och dal.

2. En accelererad trendlinje har skapats
Dvs priset når inte upp till den spekulativa trendlinje som ritades utan de lägre högsta blir fort lägre istället varpå man kan rita ut en till trendlinje som är brantare.

Dessa trendlinjer skapas inte alltid, beror lite på vad för tidsperspektiv man tittar på. Om den här typen av trend inte skapas kan man givetvis bara använda en trendlinje.

Det är också ganska bekvämt att bara vänta på negativ trend (och då rita ut trendlinje) och att EMA10 och 21 börjar gå från 'ser skit ut' till 'börjar se mindre sämst ut'.

3. Oscillatorer som RSI börjar gå ned till lägre nivåer (tänk under 50 på 15 eller 30 min) och dess trend är nedåt (trender som går nedåt har trots allt en tendes att ändra på sig; det går inte alltid ned likväl som det aldrig endast går uppåt osv...)

4. EMA-värdena ser ut att syssla med VM i pulkabacksåkning
Dvs de lutar tydligt nedåt med lite brus

5. Något av allt ovan håller på att förändras
...och mer än en indikator är på väg att gå från negativ till positiv

-

Här är en skärmdump som illustrerar ovan, detta för tyska indexterminen DE30EUR på 15 minuter:
https://i.imgur.com/gIcVsq0.png

Gul linje: Vanlig trendlinje
Röd linje: Accelererad trendlinje (denna term existerar inte utan är ett eget påhitt)
Grön: Positiv trend

I det första fallet (dvs de första trendlinjerna där priset kommer från en våldsam uppgång) skulle jag välja att göra ingenting. När priset går upp så våldsamt blir risken för en explosiv nedgång lite för hög.

I det andra fallet är det lite mer intressant. Priset har kommit från en 'trading range' (dvs ett intervall där det bara studsar upp och ned och där priset inte bryter några nya nivåer) och oscillatorer och annat har gått från extrema på 1h, 4h etc till något mer som inte bara pekar på att årets krasch är i antågande.

Så nytt exempel, tyska DE30EUR på 15 min igen men med en massa gröna cirklar:
https://i.imgur.com/ORsr2kL.png

De gröna cirklarna:

1. Priset börjar närma sig lägstanivå från tidigare uppgång (den nedgången längst bort till vänster)

2. Den röda trendlinjen har 3 kluster ("kullar") samtidigt som ovan inträffar (antal kluster skiljer sig dock konstant, det är knappast alltid 3, det kan vara 5 eller bara 1 också)

3. Priset börjar återigen testa den röda trendlinjen

4. Trenden för RSI har vänt och kommer från en lägre nivå (den orangea linjen näst lägst ned)

5. Positivt MACD-kryss under 0 samtidigt som RSI är under 50 (detta i sig är en strategi, att gå in vid positiva kryss för MACD när MACD är under 0 och RSI under 50)

6. EMA10 börjar återigen vinkla sig uppåt samtidigt som EMA21 är mindre negativt (här skulle jag dock kombinera 15 min med 5)

Skulle man gå in däromkring så bör man söka bekräftelse, så gröna mindre cirklar:

1. För första gången under en nedgångsfas skapas en högre högsta i ett nytt kluster samtidigt som en högre lägsta också skapas

2. EMA10 och 21 har gått från negativa till positiva

3. Ny högre högsta och högre lägsta i ett nytt kluster

Tack så mycket för all kunskap du delar med dig av. Vilken plattform använder du föresten?
Citera
2020-11-15, 10:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Bra dagar
Och vad är ditt råd till andra, eller vad köper/säljer du själv? Köpa indexfond vilken som helst? Idag på ATH?
Citera
2020-11-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och vad är ditt råd till andra, eller vad köper/säljer du själv? Köpa indexfond vilken som helst? Idag på ATH?

Mitt råd till folk är alltid indexfonder om man har en investeringshorisont längre än 3 är. Så diversifierat som möjligt för att eliminera den idiosynkratiska risken och kreditrisken. Min portfölj är beskriven i den andra tråden. Framförallt är rekommendationen till för investerare som inte vill lägga mer än en minut i månaden på börsen. Mycket bättre att allokera den ytterligare tiden man har på familj, vänner eller avancera i karriären. Högre lön betyder större månadsvis sparande till portföljen vilket ökar möjligheten till en självförsörjande portfölj, ekonomisk frihet och möjlgheten till en early retirement om man så vill.

Oslobörsen är ett exempel på index som är långt ifrån ATH. Att ett index står på ATH betyder inte att börsen kommer gå ned och är inte heller ett argument för att likvidera portföljen. Varje beslut om in och ut ökar risken för felbeslut.

Tillägg: Jag påstår inte att det är omöjligt att slå index genom stock picking men jag säger bara att det är extremt svårt att göra det konsekvent. Och om du kan uppnå ca 8% utan att lyfta ett finger så är det mer bang for the buck om man istället kan öka bidraget till portföljen eller göra annat även om man potentiellt lämnar ett par procent på bordet (vilket kompenseras av större bidrag till portföljen om man tjänar mer i sin huvudsyssla).
Senast redigerad av swesuns88 2020-11-15 kl. 11:47.
Citera
2020-11-15, 11:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Tack så mycket för all kunskap du delar med dig av. Vilken plattform använder du föresten?

Tradingview och Avanza
Citera
2020-11-16, 09:59
Medlem
Intressant gap fil på DAX. Köpte på mig DAX efter gapet fylldes
Citera
2020-11-16, 10:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Intressant gap fil på DAX. Köpte på mig DAX efter gapet fylldes

Tänkte skriva om det, priset gick dessutom sedan ned och testade triangeln nedåt och har i viss mån testat den övre delen av triangeln nedåt. Om breakout av triangeln håller i sig kan det gå ganska mycket upp. En uppenbar target är gap fill av den gamla gap som finns:
https://i.imgur.com/Fmijgcz.png

Samtidigt är det grönt för de flesta index i världen.
Varning idag för S&P vars indextermin står väldigt högt och denna lär, precis som DAX precis, vilja närma sig +/-0 mot öppning eller kort efter (då det uppstått en gap då).

