2020-11-13, 20:54
Medlem
Har under några månader varit väldigt trött,de är ingen skillnad om jag sover 4 timmar eller 12. Vaknar alltid upp och är helt slut. Måste sova mitt på dagen för orka med dagen.
Har svårt sova på kvällen och är uppe till 01-03
Ålder 30+ om det är av betydelse
Känner mig även väldigt yr och irriterade.
Äter en normal kost. Med frukt grönsaker dagligen. Men blir en hel sötsaker för få energi.
Citera
2020-11-13, 21:12
Medlem
4 timmar är för lite sömn, 12 timmar är för mycket, man blir trött av att sova för mycket. Man bör sova minst i 6 timmar och högst i 8 timmar. Sen är det bäst att ha regelbundna sovtider.
Citera
2020-11-13, 21:21
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
4 timmar är för lite sömn, 12 timmar är för mycket, man blir trött av att sova för mycket. Man bör sova minst i 6 timmar och högst i 8 timmar. Sen är det bäst att ha regelbundna sovtider.
Stämmer inte, vissa har större sömnbehov andra mindre, 7-8 timmar är en generell riktlinje för dom flesta men kan ej appliceras på alla.
Citera
2020-11-13, 21:23
Avslutad
Kan ju vara depression som spökar, nedstämd? stressad? Mycket ångest ?
Citera
2020-11-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Stämmer inte, vissa har större sömnbehov andra mindre, 7-8 timmar är en generell riktlinje för dom flesta men kan ej appliceras på alla.

Bara småbarn som behöver mera sömn än 8 timmar.
Citera
2020-11-13, 21:34
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Bara småbarn som behöver mera sömn än 8 timmar.

Nej, vad får dig att tro det??
Citera
2020-11-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Nej, vad får dig att tro det??

Om man från ung vuxen till medelålder sover längre än 8 timmar så är det väl nåt fel på en, depression typ.
Citera
2020-11-13, 21:42
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Om man från ung vuxen till medelålder sover längre än 8 timmar så är det väl nåt fel på en, depression typ.
Haha nej. Finns så många olika faktorer som spelar in i hur mycket sömn man behöver kolla elitidrottare tex, väldigt vanligt med 10 timmar + där.
Citera
2020-11-13, 21:46
Medlem
Gå till vårdcentralen. Ett blodprov borde visa om du har brist på B12, vitamin D eller nåt annat.

Hade B12-brist en gång. Och förutom riktigt dålig i magen var jag supertrött på dagarna men kunde inte sova om nätterna. Det försvann efter en kort tids medicinering med B12 jag fått på recept.
Citera
2020-11-13, 21:48
Medlem
Carnills avatar
Vi är ju inne i en mörk årstid nu så det kanske inte är så konstigt att känna sig trött.

Köp bra C och D vitaminer!
Citera
2020-11-13, 22:19
Medlem
Citat:
Han menade väl tag det inte spelar någon roll hur mkt han sover. Vsr likadan ett tag.
Citera
2020-11-13, 22:29
Medlem
Troligen något som gör att din sömnkvalitet blir dålig.
Skippa godiset, framför allt choklad som kan göra att sömnen blir helt kass.
Håll koll på ditt blodtryck, högt tryck gör det svårt att sova. Skaffa en blodtrycksmätare och mät regelbundet.

Din biologiska klocka kan ha hamnat fel, men i så fall går det lätt att fixa.
Se till att få mycket ljus i ögonen under förmiddan och lite på kvällen. Filtera bort blått ljus på kvällen, det finns glasögon som fixar det.

Om det skulle visa sig att det hänger på maten/godiset, så sitter jag på massor av info om detta.
Om du orkar skriva en lista på allt du äter under en vecka, så kan jag ge tips på vad du ska skippa/ersätta för att må bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in