2020-11-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför är just Corona "förjävla illa"?
Poängen är och var - Testas görs det, mer och mer (så långt någon kan bedöma), oavsett om det är tillräckligt.

Inte nämnt ett ord om ev åtgärder, menar bara på att om man är brydd över smittspridningen behövs inte den raljanta överdriften och är man det inte verkar det väl snarare provocerande än övertygande?
Citera
2020-11-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Tegnell menade att vi skulle ha flockimmunitet senast tidig höst.
Facit: Tegnell hade fel

Tegnell menade att Sverige inte skulle få en andravåg
Fcit: Tegnell hade fel

Tegnell menade att viruset inte var luftburet

Tegnell menade att munskydd inte hjälper

Tegnell menade att övriga Norden skulle "komma ikapp" Sverige i somras

Tegnell menade att spridningen i Sverige i November skulle ligga på max ett hundratal

Tegnell menade att Norge och Danmark skulle uppvisa samma döda/capita som Sverige under sommar/senhöst

Tegnell menade att Remdesivir inte skulle vara en lämplig behandling
Din lista är inkomplett. Gå lite längre bak i tiden:
Min favorit tex:
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

https://kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx
Citera
2020-11-13, 16:26
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Hur kan du ha missat det? Finns massor av detta. Det är helt groteskt vidrigt. De fick lugnande och värktabletter när de låg och kippade efter andan i våras. Detta måste upp i domstolen i Haag.
Skickar en länk men det finns massor av detta. Hoppas att Uppdrag Granskning gör en dokumentär avs detta.

https://sverigesradio.se/artikel/7561304
Jojo såklart har väl alla hört om bristerna i äldrevården rent generellt. Det säger jag ingenting om. Jag ställer mig bara frågande till om svensk sjukvårdspersonal har lämnat gamlingar i sticket på sjukhus, utan någon som helst vård? Att man inför paliativ vård när en åldring insjuknar kraftigt i ett respiratoriskt virus ser jag inte som någonting konstigt i sig.

Det jag däremot kan se framför mig som ett stort problem, är på äldreboenden, som det stod i din länkade artikel. Där jobbar väldigt många invandrare utan adekvat utbildning och bristande språkförmåga. Där kan jag absolut se framför mig att saker och ting gått käpprätt åt helvete!
Citera
2020-11-13, 16:26
Medlem
Öh du får influ från virus..
Citera
2020-11-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/?tab=ecdc_pred&country=Sweden

Tack, hur ser formeln ut för att beräkna fram R-talet ?
Citera
2020-11-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Spelar ingen roll. Problemet är att man agerar på gammal data och inaktuella scenarier. Åtgärderna i Sverige under hösten har ju varit totalt ur fas med utvecklingen. Se bara på de regionala råden som i princip alla enskilda fall borde ha kommit förra veckan. Strategin är väl för övrigt att inte ha någon strategi så att ingen skall kunna påstå att man gjort fel.

Ja, jag säger inte att Sverige agerar rationellt, bara att vi i praktiken tycks följa Storbritannien.

Ska kanske poängtera det absurda i att Sverige (I bästa fall) följer samma övergripande strategi.
Sverige, likt övriga Norden, kan bevisligen få ner vårt R-tal under 1 med relativt milda åtgärder. För vår del är fullt rimligt att försöka hålla R kring 1 under lång tid. Alltså är en annan, mer kontinuerlig suppressionsstrategi fullt gångbar.

Visst, det är möjligt att även Storbritannien kan göra det bättre, i synnerhet om man kollar på Sydostasien. Men jag kan åtminstone köpa att deras strategi är en rationell anpassning till en av Europas mest tätbefolkade och befolkningsrika regioner.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-11-13 kl. 16:39.
Citera
2020-11-13, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jojo såklart har väl alla hört om bristerna i äldrevården rent generellt. Det säger jag ingenting om. Jag ställer mig bara frågande till om svensk sjukvårdspersonal har lämnat gamlingar i sticket på sjukhus, utan någon som helst vård? Att man inför paliativ vård när en åldring insjuknar kraftigt i ett respiratoriskt virus ser jag inte som någonting konstigt i sig.

Det jag däremot kan se framför mig som ett stort problem, är på äldreboenden, som det stod i din länkade artikel. Där jobbar väldigt många invandrare utan adekvat utbildning och bristande språkförmåga. Där kan jag absolut se framför mig att saker och ting gått käpprätt åt helvete!

Fattar jag det rätt är det detsamma som att avrätta dessa åldringar.

Det är fel om diverse behandlingsmetoder inte sätts in först. Istället skickas åldringen direkt till "fängelse utan att passera Gå".
Citera
2020-11-13, 16:31
Medlem
Citat:

Det är normalt att dö när man är gammal.Varför så rädd,Det är inte naturligt att stoppa i gammlelt folk massa medeciner och låta dom leva med smärta i många år.
Citera
2020-11-13, 16:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fattar jag det rätt är det detsamma som att avrätta dessa åldringar.

Det är fel om diverse behandlingsmetoder inte sätts in först. Istället skickas åldringen direkt till "fängelse utan att passera Gå".
Ja det är klart att rimlig vård ska ges innan man övergår till palliativ vård. Jag har dock svårt att se att utbildad svensk sjukvårdspersonal skulle strunta i det momentet och gå direkt till morfinsprutan. Det verkar vara på ålderdomshemmen som fel har begåtts. Och vi vet ju alla att kvaliteten på personalen där inte är top notch direkt.
Citera
2020-11-13, 16:34
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

De har inte ens fått komma till sjukhus och sällan blivit bedömda av läkare. Jag undrar hur rutinerna ser ut i våg 2, får de ligga och kippa efter andan nu också på äldreboenden eller har de rätt till syrgas, läkarbedömning och mediciner? Det är väldigt tyst kring detta. Alla är inte 80+ och skröpliga på äldreboenden.
Dessutom undrar jag vid vilken ålder triage är nu respektive i våras. Under våren gick gränsen inte vid 80 år för att ha rätt till IVA, den var lägre ett tag vad jag minns.
Citera
2020-11-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av net4me
30 mars enligt svt låg det 267 på iva och 45 dog den dagen nu ligger det 135 på iva och 42 döda idag.....är det inte ett högt dödstal med tanke på hur många som ligger på iva?
Dom flesta som avlider får aldrig nån iva vård, trodde alla visste om det!
Citera
2020-11-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Dom flesta som avlider får aldrig nån iva vård, trodde alla visste om det!

Var tidigt man började minska antalet 70+ på iva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in