Citat:
Ursprungligen postat av
vinland
Nu säger många att det inte verkar normalt, men då utgår alla ifrån att smittan startade runt jan 2020, men det har ju visat sig både från Spanien,Frankrike och nu i Italien, att smittan fanns detekterad redan tidigt i september 2019, tidsaxeln förskjuts bakåt med minst 3 månader
Vad är det som är så konstigt? Det pågår forskning om viruset, ingenting serveras utan man lär sig med tiden.
Och gränsen mellan droppsmitta och luftburen smitta är ju inte bara en rak linje. Det räcker med fler smittpartiklar som jag förstår hände med mutationen, att vissa viruspartiklar ska uppföra sig luftburet. Miljön bestämmer ju en del vad som kan vara luftburet, samma smitta är inte luftburen i andra miljöer.
Sedan vet jag inte vilka versioner av viruset som är mest dominerande i vad för delar av världen. Det är lite mycket att hålla reda på för en lekman.
Men vad jag förstår så är vår version en som kan smitta mer än den ursprungliga, men också att den kan vara mindre dödlig. Bara vad jag snappat från snabba nyhetssändningar.
Inget är väl egentligen konstigt vad gäller virus. Små förändringar i arvsmassan kan göra stora skillnader ibland, beror ju på.