2020-11-15, 09:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
https://www.expressen.se/nyheter/qs/andra-vagen-ar-over-oss-trycket-blir-bara-tyngre/

I dagens artikel beskrivs några av patienterna som är inlagda. Bland annat en tant som isolerade sig på kolonilotten i oktober men ändå smittades, och en svart kille som också levt isolerad innan han blev svårt sjuk.

Det jag undrar är HUR smittades de?! Hur kan man smittas i en isolerad kolonilott? Fattar inte. Hade förstått mer om de varit ute och festat eller jobbat.

”Elisabeth följde rekommendationerna när hon drog sig tillbaka till sin kolonilott. Oktober skulle bli en frisk, sund och vit månad med promenader och trädgårdsarbete hade hon planerat.”

”Han isolerade sig hemma och var bara lite trött. Ända tills han vaknade på natten andfådd så till den grad att han svimmade och slog i huvudet.”
Citera
2020-11-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Du är ju totalt virrig.

Först verkar du tro att det är något lurt med att detektera virus med RNA, trots att dessa görs universellt.

Sedan slår du fast att partiklarna inte är smittsamma efter färden. Sanningen är däremot att smittsamhet inte kunnat påvisas, inte att den kunnat uteslutas. Och detta efter att de suttit fast i ett filter under okänd tid...

Sist verkar du tro att aerosolsmitta inte är luftburen...
Aeroolsmitta är en sak luftburen smitta en annan.

Naturligtvis detekterar man virus med RNA men en positiv detektion säger ju ingenting om det är ett komplett, aktivt virus. Det kan lika gärna vara korta RNA-sekvenser om ger positivt utslag.
Citera
2020-11-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är sådant här som ger en otäck dimension på smittspridningen.

Alltså ett företag med 200 på kontoren och 5 konferensrum som exempel.
Med väldigt få smittade i personalen är risken låg att råka vara i samma konferensrum samtidigt som den smittade.

När smittspridningen ökar ökar även sannolikheten att man "råkar" vara i samma rum som en smittad.

Motsvarande givetvis för en hiss i varuhusen eller liknande utrymmen.

Detta vågar väl inte FHM gå ut med men mycket viktig vetskap om man vill undvika att bli smittad.
Troligen sådant andra länders FHM fattat och därför råden om munskydd.
Ärlig fråga.

Vad tror du är mest effektivt, att halva personalen jobbar hemma, eller att hela personalen har munskydd?
Citera
2020-11-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kan kanske härröra från en corona förkylning.

Det är det forskarna tycker sig fått delvis bekräftat, dvs att barn har bättre skydd mot Covid pga korsimmunitet mot förkylningsvirus av Coronatyp (exempelvis OC43). Vuxna har inte alls lika mycket förkylningar av denna sort.
Citera
2020-11-15, 09:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
https://www.expressen.se/nyheter/qs/andra-vagen-ar-over-oss-trycket-blir-bara-tyngre/

I dagens artikel beskrivs några av patienterna som är inlagda. Bland annat en tant som isolerade sig på kolonilotten i oktober men ändå smittades, och en svart kille som också levt isolerad innan han blev svårt sjuk.

Det jag undrar är HUR smittades de?! Hur kan man smittas i en isolerad kolonilott? Fattar inte. Hade förstått mer om de varit ute och festat eller jobbat.

”Elisabeth följde rekommendationerna när hon drog sig tillbaka till sin kolonilott. Oktober skulle bli en frisk, sund och vit månad med promenader och trädgårdsarbete hade hon planerat.”

”Han isolerade sig hemma och var bara lite trött. Ända tills han vaknade på natten andfådd så till den grad att han svimmade och slog i huvudet.”

Elisabeth kanske har varit och handlat?

Killen kanske redan var smittad när han isolerade sig?

Folk följer inte rekommendationerna, det är bara att konstatera.
Citera
2020-11-15, 09:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Här är originalstudien, du kan läsa mer själv där då du inte nöjde dig med citaten från GP.

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/11/05/science.abe1107.full
Tackar.
Har läst igenom men ligger betydligt utanför min kompetens att utvärdera helt.

