2020-11-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, man kan inte göra sådana jämförelser.

CDC har slutligen slagit fast att COVID19 är en luftburen smitta. Har du problem med det?

Jämförelsen med t.ex. mässlingen haltar. COVID19 anses under vissa omständigheter vara en luftburen smitta. Ibland, inte alltid, så är hissen kontaminerad efter att någon smittad färdats i den. Och då är COVID19 minst lika smittsam som mässlingen antagligen.

Försök att förstå denna viktiga skillnad.
Jag förstår inte vad det du skriver har att göra med det jag skriver.

Jag skrev om de tekniska möjligheterna för viruset att ändra sina egenskaper till att bli mycket mer smittsamt, genom en mutation.

Jag skulle säga att det är helt omöjligt att det skulle inträffa.

Rent hypotetiskt skulle viruset kunna bli mer dödligt, men inte mer än marginellt mer smittsamt. Det ryms inte inom ramarna för hur evolution fungerar.
Citera
2020-11-15, 20:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag tolkade det som rapid antigen test med viss felmarginal. My bad. Men att haspla ur sig att lockdown inte fungerar är även det felaktigt, då det syftar till att pressa ner smitthastigheten och få viruset under kontroll så att det blir hanterbart. Dessutom blandade jag ihop det med svaret i en annan tråd
Citera
2020-11-15, 20:30
Medlem
Citat:
Har de uppnått flockimmunitet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flockimmunitet

Fullt ut? Nej, troligen inte.
Citera
2020-11-15, 20:30
Medlem
"COVID-19 spread by droplets, by surface contact and by aerosols."

Government's chief scientific adviser Sir Patrick Vallance and chief medical officer Chris Whitty.

https://www.youtube.com/watch?v=UF6B7Fzo2zA

Vilken tur vi har i Sverige att det inte sprids med aerosol här som det gör i England!
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-15 kl. 20:39.
Citera
2020-11-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Är det verkligen säkert att de flesta som smittas en andra gång blir lindrigare sjuka?

DN gjorde en stor artikel om detta idag och även om FHM mumlar nåt om att det är "sannolikt" att de som insjuknar en andra gång blir lindrigare sjuka så var inte det fallet i några av de exempel DN skrev om. Jag citerar ur papperstidningen:

47-årige läkaren Andreas:

Om 39-årig kvinna i Malmö:

Sen så är det väl ändå som så att vi inte har en aning om hur vanligt det är med återinfektioner än, men rimligtvis borde de öka eftersom mer än ett halvår passerat sen första vågen. 150 fall som utreds bör dessutom vara kraftigt i underkant eftersom så otroligt få testades i våras. Man kan ju bara utreda de fall där man vet att folk hade Covid vid första tillfället.

150 fall är ändå bara några promille av de som blev bekräftat smittade i våras. De andra 99% är inte återinfekterade. Och i merprarten av fallen är det lindrigare andra gången.
Citera
2020-11-15, 20:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
150 fall är ändå bara några promille av de som blev bekräftat smittade i våras. De andra 99% är inte återinfekterade. Och i merprarten av fallen är det lindrigare andra gången.

Men du måste väl förstå att det inte handlar om långt många fler än 150 som har återinfekterats? Man utreder bara de fall där det finns ett positivt test från i våras, men hur många testades i våras? Utanför vården ytterst få. Testningen kom igång först i somras. 150 är ur det perspektivet ett förvånansvärt högt tal.

Den sista april när smittkurvan och antalet inlagda började vända neråt så hade vi pga bristande provtagning bara 18 000 bekräftade fall. 150 av dessa är lite mer än bara några promille.

Sen så är det antagligen som så att immuniteten nu precis har börjat avta. För några månader sen fanns det inga fall av återinfektioner. Det är de senaste veckorna de har börjat dyka upp.
Senast redigerad av fernebo 2020-11-15 kl. 20:46.
Citera
2020-11-15, 20:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte vad det du skriver har att göra med det jag skriver.

Jag skrev om de tekniska möjligheterna för viruset att ändra sina egenskaper till att bli mycket mer smittsamt, genom en mutation.

Jag skulle säga att det är helt omöjligt att det skulle inträffa.

Rent hypotetiskt skulle viruset kunna bli mer dödligt, men inte mer än marginellt mer smittsamt. Det ryms inte inom ramarna för hur evolution fungerar.
Jag läste lite slarvigt i hastigheten. Ber om ursäkt.

Men viruset är redan luftburet om än inte som mässlingen vilket CDC fastslagit.

Det finns andra begränsningar när det gäller minkvarianten som gör att man kanske inte ska vara orolig. Det är nog så att människo-SCoV2 har anpassat sig till oss att några spontanmutationer inte är nödvändiga och troligtvis innebär evolutionära nackdelar istället. En av anledningarna till att vi inte ser så mycket av mutationer. Ett minkanpassat SCoV2 har antagligen ingen chans.

Det som är oroande är att man nu kan säga att det kan ske mutationer som påverkar spike-proteinet. Det andra bekymret är att just minkar blir en reservoar. Faktum är att en av hypoteserna om SCoV2:s ursprung är att det var minkar som spred vidare fladdermöss-corona efter det att viruset muterat.
Senast redigerad av arbetet 2020-11-15 kl. 20:43.
Citera
2020-11-15, 20:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fullt ut? Nej, troligen inte.
Inte ens en antydan till det skulle jag vilja påstå. Inte i Sverige heller:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..latest&country=SWE~NOR~FIN~ITA&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Italien:

1,178,529 antal fall
+33,979 idag

45,229 antal döda
+546 idag

Kom ihåg att vi har blivit bättre på att vårda COVID19-sjuka och färre dör.
Citera
2020-11-15, 20:42
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Medicin är inte min starka sida, men evolution och sannolikhetslära däremot.

