2020-11-15, 20:27
Medlem
HEJ!

Om man bara använder steroider lite grann, så pass mycket tills man blir biffig och sedan slutar. Är det godkänd utan att få konsekvenser för kroppen eller är det illa så fort man stoppar i sig steroider?

Kuken förminskar, man kan få s.k roid-rage (Aggressivitet). Men finns det mer konsekvenser. Särskilt om man använder det kontrollerad, liksom att man slutar när man blivit biffig eller är det konsekvens så fort man tagit några sådana steroider?

Det är väl inte beroende framkallade, va?

Finns det allvarliga konsekvenser för kroppen av att använda detta, är det helt enkelt min undring. Hur stor framsteg blir det om man enbart tar EN steroid?

Tack för svar!

Jag vill inte höra ''rekommendationer'' hur JAG skall göra. jag frågar inte detta för att jag tänker använda detta. Utan jag misstänker en anhörig som använder detta och frågar av min egen oro till honom.

Just nu ligger jag i en negativ emotionell-läge, så var jättegärna ödmjuka i tråden och jag vill inte höra tips om hur man skall använda steroider.

TACK FÖR ER FÖRSTÅELSE!
Citera
2020-11-15, 20:35
Medlem
kristofferGs avatar
Acne och bloated i ansiktet. Inte snyggt!
Citera
2020-11-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Kan det finns allvarligare konsekvenser? SÅ som dödliga sjukdomar eller så?
Citera
2020-11-15, 21:31
Medlem
Roidberts avatar
Man stänger ner sin egna produktion av testosteron och riskerar dessutom att den blir permanent nedsatt. Mitt testosteron låg på 16nmol före min första kur och hamnade på 9nmol 4 månader efter avslutad kur med PCT och allt. Efter det bestämde jag mig för att trycka testo under resten av mitt liv och har legat på oavbrutet sedan januari 2017.

Livskvaliteten är grymt mycket bättre med höga testosteronnivåer, så ångrar ingenting. Men jag avråder dig från att börja om du inte är villig att trycka testo under resten av livet. Att gå runt med lågt testo är inte särskilt roligt och man blir dessutom sentimental som en kärring av det. Oavsett vad du gör måste du kolla upp ditt testovärde innan kur, för att veta hur du återhämtar dig sen.

Visst finns det biverkningar, men det är mycket överdrifter och de biverkningar som faktiskt är allvarliga nämns ofta inte, t.ex. nedsatt fertilitet, höga blodvärden och nedsatt testoproduktion som jag redan nämnde. Var själv orolig för min fertilitet, men lyckades skapa en vacker dotter i år, så för min del gick det bra i alla fall .
Citera
2020-11-15, 21:35
Moderator
Kraftkarls avatar
Först så är "steroider" inte AAS(Anabola Androgena Steroider), det kan även vara kortisonpreparat. Sen så finns det inga konkreta bevis på enbart AAS kan ge ökad aggressivitet. Sen så kan en penis aldrig minska i storlek heller, dock så kan testiklarna krympa då de slutar producera testosteron(testikelatrofi). Själva AAS i sig är inte beroendeframkallande. Det är väldigt sällan folk bara kör en kur. Har du byggt en ordentlig styrka och en extremt muskulös fysik med hjälp utav AAS så är det väldigt svårt sen att behålla det ren.

Gällande den skadliga påverkan på hälsan så är den påtaglig och väl dokumenterad. Nedstängd egenproduktion då tillförseln påverkar HPTA, vilket gör att de flesta aldrig någonsin kommer att komma tillbaka till samma nivåer som innan de började. Detta leder till minskad sexlust, depressioner och impotens. Stegring utav HB värde vilket ökar risken för blodproppar då blodet blir extremt trögflytande och patienter som använder AAS brukar få ett lågt värde på PK-INR, även värdet på trombocyter kan skjuta i höjden, dåliga kolesterolvärden och högt blodtryck. Högt blodtryck kan på sikt leda till hjärt och kärl sjukdomar, stroke och njurskador då delen glomerulus på njurarna tar stor skada. Sen finns det en rad biverkningar som enbart påverkar egot och inte hälsan. Ligger man på väldigt respektabla vikter och svarar bra på preparaten och får en väldigt snabb ökning utav styrka så kan leder, muskelfästen och muskler ta mycket stryk, vilket kan leda till rupturer och skador.

Vänster kammarhypertrofi, dåliga levervärden som på sikt kan leda till fibros samt att gå länge med höga levervärden kan leda till att njuren svarar med nefrit av akutinslag vilket leder till kroniskt njursvikt. Vissa är mycket känsliga för orala AAS och kan i sällsynta fall drabbas utav akut leversvikt eller akut njursvikt. En del preparat innehåller både tungmetaller och bakterier då det mesta görs i källarlabb.

Ett val man noggrant bör överväga, de allvarliga biverkningarna märker man inte av och det tar oftast ett tag innan det uppmärksammas och då är det oftast för sent. Dessa preparat är extremt potenta och lever man detta liv kommer man i sinom tid att få betala ett högt pris.

Förväxla heller aldrig testosteron med AAS då det är två helt olika saker.
Senast redigerad av Kraftkarl 2020-11-15 kl. 21:51.
Citera
2020-11-15, 21:36
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Kan det finns allvarligare konsekvenser? SÅ som dödliga sjukdomar eller så?

