2020-11-13, 15:59
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
De fick ju inte ens bli bedömda av läkare. Hur vet du att alla var över 80 år och så skröpliga? Vissa kanske bara behövde läkarvård, lite syrgas och mediciner. Det är inte säkert att alla äldre som dog i våras behövde just IVA vård men de fick ju inte ens vanlig sjukhusvård. Det är inte etiskt försvarsbart. Hur gör man nu med de äldre då? Har de rätt till läkarbedömning och sjukhusvård?
Om dom inte ens får basal vård som syrgas och mediciner är det givetvis en travesti av episka mått. Det ser jag som en självklarhet i Sverige! Har det verkligen varit vanligt att äldre lämnats helt åt sitt öde utan någon som helst vård ifall dom hamnar på sjukhus?
Citera
2020-11-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför behandlas Corona så här pass unikt? Viruset är ganska smittsamt men inte särskilt dödligt.

Det är uppmaningar eller krav på hemarbete och självvald isolering som gör att de gamla får leva isolerade i månader, kanske blir ett par år och dessa påbud som slagit hårt mot hotell- och restaurang och persontransport?

I många familjer har det borgat för skilsmässor, när pappa och mamma ska arbeta framför en varsin dator. Hemmet har förvandlats till tråkig arbetsplats.

Ekonomin skadas svårt i alla länder där människornas livsstil ändrats tvärt och för lång tid.

https://www.youtube.com/watch?v=rpEWLJ5hvw4

Det kommer att visa sig vara historien största felbedömning, antagligen.

Aningen värre än när Bush gick in i Irak på falska premisser.
Citera
2020-11-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Tegnell menade att vi skulle ha flockimmunitet senast tidig höst.
Facit: Tegnell hade fel

Tegnell menade att Sverige inte skulle få en andravåg
Fcit: Tegnell hade fel

Tegnell menade att viruset inte var luftburet

Tegnell menar att munskydd inte hjälper

Tegnell menade att övriga Norden skulle "komma ikapp" Sverige i somras

Den listan skulle du kunna fortsätta med tills tangentbordet är utslitet...
Citera
2020-11-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De testar ju knappt nu, testerna räcker inte till. Det är nog inte alls säkert att ökningen är mindre brant nu.
Testar mer gör man ju så långt statistik finns (antalet har ökat sen v40, Covidstatistik.se), tror inte tidigare veckor var fria från flaskhalsar heller.

Problemet är att det ändå inte räcker till för att hänga med så att en eventuell inbromsning mycket väl kan skenbar. Ser inte poängen att överdriva, är det inte uppenbart för de flesta (läs: de som ev läser här) att det är förjävla illa?
Citera
2020-11-13, 16:11
Medlem
Enligt en vän som är forskare på Astra muterar viruset under pågående tester.
Detta skall tydligen inte läcka ut men han var full igår började gråta och berättade..Tror att det är fyllesnack,idag säger han att han inget sagt.Kanske alla Domedagsprofeter får rätt..Tur man är imun..Min familj får alldrig influensa.
Citera
2020-11-13, 16:15
Medlem
Känslan man får här i Stockholm nu är att situationen i våras upprepar sig. Närvaron av ambulanser på gatorna har ökat kraftigt senaste veckan och framförallt idag. Helikoptrarna har också flugit skyttetrafik över staden till och från Södersjukhuset och Karolinska. Idag syntes även intensivvårdsbussen till. Har de redan fått börja flytta de sjuka mellan sjukhusen? Intensivvårdsregistret uppdaterar väl inte i lika stor utsträckning över helgen, men känslan är att det kommer synas en stor ökning i början av nästa vecka.
Citera
2020-11-13, 16:16
Medlem
https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/problemet-ar-att-vi-inte-ar-radda-langre/

Brukar inte gilla skribenten i fråga men det är en rätt träffsäker beskrivning av läget i Stockholm. Rädslan för viruset är efter våren extremt låg i huvudstaden, vilket jag själv också noterat. Jag skulle tro att en absolut majoritet av invånarna i Stockholm ena delen har haft eller känner någon med antikroppar. Och en absolut majoritet av dessa individer har haft extremt milda symptom (om ens några alls). Klart som fan att respekten försvinner över tid. Covid har blivit en del av livet och samhället i Stockholm. Borta är dagarna där man hamstrade toa-papper.
Citera
2020-11-13, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Testar mer gör man ju så långt statistik finns (antalet har ökat sen v40, Covidstatistik.se), tror inte tidigare veckor var fria från flaskhalsar heller.

