2020-11-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
That’s fair.

Jag gillar snarare suddiga inscannade förhörsprotokoll med översättning från estniska och att pricka in dem på planritningar av däck 0 & 1. Lite udda, förmodligen.

Jag får i stället utslag av att se Reintamm prata på tv eller i AB om ev. ubåtar utan att någon försiktigt påtalar att det han ser är ett föremål flyta på fel sida och flera minuter efter den hypotetiska kollisionen. Likaså blir jag uppgiven när Yasmina uttalar sig i Expressen om hur hennes 26 år gamla vittnesuppgifter misstolkats, trots att hon signerat alla sidorna i båda förhören.

Jag lastar inte de överlevande för detta. Men man skulle önska att journalisterna skulle påtala dessa orimligheter, eller ställa kontrollfrågor, men icke. Det händer aldrig. Så där har du en förklaring till att jag sällan ser dokumentärer i den här frågan.

Tänk alla timmar som lagts på att titta på Rabes dykdokumentärer. Hon har fått en bit av mitt liv också. Idag tyder det mesta på att hennes hål m.m. var ren bluff, eftersom Dplay/Monster inte rapporterat något sådant.

Edit: här är Rabe-dokumentären:
https://youtu.be/4oLYxqjokSs
Det är alltså inte bluff i meningen att hålet inte existerar, det är bara något helt annat än det nya hålet. Inte heller är det i styrbordssidan, vilket skulle vara uppåt. Fan vet vad de filmar, ser ut att vara vid rampen. Det är uppenbart något helt annat än Dplay/Monsters hål. Kanske är det sönderslitna delar av fästen för hydrauliken.
Du har uppenbarligen sett Rabes och Evertssons dokumentärer. Vilka dokumentärer är det som du sällan ser? Ett visst intresse verkar det ändå finnas.
Citera
2020-11-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Stämmer. De blev förhörda av polis i samband med katastrofen. Därefter ingenting. När de sedan fick del av JAIC rapporten stämde varken vittnesmål eller tidpunkter. De hade blivit dels omskrivna för att passa narrativet i rapporten.

Rent förjävligt hur JAIC helt valde bort överlevande från sitt arbete!
Tidigare i tråden har vittnet Yasmina diskuterats och hon signerade granskning av varje enskild sida av utskriften från sitt vittnesmål. Tycker du inte hon borde ha lagt märke till om hennes vittnesuppgifter inte stämde?

Vittnet Reintamm, som diskuterats senaste dagarna, sa enligt anteckningar från förhör:
"Det var kraftigt oväder och Reintamm såg stora vita fyrkantiga metalldelar som utgjorde bitar från väggarna i fartyget som lossnade och flög i vattnet. Det kan även ha varit portar som hade lossnat"
Själv nedtecknade han följande ord tre månader efter olyckan:
"Där i vattnet såg jag vågorna föra iväg något som jag uppfattade som en bit av en vit vägg, flera gånger flera meter stor. Jag förvånades över att den inte sjönk på en gång utan gled iväg bortåt samtidigt som vattnet sköljde över den. Sedan försvann den."
(De vita delarna såg han i vattnet på babords sida. Nyupptäckta hålet är på styrbords sida)

OM nu förhörsledarens tolkning av Reintamms vittnesmål egentligen är en bedräglig omskrivning där vad som "uppfattades som en bit av en vägg" ändrats till "som utgjorde bitar av väggarna" så på vilket sätt passar den omskrivningen narrativet?
Senast redigerad av Prudent 2020-11-13 kl. 13:27.
Citera
2020-11-13, 13:23
Medlem
Citat:
På vilket sätt menar du att jag argumenterar för ”JAIC-rapporten stämmer”?

Menar du att jag tror på scenariot ’bogvisir av - ramp öppen - vatten på bildäck - slagsida - fartyget sjunker’, så stämmer det. Men det var också slutsatsen från två oberoende och omfattande expertstudier 2005-2008 (HSVA- och SSPA-konsortierna) så jag är i gott sällskap. T.o.m. Meyer-varvet/GGE delar denna beskrivning.

Vad gäller transport av militärmateriel (”smuggling”) på Estonia så har jag ingen uppfattning alls. Det har framkommit noll koppling till förlisningen så frågan intresserar mig därför inte, vilket inte kommer eller skall hindra andra hugade att älta detta.

Det känns ändå relevant eftersom du är så aktiv och direkt djupdyker i detaljer.
För många här tror nämligen att regeringen döljer många detaljer kring förlisning och orsak och isåfall sjunker trovärdigheten för JAIC-rapporten av uppenbara anledningar.
Vad är din spontana tankar kring regeringens agerande nu och då, tycker du att deras sätt att agera verkar märkligt på något sätt eller verkar det på dig som att man försöker mörklägga vissa delar?
Citera
2020-11-13, 13:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tidigare i tråden har vittnet Yasmina diskuterats och hon signerade granskning av varje enskild sida av utskriften från sitt vittnesmål. Tycker du inte hon borde ha lagt märke till om hennes vittnesuppgifter inte stämde?

