2020-11-14, 00:05
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag använder paypal-kursen och den låg kring 10.90 tidvis början på 2020. Du handplockar data för att tona ner den kraftiga sänkningenav SEK/USD. Jag kan inte se något syfte med det? Sanningen är att SEK/USD närmar sig bottenvärdet sett 5 år tillbaka. Och historiskt har SEK/USD ofta legat kring 6.50 så det finns en stor fallhöjd kvar. Jag gjorde tom affärer för mer än 10 år sedan när SEK/USD gick under 5. Innan dess hade SEK/USD slagit rekord kring 10.50 precis som nu, så det är en tydlig historisk cykel. Hur bra var det då att köpa en global indexfond på 10?

Jag har varnat för detta det senaste året på FB. Investera inte i USD om du har dina pengar i SEK, och ta reda på vilka fonder som är beroende av USD. Det var tydligen ett gott råd.

När SEK/USD börjar närma sig 6.50 igen så kommer jag att köpa aktier utanför Sverige, för första gången på nästan 10 år. Fast troligen väljer jag Tyskland, även Euron sjunker mot SEK, Tyskland har en så mycket normalare värdering än USA.

När menar du att dollarkursen varit sub5kr?
Citera
2020-11-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Hej sistaforsoket, förr har du legat en del i räntor eftersom du inte inte varit med om en nedgång förut och inte visste hur du pallade det mentalt. Hur gick det i våras? Hur pallade du nedgången? Har du ändrat din fördelning nu när du vet bättre hur du fungerar i jobbigare tider.

Hejsan, ja innan ”coronaraset” låg jag ungefär 75/25 aktier/räntor med långsiktiga pengar då jag ej varit med om en större börsnedgång och ville ha lite marginal för feltänk i riskbenägenhet.

Denna nedgång var dock inte i närheten av att testa mina nerver utan jag gick in med mer och mer ju mer börsen gick ner och har nu 100% aktier som resultat av det.

Nu var väl denna nedgång inte mycket mer än 30% men den fick mig inse att jag har tillräckligt hög risktolerans för att ligga fullinvesterad och troligtvis fortsätta så ett bra tag framöver iaf, kanske t.o.m. ca 10 år till typ.

Hur gick det själv ändrat något sedan ”coronakraschen”?
Citera
2020-11-14, 01:37
Medlem
backwardations avatar
Att börsen är för hög hör man med jämna mellanrum. Här har ni en tråd från 2013. Den som gick ur marknaden då har gått miste om bra mycket pengar.

(FB) Börsen på ny rekordnivå, när kommer raset?

Citat:
Ursprungligen postat av waxiz

Personligen ser jag ett antal moln som hopar sig. En ar att aven om vinsterna har stigit, sa har inte lonenivan okat annu. Jag tror detta ar ett nasta naturligt steg ifall ekonomin fortsatter uppat, da kommer borsen bli besviken pa att vinsttillvaxten inte kommer som forvantat. Vidare finner jag valdigt fa bolag som jag tycker ar vettigt varderade, ager endast aktier i 4 bolag nu varav ett funderar jag starkt pa att salja, de ovriga tre ar nordamerikanska. Vilket gar emot alla mina diversifierings tankar, men ligger med nastan 50% likvid.

Sen tycker jag inte argumentet som man ofta hor, "Det finns inga alternativ till borsen med dagens laga rantor, varav borsen kommer fortsatta ga upp", haller. Inte overhuvudtaget. Nar det finns sa mycket hopp om en stigande bors och stigande vinster, det ar da man ska bli girig och radd. Att investera till 5-6% avkastning, jamfort med 1-2% for den riskfria rantan, och ta pa sig den markant hogre risken kanns helt klart oatraktivt och ohallbart.

Jag gar hellre ut for tidigt an for sent, aterstar dock att se om jag har ratt eller inte. Men hellre att jag bygger mina beslut pa logik och ar konservativ an att jag bygger dem pa kansla och forlorar pengar for att jag forsoker rida ut vagen.

Ps. Jag tror vi befinner oss i en smart-bubbla nu. Alldeles for mycket hysteri kring alla oandliga mojligheter som smarta saker ger oss, precis som man hade forvantningar pa IT-aktier 2000. De forvantingarna har i mangt och mycket uppfyllts nu, 14 ar senare. Samma kommer sjalvklart att handa med alla smartaprodukter, men jag tanker inte vanta 14 ar pa mina vinster.

Man börjar nästan lära sig detta utantill
Citera
2020-11-14, 09:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
När menar du att dollarkursen varit sub5kr?
Jag har tom gjort affärer på den nivån på 1990-talet. Hittar inga snygga diagram, inte så många verkar intresserade av historiska data.
https://www.internetional.se/usdsek8220.jpg

USD var i princip fast och värd 5.10 kr/usd hela min barndom som jag minns det, åtminstone från 1968 till kanske 1978. men jag hittar inget diagram så lång tillbaka.
Citera
2020-11-14, 09:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Dow Jones backade både 2015 och 2018.
Det var små hack i kurvan, inte alls en bear market. Och definitivt inte en krasch som 2000 och 2008.

