2020-11-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag kan inte förstå varför Sverige som är så glest befolkat drabbas så hårt av detta. Vi är värre ute än Indien för tillfället, och i Indien bor folk typ på varandra.

Indien lär ha ett stort mörkertal, även bland döda. Dessutom en extremt ung befolkning.
Citera
2020-11-15, 15:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I helvete heller. Sverige kan klättra uppåt på listan, men inget land bakom är i närheten av att komma ifatt. Det ser bra ut på helgen när Sverige inte redovisar, men vad säger du på tisdag med kanske över 400 döda?

Nja, borde väl hamna på ca 50% ökning nästa vecka om det följer trenden för smittade bakåt i tiden.

Iofs kan teststrul o låg testkapacitet dölja en del av smittökningen men tror inte det ger utslag ännu.
Citera
2020-11-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag kan inte förstå varför Sverige som är så glest befolkat drabbas så hårt av detta. Vi är värre ute än Indien för tillfället, och i Indien bor folk typ på varandra.

Har för mig Indien körde lockdown.
Citera
2020-11-15, 15:53
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Skulle man kunna få en källa på citatet?
https://omni.se/giesecke-for-tidigt-hanga-upp-strategin-pa-ett-vaccin/a/JJEJXb
Citera
2020-11-15, 15:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, de har klarat sig bra, än så länge. Men pandemin är inte slut. Och vi kan inte jämföra med bara tre länder. Jämfört med Europa som helhet ligger vi rätt nära snittet. Jämfört med USA ligger vi bättre.

Trump o Tegnell har båda supporters med tatueringar av dem så träffande and Sverige o USAs kurvor över smittade o andel positiva är väldigt lika just nu haha

Tegnell vill förstås jämföra med Belgien av förklarliga skäl men grannländerna är det som omvärlden jämför oss med.

Egentligen borde alla jämföra sig med Taiwan istället som är föredömet alla borde ta efter. Bara för att andra länder misslyckats också så rättfärdigar det inte att köra med en oetisk strategi.
Citera
2020-11-15, 15:56
Medlem
Andra vågen är över oss – trycket blir bara tyngre.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/andra-vagen-ar-over-oss-trycket-blir-bara-tyngre/
Citera
2020-11-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Trump o Tegnell har båda supporters med tatueringar av dem så träffande and Sverige o USAs kurvor över smittade o andel positiva är väldigt lika just nu haha

Tegnell vill förstås jämföra med Belgien av förklarliga skäl men grannländerna är det som omvärlden jämför oss med.

Egentligen borde alla jämföra sig med Taiwan istället som är föredömet alla borde ta efter. Bara för att andra länder misslyckats också så rättfärdigar det inte att köra med en oetisk strategi.

Det vettiga är att jämföra med snittet i Europa. Sverige är väl än en bit över snittet, men tror vi kommer landa ganska nära snittet. Fler och fler länder med tidigare låga tal havererar nu.
USA har för övrigt fler döda/capita än Sverige, rätt tydligt. Och skillnaden mellan Tegnell och Trump är milsvid. Tegnell uppmuntrar inte folk som demonstrerar på gatorna etc. etc.
Citera
2020-11-15, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Fortfarande ingen frisk som dött.

Nej precis ingen som dött var frisk: de hade ett virus i kroppen😏
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart viruset kan transporteras i luft, men detta är primärt en droppsmitta.

Som jag skrev nyligen: hade detta varit en luftsmitta hade min arbetsplats i våras (covidvården ung 2 månader) kraschat direkt.

Vi hade bitit i gräset allihop, + kontorspersonal osv.

Det slarv jag såg (bla läkare gick in utan munskydd) berodde nog virusets natur, som vissa tidigt hade grepp om.

Primärt droppsmitta. 2-3 meters avstånd till patienterna bedömde vissa som tillräckligt, även utan skydd.

Som jag nämnt tidigare, var lokalerna mycket enkla, inkl ventilation, och pappersmask + visir hade absolut inte skyddat mot luftsmitta i flera veckor.

Jag talar nu utifrån personlig erfarenhet.

Detta var en arbetsmiljö marinerad i virus.

Kanske har viruset nu muterat och blivit regelrätt luftburet. Jag har ingen aning.
Det är mycket intressant med egna erfarenheter.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Här en referenspunkt för hur Covid-19 kommer att härja framöver i Sverige:

https://cov.lanl.gov/components/sequence/COV/annt/data//20201105/LANL-SARS-COV2-IEDB-workshop.pdf

Om vi ser till mutationer/tidsaxel, ser det tyvärr ut som en 3 våg kan komma efter jul, när vi just nu upplever våg nr:2, och skulle det nu mutera än värre än D614G är Cluster 5 i Danmark farligt nära...
Citera
2020-11-15, 16:07
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det vettiga är att jämföra med snittet i Europa. Sverige är väl än en bit över snittet, men tror vi kommer landa ganska nära snittet. Fler och fler länder med tidigare låga tal havererar nu. USA har för övrigt fler döda/capita än Sverige, rätt tydligt. Och skillnaden mellan Tegnell och Trump är milsvid. Tegnell uppmuntrar inte folk som demonstrerar på gatorna etc. etc.

Om vi ser till Cell:s mutationskarta, blir det svårt att snitt-jämföra med andra europeiska länder, eftersom det förekommer olika sammansättningar av virusmutationer som har olika effekter:

https://cov.lanl.gov/components/sequence/COV/annt/data//20201105/LANL-SARS-COV2-IEDB-workshop.pdf
Citera
2020-11-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Verkar som du själv kommit på svaret till mysteriet i varför du och dina kollegor inte blev smittade, du arbetade på avdelningen innan viruset hade hunnit mutera, det är duktig skillnad i smittspridning med den senare mutationen, kolla in här:
https://www.cell.com/cell/pdf/S0092-8674(20)30820-5.pdf

Det är detta som hela Sverige och andra länder har fuckat upp på, man har utgått från en modell av virus som senare muterade och blev mycket värre och effektivare i smittspridning...

Alltså: C19 började att i huvudsak vara droppsmitta, för att senare mutera till aerosolsmitta

Tegnell låste alltså fast sig vid ursprungsviruset-och har vägrat att ändra sig så som viruset gjorde

Inse nu vilken mardröm som väntar med Cluster 5 mutationen i Danmark, om den får fötter och hamnar här, finns alltså en anledning till Danskarnas agerande, eller vi börjar få in smittan med fåglar och andra värddjur.

Fy helvete, vilka perspektiv.
Att viruset muterar intensivt vet jag. Och just därför ska man stenhårt begränsa antalet vördar. FHM har gjort tvärtom. Man har gett viruset en spark i röven istället.
Allt går så fort! Mina reflektioner från i våras är redan historia.
Är det klarlagt att vi har en ny luftburen mutation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in