2020-11-16, 11:27
Medlem
138 nya i Skåne. Över 1400 nya förra måndagen.
Citera
2020-11-16, 11:28
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Öhm, hur står det till med läskunnigheten? Det står ingenting alls om permanenta skador, samt att man talar om "mild organ impairment". Har mycket svårt att tro att man skulle dö av mild organpåverkan. Om man sedan är ens måttligt intresserad av att sätta saker i någon form av kontext så vore det intressant med motsvarande siffor för exempelvis vanlig förkylning och/eller influensa.
Jag läste lite om det där för ett tag sedan och det är tydligen väldigt vanligt med influensa också. Jag tror att om du tar en massa tester efter en influensainfektion så kommer det ge en massa utslag på diverse organpåverkan eftersom det påverkar hela kroppen på olika sätt, såklart! Man är ju som bekant ganska matt ett tag efter en flunsa.

Det sprids så mycket alarmistisk dynga om covid så man nästan vill ge upp. Folk kan inte sätta saker i perspektiv och hetsar upp sin rädsla till nästan psykotiska nivåer. Tydligen får man både pungbrock, hjärhinneinflammation, njursvikt, hjärtsvikt och alla jävla åkommor som finns av covid
Nä, skulle inte tro det.
Citera
2020-11-16, 11:29
Medlem
tjallepetters avatar
Det är skillnad på att inte vilja ha en lockdown och att tvingas till det.

Om några veckor kommer det tyvärr bli oundvikligt, sen kan man önska vad man vill men verkligheten kommer ta vid.
Citera
2020-11-16, 11:29
Medlem
severustheemperors avatar
Högintressant tråd....

Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Om det stämmer så kommer de som Vaccineras att dö i stor utsträckning.
Citera
2020-11-16, 11:30
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
SCB har släppt sin senaste data med antalet döda i riket (oavsett dödsorsak).https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Ett vanligt missförstånd här i tråden är att datan i huvudsak inte skulle revideras efter 2 veckor, och att man därför skulle kunna betrakta oktobersiffrorna som mer eller mindre slutliga. Jag har dock sparat dessa filer på min hårddisk sedan i somras, så jag jämför nedanför dagens fil med den som publicerades den 19e oktober:

Döda under september
Enligt 16e november fil: 6 580
Enligt 19e oktober fil: 6 539
Skillnad: +41

Döda under augusti
Enligt 16e november fil: 6 781
Enligt 19e oktober fil: 6 776
Skillnad: +5

Döda under juli
Enligt 16e november fil: 6 845
Enligt 19e oktober fil: 6 842
Skillnad: +3

Filen som släpptes idag visar på en underdödlighet under oktober på 332 personer baserat på de nuvarande siffrorna som kommer revideras. Min projektion blir därför att vi kommer hamna på en underdödlighet någonstans 200-299 för oktober månad och att i genomsnitt vi hade en underdödlighet på 150 personer per månad under juli - oktober.

Baserat på detta kan vi avskriva den här vanföreställningen om att de allra flesta av de rapporterade covid-fallen "dog med inte av". Om den teorin hade stämt så skulle vi ju rimligtvis ha sett en kraftig underdödlighet under juli-oktober (med kanske 1 000 personer per månad), med det har vi inte gjort. Snarare så tyder datan på att de som gick bort i covid i våras i genomsnitt hade 3-4 år kvar att leva.

Dessvärre tycks det ju som den andra vågen inte är under kontroll och att vi får en upprepning av överdödligheten från i våras. Oktober blir antagligen den sista månaden som underdödlighet registrerades. Tyvärr.

Och total överdödlighet för hela året? Vad jag kan se är vi fortfarande på normala nivåer. Vad kommer ni säga om antal döda under 2020 blir som vilket år som helst? Klockan tickar. 55 dagar kvar
Citera
2020-11-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej inte enbart utan högstadieelever, gymnasieelerver och unga vuxna.
Vi (du inräknad) är ju flera som lyft problemen med just högstadieskolorna ett tag. Jag har lyft det sedan i våras då det var ett utbrott på mitt ena barns skola och många av familjerna med högstadieelever i mitt område blev sjuka. Det är bra att även smittskyddsläkare ibland vågar säga emot FHM. Det har skett ett par gånger tidigare också (Västmanland bla om jag kommer ihåg rätt).
Citera
2020-11-16, 11:32
Medlem
Rapporterar FHM dödsfall måndagar?
Citera
2020-11-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har sagt det förr men det är intressant att IVA inte skjuter i höjden likt vi såg under våren. Det är naturligtvis väldigt glädjande. Det stora problemet är fortsatt äldreomsorgen.

Det är positivt, har också noterat att ökningstakten verkar avta. Toppen kan vara nådd eller nära för den här gången. Sen kan vi ju få ett relativt utdraget förlopp under hösten ändå och ev. en topp i början på 2021.
Citera
2020-11-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Kinesiska forskare varnar för att 22,5 % av män som insjuknar i Covid19 utvecklar akut testikelinflammation.

Källa:https://www.thailandmedical.news/news/sars-cov-2-news-ultrasound-diagnostic-imaging-shows-that-sars-cov-2-causes-acute-testicular-infectio n-in-a-high-proportion-of-male-covid-19-patients

Detta har forskare varnat för redan i våras. Inte ett ord i svensk press. Frågan är vilka konsekvenser detta kan komma att få. FHM vet såklart om dessa varningar, men pengarna först hos myndigheter och svenska folket som bara tänker på sig själva, som det skrivs om i dagens kulturdebatt i DN.
Det är intressant hur Kina lyckas ta fram så mycket forskning på COVID-19, när ingen där har COVID-19.
Citera
2020-11-16, 11:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
138 nya i Skåne. Över 1400 nya förra måndagen.
Testningen på många håll i Skåne har slagit i taket.
Citera
2020-11-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
När det kommer till antal döda har du absolut rätt. Då är det i princip bara hur smittan inom äldreomsorgen sprider sig. Men för många är IVA otroligt intressant. För att inte riskera att överbelasta sjukvården exempelvis samt indikerar att vi inte kommer få lika många döda inom iva dvs dödsoffer men förhållandevis lång kvarvarande livslängden. Det är det väldigt positivt som det nu stämmer att hastighet har planat ut kring 20 (en faktor 3 lägre än i våras). Dock alldeles för tidigt för att ropa hej, terasspunkter kan vara lömska.
Hålls viruset utanför äldreomsorgen så skjuter inte dödstalen i höjden. Corona är på intet sätt ofarlig men ska man rabbla dödssiffror är det den enskilt viktigaste faktorn. Dödligheten på IVA är låg.
Citera
2020-11-16, 11:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sverige har väll ochså noterat att om man lägger indevider i respirator som har covid så är överlevnadschanserna små.

Så tror ej att det är en tillfällighet med färre på IVA. Logiskt följer att endast de som
är riktigt kritiska hamnar där.

DVS. man låter de som kan andas själva få syrgas och ligga på vårdavd.

Titta på stat över antal inlagda. ej bara iva.
I våras hamnade ca 20% av de inlagda på IVA, nu är det ca 10%. Så benägenheten att lägga folk på IVA har halverats. 250 IVA nu motsvarar 500IVA i våras när man ser till hur stor smittspridningen är. Man har bättre covidavdelningar med bättre vårdmöjligheter nu. Förhoppningsvis leder det också till att fler överlever, det återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in