2020-11-15, 10:57
Medlem
Overminds avatar
Varför tror du Regeringen inte vidtar hårdare åtgärder mot Covid? Till exempel lockdown som andra länder gjort? Låter viruset härja fritt därute?

Jo, för vi har inte råd med en lockdown som andra länder. Ladorna är tomma!

Jag skulle vilja höra vad för snack som försiggår i Magdalena Anderssons korridorer. Oerhört intressant.
Citera
2020-11-15, 11:07
Medlem
Jag förutspår att någon gång i framtiden kommer vi få en ekonomisk tillbakagång. Likväl förutspår jag att vi i framtiden kommer ha en enorm tillväxt.

Jag reserverar mig för att uttala mig om bakomliggande anledningar till ovan till efter händelserna inträffat.
Citera
2020-11-15, 11:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Covid-19 med lockdown o restriktioner..

Arbetslösheten kommer öka..
Dock har vi väl inte så mycket lockdown i Sverige.

Citat:
Statskassan börjar bli tom..
Där flödar det in och ut stålar hela tiden. Den är i någon mening alltid tom. Men ett stort flöde igenom.

Citat:
Länder som lever på turism som Spanien, Grekland, Portugal kan falla genom totalt ekonomiskt..
Ja, de som lever på resor och turism har det svårt. Dom får förlika sig med en lägre levnadsstandard en tid.

Citat:
Digitaliseringen ökar o vi behöver mindre o mindre fysiska saker..
Digitaliseringen innebär vi köper lite andra tjänster. Lite förbilligande. Vilket ger att vi kan köpa fler fysiska saker.

Riktigt att vi skulle köpa färre fysiska saker ser jag ju inte. Folk slutar väl inte köpa t ex mobiltelefoner.

Citat:
Ändå går bostadsmarknaden i Sverige på högtryck o fler har mer I lån..
Lönekostnaderna stiger. Så det blir dyrare med nyproduktion, underhåll, renoveringar, modernisering. Så det verkar rimligt att bostäder som är underhållna mm stiger i pris över tiden. Eller hur?

Citat:
Kan detta bli en smäll 2021-2022 ?
Lönsamheten i näringslivet som helhet har väl inte ökat. Så dagens P/E -tal är troligen i högsta laget. En temporär korrigering nedåt skulle inte förvåna mig. Lite svängning ned och upp under ett par år till verkar rimligt.

Sedan vet jag inte om man kan använda ordet smäll för det.
Citera
2020-11-15, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Lönekostnaderna stiger. Så det blir dyrare med nyproduktion, underhåll, renoveringar, modernisering. Så det verkar rimligt att bostäder som är underhållna mm stiger i pris över tiden.

Det är fullt rimligt med ökade priser på tillgångar hela tiden eftersom systemet, som du är vän till, är inflationsekonomi. Det är nya krediter och nya pengar hela tiden, alltså inflation.
Citera
2020-11-15, 12:14
Avstängd
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Har länge förutspått helt fel nu. Trodde Corona skulle dra ner börsen relativt djupt, med kraftigt minskad konsumtion, ökat sparandet, samt nedgående bostadspriser.

Men haft fel i allt. Bostadspriserna har rört sin uppåt t.o.m. vilket i sig är absurt. Vem vill belåna sig i dessa tider oavsett låg ränta? Tydligen många. Kommer permitteringarna ens övergå i arbetslöshet eller ska staten/folket fortsätta betala för döende marknader? Jag får t.ex. inte ut signifikant mkt mer av att arbeta heltid än min vän som är permitterad vilket liknar det kommunistiska experimentet medborgarlön.

Jag tror jag underskattat till vilken grad marknader kan manipuleras. Kraschen kanske aldrig kommer utan det blir pyspunka med successivt försämrad levnadsstandard, höjda skatter, höjda priser, statligt ägande och kontroll. En kommunistisk dröm in the making?

Men det finns äckliga system lojala bolsjevik-nyliberala parasiter som kommer argumentera om fördelen med ett sådant system där centralbankerna styr allt lik feodalismen! En sak kan vi vara säkra på att detta är inte hållbart för fem öre. Jag tror de stater som kommer ligga risigt till vid denna stora globala kris är de som inte producerar något av alls värde och saknar inhemsk matproduktion.
Senast redigerad av PUBG2018 2020-11-15 kl. 12:44.
Citera
2020-11-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Ja. Ingen normalt funtad människa väljer frivilligt att leva på detta sätt. När man följer alla videokonferenser på WEF's Youtubekanal, så förstår man snart att detta är mer en sekt, där överkuckun Klaus Schwab har kultstatus. Professor Schwab blir aldrig någonsin ifrågasatt eller utmanad av de inbjudna deltagarna. Istället köper man hela Svhwabs paket och hyllar sig själv för att man är en av de utvalda som får delta i denna fantastiska revulotion. Synnerligen sjukt och destruktivt, således.