Vittnet Reintamm, som diskuterats senaste dagarna, sa enligt anteckningar från förhör:
"Det var kraftigt oväder och Reintamm såg stora vita fyrkantiga metalldelar som utgjorde bitar från väggarna i fartyget som lossnade och flög i vattnet. Det kan även ha varit portar som hade lossnat"
"Där i vattnet såg jag vågorna föra iväg något som jag uppfattade som en bit av en vit vägg, flera gånger flera meter stor. Jag förvånades över att den inte sjönk på en gång utan gled iväg bortåt samtidigt som vattnet sköljde över den. Sedan försvann den."
(De vita delarna såg han i vattnet på babords sida. Nyupptäckta hålet är på styrbords sida)

OM nu förhörsledarens tolkning av Reintamms vittnesmål egentligen är en bedräglig omskrivning så på vilket sätt passar den omskrivningen narrativet?
Tillägg om Reintamm:
hans iakttagelser om flytande vita objekt sker på babords sida flera minuter efter att han hört ”konstiga skrapande ljud” och flytt däck 1 under tilltagande slagsida. Så hans uppgifter har noll samband med ett objekt som eventuellt kolliderat med styrbords sida flera minuter tidigare, långt akteröver. En liten detalj som AB och div. dokumentärer inte låtsas om. Karln är knappast obegåvad så han borde fatta detta själv tänker jag.

Oavsett vad han, AB och Evertsson inser så passar hans iakttagelser inte in i något narrativ jag känner till.
Citera
2020-11-13, 13:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakan6666
Det känns ändå relevant eftersom du är så aktiv och direkt djupdyker i detaljer.
För många här tror nämligen att regeringen döljer många detaljer kring förlisning och orsak och isåfall sjunker trovärdigheten för JAIC-rapporten av uppenbara anledningar.
Vad är din spontana tankar kring regeringens agerande nu och då, tycker du att deras sätt att agera verkar märkligt på något sätt eller verkar det på dig som att man försöker mörklägga vissa delar?
Jag vet inte vilket allmänt förtroende du har för kompetensen hos regering och statstjänstemän i allmänhet, men mitt är begränsat. Politiker fattar en massa beslut, en del bra, en del dåliga. Regeringen beslutade att inte bärga vraket. Rätt beslut enligt mig, men man kunde bärgat kroppar. Riksdagen beslutade om gravfrid (såvitt jag minns i enighet) vilket försvårat fortsatta undersökningar. Det var ett tveksamt beslut i ett läge där bra beslut inte var lätta att hitta. Men kom ihåg att Finland och Estland var med på detta. Regeringsbeslutet om övertäckning var katastrofalt, men genomfördes som tur är inte. Ser jag mörkläggning? Nej.

Det finns ingen anledning att anta att alla tjänstemän på Sjöfartsverket skall vara ofelbara, eller ens över genomsnittet kompetenta. Det är liksom inte karriärens topp inom branschen att jobba där. Men de betyder inte att en anständig människa skall utmåla dem, och övriga inom JAIC, som mörkermän och del av en jättelik konspiration som försöker dölja sanningen bakom Estonia.

En aktuell parallell: Jag tycker inte att alla på FHM fattar rätt beslut eller ens verkar kunniga i frågan. Men det betyder inte att jag tror de sprider COViD19 med flit.
Citera
2020-11-13, 13:45
Medlem
Citat:
Tillägg om Reintamm:
hans iakttagelser om flytande vita objekt sker på babords sida flera minuter efter att han hört ”konstiga skrapande ljud” och flytt däck 1 under tilltagande slagsida. Så hans uppgifter har noll samband med ett objekt som eventuellt kolliderat med styrbords sida flera minuter tidigare, långt akteröver. En liten detalj som AB och div. dokumentärer inte låtsas om. Karln är knappast obegåvad så han borde fatta detta själv tänker jag.

Oavsett vad han, AB och Evertsson inser så passar hans iakttagelser inte in i något narrativ jag känner till.
Det håller jag till fullo med om.