En fundering jag fick, kanske framgick samma via ditt inlägg. I så fall har bara polletten ramlat ned hos mig.

Är SARS-CoV-2 inte ny utan ett av de corona förkylningsvirus som förra hösten muterade till en värre variant och därför får man träff på antikroppar i äldre prover som stämmer överens med aktuella covid-19?

Alltså att detta råkade hända i området runt Wuhan och inte då kom direkt från ett djur utan tagit en sväng via djur på motsvarande sätt som minksmittan och muterat till värre variant än vanlig förkylning?

Alltså mutering till antingen mer smittsamt eller allvarligare infektion eller båda.
Muterat hos människa eller djur eller mer konspiratoriskt via labb där man misslyckats att isolera det.
Citera
2020-11-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du får nog ta och läsa om, jag förespråkade inte något. Däremot tycker jag 1) det är bra att man har rätt att avböja från livsuppehållande vård. 2) bedömning av vilka som klara IVA eller inte ska göras av professionell personal och på rättvisa grunder. Väldigt viktigt dock att en värdering/prioritering alltid genomförs. Generellt, inte unikt för covid gäller; Att ex lägga miljoner på iva vård för Agda 95år med låg sannolikhet at överleva är suboptimalt! Resurserna är tyvärr inte oändliga, pengarna kan göra mer nytta för folkhälsan /rädda andra liv på annat håll. (detta perspektiv,folkhäls cost-benifit, ska inte analyseras av geriatrikprofessor det finns andra som är betydligt lämpligare)
Agda 95år överlever sannolikt inte IVA-vård, hon har större sannolikhet att överleva palliativ vård. IVA-vård är extremt påfrestande på kroppen.
Citera
2020-11-15, 09:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du menar att studien säger att viruspartiklarna kan smitta därefter?
Nej, det har jag inte sagt.
Citera
2020-11-15, 09:20
Medlem
IVA öppnar svagt på 148 idag. (145 igår).
Citera
2020-11-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det har jag inte sagt.
OK. Tack. Alltså kan man inte utifrån studien från Akademiska dra slutsatsen att viruset är luftburet.
Citera
2020-11-15, 09:22
Medlem
Omni har en sammanfattande artikel ommdetta med att barn har ett visst skydd mot Covid också nu.

https://omni.se/a/X868pn

Den är skriven utifrån artikeln i GP som jag länkade och hade citat ur tid8gare och den länkar också direkt till studien även den.

Det kanske är lite lättare att utgå från den än mina tidigare länkarmom man vill läsa lite mer.

Omnis summering är som följer.

Citat:
Barn har oftare antikroppar mot coronaviruset utan att ha varit sjuka i covid-19, visar en ny studie. Det skriver Life Science.
Att barn generellt får fler förkylningar än vuxna kan vara anledningen bakom upptäckten då det finns varianter av coronaviruset som ger vanliga förkylningssymptom.
Enligt barnläkaren och immunologen Stefan Berg visar studien att immuniteten är kortvarig, vilket innebär att man kan behöva vaccinera sig regelbundet.
– Det kan bli som med influensan, att man vaccinerar sig mot covid-19 årligen, säger Stefan Berg.
Citera
2020-11-15, 09:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vilka data i Sverige tycker du är tillräckliga för att spekulera att skolan är drivande? Skicka gärna jag är på riktigt intresserad att läsa. Sen lätta att hamna i begreppsförviring, men vad är din definition av "drivande"?

Som sagt, finns rapport som just jämför lärare med andra yrkesgrupper.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/7ff1da2c3d7140809558ddae46735aa1/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper-skolan.pdf
Du kan även notera att bland personal i skolan, har tjänster som innefattar väldigt lite kontakt med elever generellt högre riskfaktor jmf med andra tjänster på skolan. Och återige uppenbart att storskalig stängning av skola för att bromsa smitta är fullständigt suboptimal, men det är vi kanske redan överens om.
Men du, före sommaren testades inga personer regelmässigt förutom de som lades in på sjukhus. En mycket stor och olycklig brist i den svenska statistiken.

Så du får gärna hänvisa till något annat än FHM:s samkörning av register.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in