Visst kan mutationen ske, men:

1) Sannolikheten att spontana mutationer leder till ett mer potent virus är nästan obefintlig. Det är som att ändra bokstäver slumpmässigt i en bok, och få en bättre bok. Det inträffar normalt inte. Om det fanns små förändringar i virusets arvsmassa som gjorde det mycket mer smittsamt, så borde dessa mutationer redan ha inträffat för tusentals år sedan.

2) Generellt så blir en kopia alltid sämre än originalet. Det enda som gör att inte alla arter sönderfaller till amöbor är att det finns ett evolutionärt tryck som gör att de sämst lämpade kopiorna dör ut. Att en organism ska bli starkare/bättre m.m. är en mycket långsamt process som kräver en medveten selektion under lång tid.

3) När en mutation sker så sker den bara på en plats. Om inte den nya kopian har några unika egenskaper som gör att den sprids som en löpeld, så kommer dess framtida förekomst vara ungefär 1/x, där x är antalet covidsmittade på jorden.

Så om en miljon människor har covid samtidigt som en mutation sker, så kommer 1 på miljonen få den mutationen i framtiden. Det här är kanske den mest väsentliga punkten. Det är helt omöjligt att föreställa sig att en mutation med nya egenskaper har fått spridning.

Du borde ha läst rapporten från Cell innan du vräkte ur dig texten ovan.
Citat:
G614 is associated with lower RT PCR Cts, suggestive of higher viral loads in patients

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30820-5

Dansken Y453F som farit runt bland minkarna på Jylland, verkar dra på turne, lite konstigt att Danmark bestämt sig för att ta död på hela minkbeståndet, om mutationen nu är så "ofarlig".

Jordbruksverket i Sverige har höjt risknivån för H5N8 till en 2:a nyss den 6/11, visserligen inte coronafamiljen, men det är full muff bland virus i Skandinavien just nu.
https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa.4.4eea2b6311f3b931ba4800054.html

Sist men inte minst -Italienarna har hittat Covid-19 i blodprover 5 månader före utbrottet:
Citat:
Analysen av blodprover på nästan tusen patienter som hade deltagit i screening för lungcancer avslöjade förekomsten av specifika antikroppar fem månader före upptäckten av den första patienten med Covid-19 ...

Källa: https://ultimenotizieoggi.it/2020/11/15/la-scoperta-dellistituto-tumori-di-milano-il-coronavirus-in-italia-gia-da-settembre-2019/

Detta sammanfaller alltså då tidsmässigt med Wuhan Olympic Military games, där ganska många deltagare insjuknade, stämmer också med tidigare avloppsprover i t.ex Frankrike.
Covid-19 var alltså lös i Europa redan tidigt hösten 2019, bara att räkna baklänges då på antalet mutationer, förhoppningsvis bidrar Italienarna med genpoolen från dessa blodprov. Eftersom dessa utvecklade antikroppar och inga blev svårt sjukna vid denna tidpunkt, med tanke på deras medicinska status med lungcancer, pekar detta på att "ur-covid-19" då var väldigt beskedlig och har sen per mutation förbättrat sig avsevärt både på att kunna smitta och även angripa olika organ.

Din sannolikhet håller inte här.
Stor risk att minken kan bli våg nr 3 om viruset fortsätter att utvecklas i samma takt.
Senast redigerad av vinland 2020-11-15 kl. 20:52.
Citera
2020-11-15, 20:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Jag tror det handlar om superspridarevent och där är forskningsläget oklart. Man vet inte riktigt varför de uppstår.
Det förklarar dock inte varför covid uppstår så kraftigt nu när vintern närmar sig.

Vanliga coronavirus brukar härja som värst under årets första kvartal, vi får se om covid 19 följer samma mönster.
Citera
2020-11-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men du måste väl förstå att det inte handlar om långt många fler än 150 som har återinfekterats? Man utreder bara de fall där det finns ett positivt test från i våras, men hur många testades i våras? Utanför vården ytterst få. Testningen kom igång först i somras. 150 är ur det perspektivet ett förvånansvärt högt tal.

Ja, sannolikt, men fortfarande en väldigt liten andel. Sverige hade ca 40 000 bekräftade fall 1 juni. Om 150 av dem återinfekterades, så är det 0,4% som återinfekterats. Om det även är 0,4% av mörkertalet, så är det fortfarande väldigt lite. Och ingen har dött av en återinfektion, vad det verkar verkar ingen heller ha blivit kritiskt sjuk. Vad jag vet finns ett bekräftat dödsfall i världen gällande en återinfektion, en 89-årig kvinna i Nederländerna med obotlig cancer.i
Citera
2020-11-15, 20:46
Medlem
Citat:
Inte ens en antydan till det skulle jag vilja påstå. Inte i Sverige heller:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..latest&country=SWE~NOR~FIN~ITA&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Italien:

1,178,529 antal fall
+33,979 idag

45,229 antal döda
+546 idag

Kom ihåg att vi har blivit bättre på att vårda COVID19-sjuka och färre dör.

I Bergamo finns definitivt en antydan till flockimmunitet, dock inte i Italien som helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in