Dessutom har en postare i tråden skrivit att Reitamm säger:
"Jag tittar ned och då ser jag nånting konstigt i vattnet. Jag ser någonting vitt som är flera gånger flera meter stort. Som rör sig åt vänster".
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Ingen källhänvisning så jag vet inte om det är citat ur förhör, tidningsartikel eller Dplay, men om föremålet rör sig åt vänster samtidigt som Estonia rör sig framåt bekräftar det att Reitamm måste befinna sig på babords sida för att se ett föremål röra sig åt vänster.
Citera
2020-11-13, 13:47
Medlem
Citat:
På vilket sätt menar du att jag argumenterar för ”JAIC-rapporten stämmer”?

Menar du att jag tror på scenariot ’bogvisir av - ramp öppen - vatten på bildäck - slagsida - fartyget sjunker’, så stämmer det. Men det var också slutsatsen från två oberoende och omfattande expertstudier 2005-2008 (HSVA- och SSPA-konsortierna) så jag är i gott sällskap. T.o.m. Meyer-varvet/GGE delar denna beskrivning.

Vad gäller transport av militärmateriel (”smuggling”) på Estonia så har jag ingen uppfattning alls. Det har framkommit noll koppling till förlisningen så frågan intresserar mig därför inte, vilket inte kommer eller skall hindra andra hugade att älta detta.
Du är nu totalt avslöjad, såsom försvarare av dom som massdränkte 850 pers på östersjön.
TY : den som har den minsta allmänbildning VET ju, att den svenska militärens (plus ev. den svenska regeringens...?) transporter av stulen rysk militärmateriel GIVETVIS SKULLE ha tagits upp inom ramen för JAIC.s utredning.
Medvetet så uraktlät Olof Forssberg och andra att göra så - därmed är deras utredning ett renodlat falsarium! Förstått?!?
Citera
2020-11-13, 15:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

OM nu förhörsledarens tolkning av Reintamms vittnesmål egentligen är en bedräglig omskrivning där vad som "uppfattades som en bit av en vägg" ändrats till "som utgjorde bitar av väggarna" så på vilket sätt passar den omskrivningen narrativet?

Det är inte säkert att Yasmina Weidinger läste vad hon skrev på speciellt noga. En artonårig tjej som just varit med om en katastrof av den digniteten har andra prioriteter än att se till att ett polisförhör blir rättvisande.

Allmänt sett om vittnesmålen: Det är helt uppenbart från vittnesmålen totalt att det på Estonia hördes två höga smällar, en högre än den andra. I många vittnesmål finns inte dessa smällar med. Kan vi av det dra slutsatsen att dessa personer inte hörde dem? Nej, det är troligare att anledningen är att polisen inte frågat ordentligt. Detta gäller för saker som inte finns med generellt. Vi bör därför akta oss för att utesluta att saker inträffade för att de inte nämns i vissa vittnesmål. Givetvis innebär det inte att vi skall tro på allt som är möjligt heller.
Citera
2020-11-13, 15:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det håller jag till fullo med om.

Dessutom har en postare i tråden skrivit att Reitamm säger:
"Jag tittar ned och då ser jag nånting konstigt i vattnet. Jag ser någonting vitt som är flera gånger flera meter stort. Som rör sig åt vänster".
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Ingen källhänvisning så jag vet inte om det är citat ur förhör, tidningsartikel eller Dplay, men om föremålet rör sig åt vänster samtidigt som Estonia rör sig framåt bekräftar det att Reitamm måste befinna sig på babords sida för att se ett föremål röra sig åt vänster.
Han är på babords sida, för han säger att han går på sidan av fartyget.

Första gången jag hörde om Reintamm och hans föremål i vattnet, så tänkte jag: vad konstigt att han stod ute på däck när den tänkta kollisionen skedde. Sedan förstod jag att han kom från däck 1 och då undrade jag hur han kom ut så snabbt, gick han upp innan ljuden och slagsidan?

Sedan har det framkommit att han lämnar sin hytt efter den hypotetiska kollisionen och ser något på andra sidan fartyget flera minuter senare. Frågan man då skall ställa sig är om ABs reporter, Evertsson m.fl. inte fattar detta eller om de avsiktligt missleder läsare och tittare. Jag tror det kan vara både och tyvärr, och jag vet inte vilket som stör mig mer.
Citera
2020-11-13, 16:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte säkert att Yasmina Weidinger läste vad hon skrev på speciellt noga. En artonårig tjej som just varit med om en katastrof av den digniteten har andra prioriteter än att se till att ett polisförhör blir rättvisande.

Allmänt sett om vittnesmålen: Det är helt uppenbart från vittnesmålen totalt att det på Estonia hördes två höga smällar, en högre än den andra. I många vittnesmål finns inte dessa smällar med. Kan vi av det dra slutsatsen att dessa personer inte hörde dem? Nej, det är troligare att anledningen är att polisen inte frågat ordentligt. Detta gäller för saker som inte finns med generellt. Vi bör därför akta oss för att utesluta att saker inträffade för att de inte nämns i vissa vittnesmål. Givetvis innebär det inte att vi skall tro på allt som är möjligt heller.
Du skriver smällar, men flera vittnen talar om skrapande ljud underifrån, som isbrytning eller att fartyget gått på grund. Andra talar om hammarslag. Vidare har vi språkfrågan: HSVA tar upp de faktum att ordet för smäll på finska och estniska inte alltid skall översättas med ”bang” på engelska.

