2020-11-14, 23:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
100 microgram motsvarar 4000 IE, det är vad jag har ätit varje dag i ett år. Det är inte alls för högt, speciellt inte under vinterhalvåret. D-vitamin verkar vara ett av de absolut bästa sätten att förebygga svår luftvägsinfektion.

Min gamle far får 6000 IE, men det är på läkarordination. Jag skulle nog vara försiktig om jag inte diskuterat det med en läkare som analyserat ens serumnivå.

Livsmedelsverket säger följande:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin#:~:text=Stora%20m%C3%A4ngder%20D%2Dvitamin %20%C3%A4r,kan%20man%20f%C3%A5%20f%C3%B6r%20myck et.

Citat:
Kan man få i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna.

Alla människor reagerar olika och att bara häva ur sig att man ska äta si och så kan vara rent ut farligt. Det är ju inte kul att hamna i ett läge där man istället för covid-19 får dialys resten av livet.
Citera
2020-11-14, 23:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Definiera viruspartiklar! De har detekterat DNA-rester, men det bevisar inte att de hittat virus, viabla, hela, som kan infektera. Var ser du att de hittat intakta, viabla virus?
Jag har redovisat för dig exakt vad man har funnit. Det man har redovisat. Om du påstår att man inte gjort det får du faktiskt förklara dig. Gå tillbaka och läs mitt inlägg igen.
Citera
2020-11-14, 23:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men ändå kan du få influensa gång på gång. Det är ju olika strains, små mutationer som sker så att du kan bli återinfekterad. Som jag förstått det är det samma sak med covid, som ju är väldigt likt de andra coronavirusen som cirkulerar.

Influensan muterar rätt dramatiskt. Så stora hopp har vi inte sett i covid utan bara små förändringar de kallar varianter, eftersom det är för litet för att kallas mutation. Influensan muterar dock precis hela tiden. Det är ett instabilt jämfört med ett stabilt.
Citera
2020-11-15, 00:02
Medlem
Sunimods avatar
D-vitamin 2500IE har jag ätit i många år och ovanligt frisk.
Även dagligen intag av C-vitamin.
Skiter i vad massa doktorer säger och fått tipset via kostorienterat forum.

Myndigheterna påstod i många år att ägg var skadligt vilket numera är överbevisat trams.
Däremot viktigt att äta balanserad kost med mat från rätt miljö och ingen kemisk skit. Troligen bästa vägen för att klara en eventuell corona smitta.
Rätt kost borde gynna immunförsvaret.
Nej jag har inte massa vetenskapliga artiklar till grund men mår jäkligt bra.

Vägra covid-19 är min målsättning.
Citera
2020-11-15, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kollade Jula

Filtermask Aura 9332

Finns inga att få tag på där.

Det är motsvarande jag köpte i januari men hos annan leverantör.
Orsaken är att dessa lager med riktiga skydd har gått till sjukvården sedan mars.
De finns att köpa via andra ställen typ ebay till mycket höga priser.

Bristen på riktiga skydd är troligen orsaken till FHM:s avrådan från munskydd.

Tegnell har ju hånat alla former av Munskydd sen -93.
.
Sinnessjukt jävla envis gubbe. Tänk om bara fick surra lite med han
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-11-15 kl. 00:07.
Citera
2020-11-15, 00:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så nu är det viktigt att dra upp alla låtsasländer och U-länder som inte ens vet vad Covid-19 är?

Nej jag väljer att jämföra på samma vis som en del andra gjorde härinne i våras när dom skrattande skrev att Sverige skulle vara det värst drabbade landet av alla inom kort tid. Dom hade fel.

Du vet att kurvorna stiger paraboliskt i Sverige nu? De andra länderna börjar nu avta i kurvorna efter lockdown. Eller anser du att pandemin är över nu för Sveriges del?
Citera
2020-11-15, 00:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Om du vill göra gällande att dom så kallade virusresterna var inaktiva när dom nådde platserna där dom påträffades så ligger bevisbördan hos dig.
Nej, inte alls. Påstår de/du att de hittade viabelt virus då får de minsann bevisa det. Annars håller de en genant låg vetenskaplig standard. Det vore väl, av skäl jag tidigare redovisat, inte förvånande om dött virus och "virusskräp" kan hittas lite varstans. Men vill de slå på trumman och hävda att viruset de hittat var viabelt, då ligger bevisbördan blytung på deras egna axlar.
Citera
2020-11-15, 00:30
Medlem
Sveriges kurva över smittade.

https://www.statista.com/statistics/1102203/cumulative-coronavirus-cases-in-sweden/
Citera
2020-11-15, 00:43
Bannlyst
Sverige: De nya reglerna innebär att ingen trängsel får förekomma i restauranglokalen, att alla gäster ska sitta vid bord när de äter, dricker och fikar och att endast bordsservering är tillåten.

USA: Studien, som publicerats i tidsskrifter Nature, har tittat på data från mobiltelefoner från USA:s tio största städer och på så sätt kunnat se var smittspridningen främst sker. Den allra största smitthärden var restauranger med bordsservering.
Citera
2020-11-15, 00:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Vad händer i Österrike om 3 veckor när de upptäcker att viruset inte försvunnit?

Jag misstänker att när de är i mitten på vecka tre så drar de till med storsläggan och förlänger 2-3 veckor till. Mycket lättare än att säga till folk att nu ska ni sitta inlåsta i 6 veckor!
Citera
2020-11-15, 00:49
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, inte alls. Påstår de/du att de hittade viabelt virus då får de minsann bevisa det. Annars håller de en genant låg vetenskaplig standard. Det vore väl, av skäl jag tidigare redovisat, inte förvånande om dött virus och "virusskräp" kan hittas lite varstans. Men vill de slå på trumman och hävda att viruset de hittat var viabelt, då ligger bevisbördan blytung på deras egna axlar.
Har dom gjort det då? Det är väl bara du och profeten på FHM som påstår er veta hur det låg till med den saken? Bevisbördan ligger alltså hos er och ingen annan.

Om det är så att man inte vet och bara tror att det inte var viabelt, vid tidpunkten då det hamnade där, så betyder det att det finns en risk att det faktiskt var viabelt.

Att likställa en okänd riskfaktor med ingen risk är ett idiotiskt beteende. Det visade profeten på FHM väldigt tydligt både i vintras och i våras...
Citera
2020-11-15, 00:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vad är värst, att få covid eller att löpa någon promilles risk att få narkolepsi?

Precis, covid-19 är en mycket lömsk sjukdom som kan ge neurologiska skador av varierande karaktär. Förlust av lukt och smaksinnet är en sådan, jag skulle förmodligen bli mycket deprimerad av ett sådant handikapp om allt man tuggar på smakar som en snorkråka. Som gastronom är det svårt att tänka sig. För en kock är det en personlig katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in