Jag missade köp när RSI på 5 min gick under 24 tyvärr och har istället köp utspridda högre upp. Vid det där rycket nedåt kunde man gjort ordentlig med vinst om köp.

Som du kan tänka dig är det lite knepigt att skriva saker precis när de inträffar. Det kan gå väldigt fort ibland. :)

Edit: Intressant för tysken är också MACD-krysset som ser ut att komma på 1h. Vid förra krysset gick DAX över +3% på en timme. Det lär inte inträffa den här gången, men det är förmodligen en del som sett samma sak kan man tänka sig.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-16 kl. 10:42.
Citera
2020-11-16, 11:02
Medlem
Citat:
Tänkte skriva om det, priset gick dessutom sedan ned och testade triangeln nedåt och har i viss mån testat den övre delen av triangeln nedåt. Om breakout av triangeln håller i sig kan det gå ganska mycket upp. En uppenbar target är gap fill av den gamla gap som finns:

Varning idag för S&P vars indextermin står väldigt högt och denna lär, precis som DAX precis, vilja närma sig +/-0 mot öppning eller kort efter (då det uppstått en gap då).

Jag missade köp när RSI på 5 min gick under 24 tyvärr och har istället köp utspridda högre upp. Vid det där rycket nedåt kunde man gjort ordentlig med vinst om köp.

Som du kan tänka dig är det lite knepigt att skriva saker precis när de inträffar. Det kan gå väldigt fort ibland.

Edit: Intressant för tysken är också MACD-krysset som ser ut att komma på 1h. Vid förra krysset gick DAX över +3% på en timme. Det lär inte inträffa den här gången, men det är förmodligen en del som sett samma sak kan man tänka sig.

Där korsades MACD på 1h
Citera
2020-11-16, 11:46
Medlem
Omx överköpt på daily, 4 h och snart även 1 h
gap vid 1844
Antalet corona fall på ath
Joe Biden president om 2 mån=lockdowns
Ingen stimulus deal
11 av senaste 12 handelsdagar har slutat grön på Omx
Ingen information om vad notan för potentiellt vaccin kommer gå på

rip longs
Citera
2020-11-16, 13:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
Omx överköpt på daily, 4 h och snart även 1 h
gap vid 1844
Antalet corona fall på ath
Joe Biden president om 2 mån=lockdowns
Ingen stimulus deal
11 av senaste 12 handelsdagar har slutat grön på Omx
Ingen information om vad notan för potentiellt vaccin kommer gå på

rip longs

Ja, EU-index på 4h är nu uppe över 70 i RSI igen på 4h.
Nästan alla EU-index är dock under 70 på dagliga.

-

Givetvis kan man gå lång, beror lite på hur och när.
Köper man när något står på minus och det sedan står på mindre minus har man trots allt gått plus osv.

Gör man som nedan kan det gå bra också,

Såld position: BULL DAX x18
Köp 1: 09:0x
Köp 2: 09:4x
Köp 3: 09:4x
Köp 4: 09:5x
Köp 5: 09:5x
Köp 6: 09:5x
Sälj: 13:0x
Vinst: +17.64%

Orsak sälj,
* Ta vinst
* Target om +10% mött
* RSI/MFI extrem på 5 min

Kommentar: Festlig uppgång, men paraboliska rörelser uppåt som sker inom loppet av 15 minuter har en viss tendens att backa tillbaka något. Däremot ser det bra ut, MACD-kryss lär ske på 1h osv och kursen har klivit över tidigare nivåer osv. Viss risk för 'FOMO' föreligger dock, det skulle behövas en längre konsolidering så RSI på 4h kommer ned något.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-16 kl. 13:20.
Citera
2020-11-16, 13:12
Medlem
Citat:

Som du kan tänka dig är det lite knepigt att skriva saker precis när de inträffar. Det kan gå väldigt fort ibland.

Kom nyss tillbaks från lunch så var det 10% uppgång på certen, va hände för något?

Sålde för en stund sedan

Edit: Nasdaq verkar reagera negativt
Edit2: gick kort en stund nu
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-16 kl. 13:14.
Citera
2020-11-16, 13:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Kom nyss tillbaks från lunch så var det 10% uppgång på certen, va hände för något?

Sålde för en stund sedan

Nasdaq: verkar reagera negativt

Nyhet om nytt Corona-vaccin, denna gång från företaget Moderna:
https://www.cnbc.com/2020/11/16/moderna-says-its-coronavirus-vaccine-is-more-than-94percent-effective.html

Det i kombination med gap fill, MACD-kryss mm så t ex tysken hade definitivt slagsida att gå mer upp än ned.

Jag sålde också, över 17% i vinst vilket blev ganska rejält då jag tog 6 entries.
Man blir givetvis sugen på att ligga kvar i ett sådant case, men.... har man varit med om 200 gånger där man har positioner som går från +8-10% ned till -2% så ...

Edit: Jag skulle inte våga gå kort iom nyheten om nytt Vaccin. Viss risk för 'FOMO' finns ligger i luften, i ett sådant case kan t ex RSI på 4h gå upp över 90 och liknande idiotnivåer. Det är lite detta jag menade förut med X-faktorer som man bör ha i åtanke. Nytt Vaccin är/blir något av en X-faktor.

Risken är stor att folk gör som jag nu, dvs väntar på pullback och sedan går in igen.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-16 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in