Citat:
https://money.cnn.com/2018/08/22/investing/bull-market-longest-stocks/index.html
August 22, 2018:
The bull market turns 3,453 days old on Wednesday. It's the longest period of uninterrupted gains in American history.
Citera
2020-11-14, 09:38
Medlem
Citat:
Jag har tom gjort affärer på den nivån på 1990-talet. Hittar inga snygga diagram, inte så många verkar intresserade av historiska data.
https://www.internetional.se/usdsek8220.jpg

USD var i princip fast och värd 5.10 kr/usd hela min barndom som jag minns det, åtminstone från 1968 till kanske 1978. men jag hittar inget diagram så lång tillbaka.

Jo dollarn var låg på 70-talet, minns ej varför för jag var liten.

Men att importera från USA var fördelaktigt. Det togs in en jävla massa raggarbilar då!!
Citera
2020-11-14, 09:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Va? Jag använder den faktiska kvoterade växelkursen medan du tar en växelkurs som innehåller avgifter och du påstår att jag handplockar? Historiskt 6,50? Vad betyder det ens? Att du avråder folk från att köpa globala aktier med din motivering om att USD/SEK måste gå ned mer än vad världens bästa aktier har avkastat senaste åren är befängt. Så du rekommenderar att man ska vara 100% i SEK? Wow
Så paypals kurs, som jag använder dagligen eftersom jag säljer varor i USA är inte en dollarkurs? Ok...

Jag är 100% i SEK och därför är min förmögenhet intakt, medans de som haft globala indexfonder eller USA-aktier har -10% bara i valutadiff för året, och riskerar -10% även nästa år. Är ditt råd att ignorera valutakurser när man gör en investering? Det är inte mitt råd.

Jag har handlat med valutor sedan 1990-talet, och sålt varor till USA sedan 1998. Berätta om din egen erfarenhet med USD.

Varför låter du så arg hela tiden?
Citera
2020-11-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Nytt ATH är helt normalt och inget att oroa sig över, konstigt vore det annars. Sett i förhållande till räntor etc är börsen billig. Man måste alltid se hur saker är prissatta i förhållande till annat, att bara titta på en graf i ett vakuum säger ingenting.
Du som anser börsen är billig, hur har du agerat? Toppskuldsatt dig, sålt bilen, sommarstugan och båten och gått all in?
Citera
2020-11-14, 09:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo dollarn var låg på 70-talet, minns ej varför för jag var liten.

Men att importera från USA var fördelaktigt. Det togs in en jävla massa raggarbilar då!!
I början av 1960-talet kostade en ny fet USA-Chrysler 6 meter lång med fenor samma i USA som en Volkswagen bubbla i Sverige, ca 20.000 kr. När Ford Mustang kom ca 1965 var den tänkt för ungdomar, en billig första-bil för 18-åringen som körde till skolan med den. I Sverige cyklar 18-åringen fortfarande år 2020, 55 år senare.

USA var ofattbart rikt och billigt 1955-75 jämfört med Sverige och resten av världen. Något säger mig att de flesta som skriver i den här tråden inte har en susning om detta.

När jag var bodde i New York tre veckor sommaren 2018 var i princip allting dyrare än i Sverige. En Manhattan-parkering kostade 500 kr, att köra genom Lincoln-tunneln kostade 90 kr, en tur. Att åka Metron en hållplats för en 5-åring kostade 23 kr. En Big Mac-meny kostade 90 kr på ett slitet smutsigt McDonalds. Det var självklart för mig att USD skulle gå ner och SEK upp.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-14 kl. 09:52.
Citera
2020-11-14, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Globalisterna förbereder för "the great reset", pengar kommer vara värdelösa, så köp vad som helst med substans.
Tur för mig som är globalist
Citera
2020-11-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Tror det klokaste man kan göra är att go with the flow. Med egna idéer kan det lätt gå som det gick för BajsBoo;-Väldigt snett..
Kan du förklara vad som ”gick snett” för mig?
Citera
2020-11-14, 09:50
Medlem
Citat:
I början av 1960-talet kostade en fet USA-Chrysler 6 meter lång med fenor ny samma i USA som en Volkswagen bubbla i Sverige, ca 20.000 kr. USA var ofattbart rikt och billigt 1955-74 jämfört med Sverige och resten av världen. Något säger mig att de flesta som skriver i den här tråden inte har en susning om detta.

Europa återhämtade sig fortfarande från kriget. Stål var dyrt och bilar byggdes ibland delvis i trä.

Det är därför Trabanten gjordes i pressad komposit av lump och fenol.

Men det var inte nya jänkebilar som importerades utan beggade bilar från 50-talet. De rullar ännu.

Raggarkulturen är ju ganska unik i Sverige, men den låga dollarn gjorde den möjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in