Om inte du har ett enda vittne som berättat om ljud som ens påminner om en fartygskollision som skall ha skett 10-15 m bort, jo, då tycker jag definitivt att det är rimligt att utesluta att det skett. Om man berättar om skrapljud underifrån, men inte en enorm krash från styrbord, då beror det knappast på att man inte fick frågan. Det är ju inte som att de befinner sig i andra änden av fartyget, de är ju precis där. En överlevande är hytten närmast SB ytterskrov. Vem skulle missa att berätta om det?
Citera
2020-11-13, 17:05
Medlem
Citat:
Jag har sett del 5 av dokumentären som visar upptäckten av hålet och analysen av detsamma. Varför tycker du att jag skall se de föregående 4 timmarna?

Mitt intresse rör Estonias förlisning, orsaken därtill och förloppet. Därför har jag läst hundratals sidor tekniska rapporter i frågan, samt 50-100 vittnesmål i orginal. Jag ställer inget krav på att någon annan skall läsa detta, även om några skulle lära sig åtskilligt. Omvänt känner jag inte att jag behöver ursäkta mig för att jag inte pinar mig igenom 4 timmar av Evertssons spännande resa mot den helt oväntade upptäckten av hålet. Det framgick rätt bra av del 5 hur upplägget var i de fyra delarna innan.

Med detta sagt, om du eller någon annan har en specifik uppgift om hålet som framkommer i någon av dessa 4 avsnitt, så berätta. Hittills har ingen föreslagit någonting.

Ngt du kanske skulle tycka är intressant är avsnittet där Blackwaters dykare svarar på frågor.
Citera
2020-11-13, 17:31
Medlem
tedbundys avatar
"Dykaren Håkan Bergmark, som var en av de första att dyka ner till Estonia, såg ett hål, som Bergmark bedömer kommer från en sprängning, utifrån sitt kunnande inom sprängteknik."

"Jörgen Amdahl, professor i marinteknik vid NTNU i Trondheim, har gjort matematiska beräkningar för att kunna få fram vilken typ av kraft som krävs för att skapa ett lika stort hål som det är i skrovet på Estonia. Enligt Amdahls beräkningar behövs det en kraft på minst 500 till 600 ton. Det är en rejäl kraft, och Amdahls teori är att Estonia har kört in i något."

"Amdahls teori stärks av Carl Eric Reintamm, vittne och överlevande, som har sett något som man ännu inte kunnat fastställa vad exakt det var som han såg för något. Men teorin säger att det rör sig om en ubåt. På natten låg Reintamm i sin hytt under bildäck, när han hör två kraftiga smällar. Efter några minuter börjar båten kantra och Reintamm rusar då, iklädd endast boxershorts, ut på översta däck. När han kommer upp ser han inga andra människor. Men i vattnet ser han ett vitt sken av något som han inte kan uppfatta vad det är för något, men han ser att föremålet skapar vågor upp mot vattenytan och att föremålet rör på sig."

Vad kan det vara för vitt sken vittnen sett?

Mvh
TB

Citat:
Men nu förstår jag inte riktigt. Vi vet ju med 100% säkerhet att det inte är ett bogvisir som Reintamm ser, för om det var detta som åstadkom ljudet så är bogviset >1/2 sjömil akterut, och rimligen på havets botten. Vi kan också utesluta att det är en ubåt som just kolliderat med Estonia, dels pga avstånd/tid men också eftersom han ser föremålet på babords sida. Så hela ”flytande föremålet”-berättelsen hör hemma i avd. kuriosa som saknar koppling till förlisningen. Och hålet. Vi verkar vara överens så långt.

Angående ”smällarna”. Jag frågar dig igen: har Reintamm tagit tillbaka uppgiften från 1994 om att han hör ”skrapande ljud underifrån”? Detta är väsentligt, eftersom hans uppgift talar mot en kollision och för att bogvisiret föll av. Var och när tar han i så fall tillbaka denna uppgift? (lite snävare än någonstans under 4 timmar borde du kunna ange)

Du skriver ”fult spel”, men det är extrem confirmation bias. Det enda du går på är en irrelevant uppgift om flytande föremål som inte nedtecknats som Reintamm minns det. Hur kan du använda denna eventuella felaktiga detalj som ett bevis på att förhöret är fabricerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in