• 1
  • 2
2020-11-13, 22:10
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualimone99
Nej, finns inget synligt nummer. Avsändare ”Korsit B.V”, och koden handlar om verifiering av en beställning av ett mobilspel som heter ”PUBG Mobile Pin 1500”. Pris 259kr. Har fått två likadana sms med två olika 4-siffriga koder, varav hackaren kom över en av dessa, men inte den andra.
Åfan - eventuellt har du då betalat för gift cards. Inte för själva spelet utan som man använder i där för items och shit. Har du haft kortet kopplat till facebook?
Citera
2020-11-13, 22:12
Medlem
Aqualimone99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
Åfan - eventuellt har du då betalat för gift cards. Inte för själva spelet utan som man använder i där för items och shit. Har du haft kortet kopplat till facebook?

Nej, det har jag inte. Aldrig.
Citera
2020-11-13, 22:15
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Nej, det har jag inte. Aldrig.
Huh! (bra)

Googlar man Korsit BV så verkar det finnas en del som har "köpt" saker av dom utan att de velat det. Kolla din köpehistorik på kortet, ev. på paypal om du har det... förhoppningsvis är koden ett steg i köpeprocessen (som då avbrutits när du inte gett boven koderna) och inte bekräftelse/leverans.
Citera
2020-11-13, 22:23
Medlem
Aqualimone99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
Huh! (bra)

Googlar man Korsit BV så verkar det finnas en del som har "köpt" saker av dom utan att de velat det. Kolla din köpehistorik på kortet, ev. på paypal om du har det... förhoppningsvis är koden ett steg i köpeprocessen (som då avbrutits när du inte gett boven koderna) och inte bekräftelse/leverans.

Är det jag också hoppas! Ingen transaktion har iallafall skett från kontot hittills. Får bara hoppas på att det stämmer och att boven inte väntar på att utföra köpet vid ett senare tillfälle
Citera
2020-11-13, 23:20
Medlem
Citat:
Allt det är gjort, är nu mest orolig för att jag skulle ha missat något eller att en svindyr prenumeration startas. Isåfall antar jag att det bara är att spärra kontot eller kontakta mobiloperatören?
48-månaders prenumeration på chubby bear bögbajssex för 2500 / mån.. Och går inte säga upp.
Citera
2020-11-13, 23:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag förstår inte trådstarten. Kan du förklara bättre vad själva scammen var?
Citera
2020-11-14, 00:52
Medlem
flexschemas avatar
Du borde hålla dig borta från Internet, det verkar inte vara rätt plats för dig.
Citera
2020-11-14, 10:50
Medlem
Citat:
Är det jag också hoppas! Ingen transaktion har iallafall skett från kontot hittills. Får bara hoppas på att det stämmer och att boven inte väntar på att utföra köpet vid ett senare tillfälle

Fick han en av koderna så kommer du troligtvis få en faktura på 259kr från din mobiloperatör tillsammans med den vanliga månadskostnaden, skulle det ske så kommer du inte få tillbaka pengarna utan det är bara att betala och vara glad att det inte var en större summa.
Citera
2020-11-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Fick han en av koderna så kommer du troligtvis få en faktura på 259kr från din mobiloperatör tillsammans med den vanliga månadskostnaden, skulle det ske så kommer du inte få tillbaka pengarna utan det är bara att betala och vara glad att det inte var en större summa.

Inte säker han behöver betala om han bestrider fakturan och bifogar en polisanmälan. Om polisen konstatera att ts utsatt för bedrägeri så kan han slippa betala. Ts bör spara alla sms konversation, skärmdumpar m.m. och ta gärna med den hackade kompisen till polisen. Ni är 2 som blev utsatta. Polisen behöver inte ta fast bedragaren men de kan stryka att ni är oskyldiga och kanske slipper betala. Kolla även med hemförsäkring. Oftast finns ersättning för id stöld vilket kanske kan tillämpas här? Det är bättre tycker jag att göra allt man kan och polisanmäl istället för att bara betala och se glad ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in