Problemet är att det ändå inte räcker till för att hänga med så att en eventuell inbromsning mycket väl kan skenbar. Ser inte poängen att överdriva, är det inte uppenbart för de flesta (läs: de som ev läser här) att det är förjävla illa?

Nej inte uppenbart alls, inte för mig.

Sedan brukar jag anse mig vara den som aldrig låter mig hjärntvättas av massmedia heller. Konsumerar det inte, blir inte exponerad för massmedia.

Lät mig inte vaccineras när Svininfluensan grasserade. Förstår principen att över min kropp rår jag mig själv. Inte en enda stat ska kunna tvångsvaccinera mig, även om det är "förjävla illa" som du skriver.

Varför är just Corona "förjävla illa"? Vad som är fördjävla illa är den ekonomiska smäll nedstängningar av samhället ställer till med. Det som också är fördjävla illa är ambitionen om global vaccinering, påtvingad alla människor.
Citera
2020-11-13, 16:19
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Om dom inte ens får basal vård som syrgas och mediciner är det givetvis en travesti av episka mått. Det ser jag som en självklarhet i Sverige! Har det verkligen varit vanligt att äldre lämnats helt åt sitt öde utan någon som helst vård ifall dom hamnar på sjukhus?

Hur kan du ha missat det? Finns massor av detta. Det är helt groteskt vidrigt. De fick lugnande och värktabletter när de låg och kippade efter andan i våras. Detta måste upp i domstolen i Haag.
Skickar en länk men det finns massor av detta. Hoppas att Uppdrag Granskning gör en dokumentär avs detta.

https://sverigesradio.se/artikel/7561304
Citera
2020-11-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Båda agerar ju främst efter smittspridningen, inte R-talet.
Det är ju hela poängen.

Skillnaden är bara att Storbritannien följer en lagd strategi sedan 8 månader tillbaka, medan Sverige inte verkar förstå vad ordet strategi betyder.

Spelar ingen roll. Problemet är att man agerar på gammal data och inaktuella scenarier. Åtgärderna i Sverige under hösten har ju varit totalt ur fas med utvecklingen. Se bara på de regionala råden som i princip alla enskilda fall borde ha kommit förra veckan. Strategin är väl för övrigt att inte ha någon strategi så att ingen skall kunna påstå att man gjort fel.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-13 kl. 16:22.
Citera
2020-11-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Att Tegnell hade fel hela tiden är väl alldeles uppenbart? Var det verkligen någon som trodde på att vi skulle slippa ökningen till hösten? Ni vet, hösten...när alla sjukdomar liknande corona ökar. Nej du, det var inte svårt att förutse. Jag sa det i den här tråden redan i våras, men alla tomtar som fortfarande sitter här och säger att det är kolugnt la en foliehatt på en då.

Sant, hur många tror på riktigt att vi gör bättre analyser än Tegnell ? Han måste ljuga medvetet, varför vet jag dock inte. Jag kan inte tänka mig att ett gäng nobodys gör mer träffsäkra analyser än FHM med 500(?) heltidsanställda.

PS. Jag kan ta mig foliehatten själv om ni så vill.
Citera
2020-11-13, 16:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Enligt en vän som är forskare på Astra muterar viruset under pågående tester.
Detta skall tydligen inte läcka ut men han var full igår började gråta och berättade..Tror att det är fyllesnack,idag säger han att han inget sagt.Kanske alla Domedagsprofeter får rätt..Tur man är imun..Min familj får alldrig influensa.
Men... detta är ju inte en influensa.
Tråkigt att din vän inte kan stå för det hen säger på fyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in