Beror mycket på ens individuella förutsättningar. De flesta kan köra på lägre doser utan problem, medan blodvärdena skenar iväg på TRT-doser för somliga (polycytemi).
Citera
2020-11-20, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG

Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Beror mycket på ens individuella förutsättningar. De flesta kan köra på lägre doser utan problem, medan blodvärdena skenar iväg på TRT-doser för somliga (polycytemi).
Förlorar man all muskler efter ett tag och så hänger bara alla skinn eller är det bara myt/falskt rykte?
Citera
2020-11-20, 11:43
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Förlorar man all muskler efter ett tag och så hänger bara alla skinn eller är det bara myt/falskt rykte?

Man kan tappa riktigt mycket i styrka och muskelmassa om man kliver av helt efter att man har använt testosteron/AAS, ja. Det beror mycket på hur stor man var och hur man återhämtar sig. Det blir givetvis svårare att underhålla stor muskelmassa om du har 2nmol i testosteron istället för 20nmol. Man mår även mycket sämre mentalt av låga testonivåer, vilket antagligen är en ännu större anledning till att män väljer TRT när deras testo har nått botten.

Så mitt råd är som sagt att inte använda testosteron eller AAS alls om du inte är villig att gå på TRT under resten av livet, med de konsekvenser det kan medföra. Har själv haft tur att slippa problem med blodvärden och fick som sagt min dotter trots ett ganska långt bruk.
Senast redigerad av Roidbert 2020-11-20 kl. 11:46.
Citera
2020-11-20, 16:13
Medlem
Citat:
Man kan tappa riktigt mycket i styrka och muskelmassa om man kliver av helt efter att man har använt testosteron/AAS, ja. Det beror mycket på hur stor man var och hur man återhämtar sig. Det blir givetvis svårare att underhålla stor muskelmassa om du har 2nmol i testosteron istället för 20nmol. Man mår även mycket sämre mentalt av låga testonivåer, vilket antagligen är en ännu större anledning till att män väljer TRT när deras testo har nått botten.

Så mitt råd är som sagt att inte använda testosteron eller AAS alls om du inte är villig att gå på TRT under resten av livet, med de konsekvenser det kan medföra. Har själv haft tur att slippa problem med blodvärden och fick som sagt min dotter trots ett ganska långt bruk.
Det fet markerade: Jag är totalt ointresserad av att höra råd och tips. Utan jag ställer frågor just av den anledningen att en anhörig tar förmodligen detta.

Jag ver om ursäkt om jag låter otrevlig via text. För det är verkligen inte min mening. Jag är villig att lyssna och uppskattar det som skrivs. Jag ville bara tala om att jag skapade inte tråden för att jag vill använda sterioder.

Så jag vill inte ens höra tips. Men jag tackar dig för att du delar med dig av ditt kunskap.

Vad är TRT? Är det detsamma som sterioder?

När man förlorar en massa muskelmassa, gör man det när man slutar använda sterioder eller gör ett uppehåll med träningen. Försvinner alltså musklerna kvitt snabbt, mer än vanligt när andra människor som inte tar sterioder slutar att träna?

Hänger skinnet?
Citera
2020-11-20, 16:20
Medlem
Roidberts avatar
Varifrån har du fått att skinnet börjar hänga? Om du tänker på Arnold beror det på att han är gammal. Att man tappar muskelmassa kan bero både på lågt testosteron till följd av AAS bruk i sig och att man slutar träna för att lågt testo får en att må dåligt och tappa orken.

TRT = testosterone replacement therapy. Det betyder att man använder låga doser testosteron, ofta 150-200mg per vecka inklusive estervikt.
Citera
2020-11-20, 18:25
Medlem
Citat:
Varifrån har du fått att skinnet börjar hänga? Om du tänker på Arnold beror det på att han är gammal. Att man tappar muskelmassa kan bero både på lågt testosteron till följd av AAS bruk i sig och att man slutar träna för att lågt testo får en att må dåligt och tappa orken.

TRT = testosterone replacement therapy. Det betyder att man använder låga doser testosteron, ofta 150-200mg per vecka inklusive estervikt.
Jag vet inte. Jag frågade om man får hängande skinn just för att kolla om det är falska rykten. Men jag vet inte vart jag har fått höra de ryktena/myten. Jag har trott sådant sedan tonåren.

Så egentligen behöver inget farligt hända, så länge min anhöriga tränar?

Njurvikt var det någon som också skrev. Men även där beror på om man tar typ steroider hela tiden, typ.

Så egentligen steroider är inget farligt eller bör jag vara orolig i alla fall för den människan som eventuellt tar anabola/steroider?
Citera
2020-11-20, 20:09
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Jag vet inte. Jag frågade om man får hängande skinn just för att kolla om det är falska rykten. Men jag vet inte vart jag har fått höra de ryktena/myten. Jag har trott sådant sedan tonåren.

Så egentligen behöver inget farligt hända, så länge min anhöriga tränar?

Njurvikt var det någon som också skrev. Men även där beror på om man tar typ steroider hela tiden, typ.

Så egentligen steroider är inget farligt eller bör jag vara orolig i alla fall för den människan som eventuellt tar anabola/steroider?

Jag misstänker att det där om hängande skinn kommer från bilden på Arnold när han är på stranden. Men som sagt är det omöjligt att säga utan att veta hans individuella förutsättningar. Höga blodvärden som skenar utom kontroll kan vara riktigt farligt och det finns män som drabbas av det även vid lägre doser eller t.o.m. TRT. Sådant är betydligt allvarligare än biverkningar som acne och bitchtits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in