Nu är det oerhört viktigt att sprida denna kunskap och nonchalera alla konspirations-förnekare. Varför så många avfärdar oss med "foliehatt" eller "konspirationsteoretiker" beror ju uteslutande på att dom själva är lata, arbetsskygga och därför okunniga. Dessa människor har ju aldrig några motargument att komma med, utan kan bara använda sitt "foliehatt" eller "...och jorden är platt, eller hur?" för att avsluta diskussionen. Samma människor som vägrar diskutera invandring, integration och parallellsamhällen med ordet "rasist". För att dom är lata och obildade, helt enkelt.

Idag berättade Rowan Dean på Sky News Australia för alla aussies:

https://www.youtube.com/watch?v=pF_kXE-HXSQ

vilket han behandlat i sitt program 3 - 4 gånger tidigare under hösten.

Men även i Australien väljer t o m många politiker att vägra förstå och inse vad som försiggår bakom kulisserna, trots att World Economic Forum sannerligen inte försöker gömma sig. Som Rowan Dean säger "They´re not hiding in the dark, they´re actually screaming out from the rooftops. But to no purpose if you don´t want to listen."

De flesta människor vill inte höra om detta, då det är alltför skrämmande och groteskt.
Citera
2020-11-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Inte så mycket för staten nej. Men för andra stater ser det värre ut och snabbt kan dra ner Sverige i fallet. Italien, Grekland, Spanien, USA - allas statsskulder är enorma.

Statsskuld är inget problem för länder med inhemsk upplåning i egen valuta. Se på Japan till exempel. Värre för euroländer dock.
Citera
2020-11-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Vi har ingen spekulation i bostadsmarknaden så vit jag vet.
Folk köper bostad för att bo i och inte som en investering.
Det talar mot en bostadsbubbla.
För vad som än händer så betalar man alltid hyran eller bostadsavgiften först av alla ens räkningar..

Sedan att det inte kan fortsätta i all evighet uppåt i samma takt är ju sant.
Men kanske mer en stagnering i priserna då än en bubbla. För du måste ju bo någonstan och finns ju inte massa tomma hus direkt..

Samtidigt om båda i ett hushåll blir arbetslösa så kommer många få svårt att betala sina boendekostnader. Utbudet av bostäder till salu kommer då att öka samtidigt som efterfrågan minskar. Sedan vilket arbetslöshet som kommer att krävas för att vi ska se en sådan effekt och ifall det kommer att hända låter jag vara osagt.
Citera
2020-11-15, 14:15
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Att det kommer en krasch, det kan vi vara säkra på, men inte när den kommer.

Den som äger guld, fastigheter och andra stabila tillgångar kommer att klara sig förhållandevis bra. Däremot finns det mycket luft i värderingen av börsen och mer lär det bli innan den åker på en skarp korrigering.

Det finns också mängder av räntebärande instrument vars värde kan implodera. Vi lever nu med nollränta och det är inget sunt eller hållbart tillstånd. Vem vill köpa räntebärande papper som inte ger någon avkastning? Just nu gör fed det med egentillverkade dollar för att hålla marknaden under armarna, men hur länge...?

Jag gissar att man väljer att ta en kris i taget. Först ska coronan avhandlas och när den är neutraliserad och allt har återgått till det till synes normala så kommer finanskraschen. Nu är det valtider i USA och då måste folket hållas lugnt och fint så det röstar rätt. Allt är planerat och regisserat.
Fastigheter stabila? Nej nu skojar du. Mark kanske är det. Men i samma ögonblick som stadsdelar stänger ner pubar och affärer, så kommer det se ganska tomt ut. Priserna för bostadsrätter i centrum kommer sjunka rejält vid en lågkonjunktur tror jag. Många affärsidkare som ligger illa till nu.
Citera
2020-11-15, 15:06
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Samtidigt om båda i ett hushåll blir arbetslösa så kommer många få svårt att betala sina boendekostnader. Utbudet av bostäder till salu kommer då att öka samtidigt som efterfrågan minskar. Sedan vilket arbetslöshet som kommer att krävas för att vi ska se en sådan effekt och ifall det kommer att hända låter jag vara osagt.

Att båda i ett hushålls skulle bli arbetslösa samtidigt och i så stor del av befolkningen att det påverkar bostadsmarknaden ser jag inte som så troligt.
Citera
2020-11-15, 15:27
Medlem
Christopher.s avatar
Tycker liknelsen med första och andra världskriget är bra. En global kris som förändrar hela världsekonomin. Vad skulle en svensk investera i 1942 för att skydda sina tillgångar?
Citera
2020-11-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Fastigheter stabila? Nej nu skojar du. Mark kanske är det. Men i samma ögonblick som stadsdelar stänger ner pubar och affärer, så kommer det se ganska tomt ut. Priserna för bostadsrätter i centrum kommer sjunka rejält vid en lågkonjunktur tror jag. Många affärsidkare som ligger illa till nu.

Håller med. Fastigheter i städerna, framför allt kommersiella sådana, är inte stabila. Bostadsrätter är lös egendom vars värde lätt kan gå upp i rök.

Jag föredrar hus på ute på vischan, gårdar skogsfastigheter mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in