2020-11-14, 19:30
Medlem
Covid-19 med lockdown o restriktioner..

Arbetslösheten kommer öka..

Statskassan börjar bli tom..

Länder som lever på turism som Spanien, Grekland, Portugal kan falla genom totalt ekonomiskt..

Digitaliseringen ökar o vi behöver mindre o mindre fysiska saker..

Ändå går bostadsmarknaden i Sverige på högtryck o fler har mer I lån..

Kan detta bli en smäll 2021-2022 ?
Citera
2020-11-14, 19:34
Medlem
Turist i tidens avatar
När det gäller statskassan är det ingen fara på taket, tittar man på den samlade ekonomin för stat, regioner, kommuner och privatpersoner kan vi börja oroa oss....
Citera
2020-11-14, 19:36
Medlem
Börsen var nyligen på toppnivå trots corona, stök i förhandlingarna i Brexit och stor osäkerhet i det amerikanska valet. Jag har länge förutspått att ekonomin kommer att gå tillbaka men min hobbygissningar har lika länge slagit fel. Trots det tror jag fortfarande att vi kommer att få ekonomisk tillbakagång inom en ganska snar framtid.
Citera
2020-11-14, 19:42
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Covid-19 med lockdown..

Tror jag inte. Finns inga defekter i systemet, och från ett längre perspektiv är COVID-19 en tillfällig utmaning.
Visst kan det komma ett hack i kurvan, men just nu talar det mesta för att samhället och ekonomin varit förvånansvärt motståndskraftig och kommer fortsätta på samma sätt.
Citera
2020-11-14, 20:09
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
När det gäller statskassan är det ingen fara på taket, tittar man på den samlade ekonomin för stat, regioner, kommuner och privatpersoner kan vi börja oroa oss....
Inte så mycket för staten nej. Men för andra stater ser det värre ut och snabbt kan dra ner Sverige i fallet. Italien, Grekland, Spanien, USA - allas statsskulder är enorma.
Citera
2020-11-14, 20:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u02sda
Börsen var nyligen på toppnivå trots corona, stök i förhandlingarna i Brexit och stor osäkerhet i det amerikanska valet. Jag har länge förutspått att ekonomin kommer att gå tillbaka men min hobbygissningar har lika länge slagit fel. Trots det tror jag fortfarande att vi kommer att få ekonomisk tillbakagång inom en ganska snar framtid.

Börsen är inte ekonomin. Att börsen är hög är för att förtroendet för valutorna är lågt. Det är inte aktier som har blivit värda mer, det är pengarna som är värda mindre.
Citera
2020-11-14, 20:14
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ändå går bostadsmarknaden i Sverige på högtryck o fler har mer I lån..

Vi har ingen spekulation i bostadsmarknaden så vit jag vet.
Folk köper bostad för att bo i och inte som en investering.
Det talar mot en bostadsbubbla.
För vad som än händer så betalar man alltid hyran eller bostadsavgiften först av alla ens räkningar..

Sedan att det inte kan fortsätta i all evighet uppåt i samma takt är ju sant.
Men kanske mer en stagnering i priserna då än en bubbla. För du måste ju bo någonstan och finns ju inte massa tomma hus direkt..
Senast redigerad av duden83 2020-11-14 kl. 20:18.
Citera
2020-11-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Vi har ingen spekulation i bostadsmarknaden så vit jag vet.
Folk köper bostad för att bo i och inte som en investering.
Det talar mot en bostadsbubbla.
För vad som än händer så betalar man alltid hyran eller bostadsavgiften först av alla ens räkningar..

Sedan att det inte kan fortsätta i all evighet uppåt i samma takt är ju sant.
Men kanske mer en stagnering i priserna då än en bubbla. För du måste ju bo någonstan och finns ju inte massa tomma hus direkt..

Man sa att det skulle bromsa för 10år sen också då lgh var extremt dyra..

Sen dess har det bara fortsatt uppåt ..

Visst löner har ju gått upp men kan inte vara kul heller att om det skulle komma en krash att då har 3milj i lån...

Behöver ju inte vara bostadskrash utan kan det inte bara räcka att räntorna går upp o att det blir lite trist att betala 60% av lönen på bostad...?
Citera
2020-11-14, 20:43
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag tror att Sverige kommer klara sig hyggligt eftersom staten har en del kreditutrymme, vi kan öka vår (mao statens) skuldsättning en del innan marknaden börjar straffa oss. Jag tror att det kan bli värre i länder som redan är illa ute. Jag läste tex häromdagen att Italien är ganska illa ute.
Citera
2020-11-14, 20:55
Medlem
Att det kommer en krasch, det kan vi vara säkra på, men inte när den kommer.

Den som äger guld, fastigheter och andra stabila tillgångar kommer att klara sig förhållandevis bra. Däremot finns det mycket luft i värderingen av börsen och mer lär det bli innan den åker på en skarp korrigering.

Det finns också mängder av räntebärande instrument vars värde kan implodera. Vi lever nu med nollränta och det är inget sunt eller hållbart tillstånd. Vem vill köpa räntebärande papper som inte ger någon avkastning? Just nu gör fed det med egentillverkade dollar för att hålla marknaden under armarna, men hur länge...?

Jag gissar att man väljer att ta en kris i taget. Först ska coronan avhandlas och när den är neutraliserad och allt har återgått till det till synes normala så kommer finanskraschen. Nu är det valtider i USA och då måste folket hållas lugnt och fint så det röstar rätt. Allt är planerat och regisserat.
Citera
2020-11-14, 21:23
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Att det kommer en krasch, det kan vi vara säkra på, men inte när den kommer.

Detta säger inte så mycket.
Du kan lika gärna säga:
"Att det kommer en stor ekonomisk uppgång kan ni vara säkra på, men inte när det kommer"
eh...ja.. ekonomin går upp och ner. So..?
Finns oändligt många krasher och uppgångar framför oss.
Det är inte ens en fråga längre. Den ENDA frågan är när nästa krash eller uppgång sker.
Så ditt påstående säger inget.
Senast redigerad av duden83 2020-11-14 kl. 21:31.
Citera
2020-11-14, 21:27
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Man sa att det skulle bromsa för 10år sen också då lgh var extremt dyra..

Sen dess har det bara fortsatt uppåt ..

Visst löner har ju gått upp men kan inte vara kul heller att om det skulle komma en krash att då har 3milj i lån...

Behöver ju inte vara bostadskrash utan kan det inte bara räcka att räntorna går upp o att det blir lite trist att betala 60% av lönen på bostad...?

Är redan trist. Men jag (och alla andra) gör det ändå. Vad är alternativet?
Fortsatt uppåt ja, men de har även infört att man ska ha 15% i eget kapital och tvångsamortering.
Men samtidigt måste man ju bo någonstans..
Därför jag tror på utplattad kurva. Folk kan helt enkelt inte betala hur mycket som helst, men man måste ju samtidigt ha någonstans att bo.

Det enda som kan skapa en bostadskrash är om de bygger allt för mycket allt för snabbt, så marknaden inte hinner anpassa sig.

Är vad jag tror iallafall, men vad vet jag..
Senast redigerad av duden83 2020-11-14 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in