2020-11-13, 13:14
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det där han skrev att 40% får bestående men och behöver rehabilitering är skitsnack å det grövsta. Det kanske gäller de allra äldsta och ett extremt litet antal yngre som antagligen har andra hälsoproblem. Sars-Cov2 har en mortalitet som är lägre än influensan för personer under 70!

Du som tycker att du vet så mycket och har så starka åsikter, arbetar du i vården med covidpatienter? Har du någon relevant utbildning?
Citera
2020-11-13, 13:18
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Du som tycker att du vet så mycket och har så starka åsikter, arbetar du i vården med covidpatienter? Har du någon relevant utbildning?
Jag kan läsa data.

Tror du på allvar att 40% får bestående men? Vilken grupp är det han menar när han skriver så? 40% av de som hamnar på intensiven kanske? Och är dessa men orsakat av viruset eller den hårda belastningen för kroppen som IVA innebär? För det är knappast 40% av alla som genomgått infektion, som han verkade antyda.
Citera
2020-11-13, 13:25
Medlem
Antal inlagda i Uppsala har legat på ungefär samma nivå sen 3 nov.

https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/201113-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf
Citera
2020-11-13, 13:26
Medlem
revodnebs avatar
Österrike stänger skolorna och gör lockdown.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-13/covidharjat-osterrike-stanger-skolor

Citat:
Stängda skolor och hårdare kontaktrestriktioner – det är två av de åtgärder som Österrike nu vidtar för att få bukt med den skenande smittspridningen i landet, erfar flera österrikiska medier.
De nya reglerna kallas i Die Presse för en ”marsliknande lockdown”, och väntas gälla i två till tre veckor.
Citera
2020-11-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men viruset lever ju bara en begränsad tid utanför kroppen. Det är naturligtvis ganska osannolikt att man hittar levande virus i ventilationen. Att viruset trots det kan hittas 50 meter från rum där smittade funnits är illa nog. Droppsmitta borde ha fallit till marken och inte förflyttat sig 50 meter.

Klart illavarslande. Antingen är ursprungsviruset luftburet, eller så dyker ny variant upp.

Droppsmitta åker inte iväg 50 m. Detta är nog luftburet virus.

Utanför värdarna dör viruset troligen efter några dagar.

Vissa snackar om två veckor.

Efter 8 månaders harvande borde det finnas offentlig info om detta iaf.

Jag vet inte själv. Vet du?
Citera
2020-11-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Inte bara det.
Nästan en fördubbling av antalet covid-19 patienter på Region Skåne's vårdavdelningar under de sju senaste dagarna (97%) (iva inte inkluderad)
7:e - 67
13:e - 132
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Dagsrapport

Jag kan ha fel, men tror IVA-inlagda är inräknat i totalen.
Citera
2020-11-13, 13:32
Medlem
Citat:
En kollega till mig fick bara ont i kroppen och var extremt trött. Ingen mätbar feber, men ett positivt test.
Ingen hosta heller, men är efter fyra veckor fortfarande sjukskriven och väldigt trött.

Testar han/hon positivt fortfarande?
Tröttheten är säkert knäckande men låter inte som något man dör av. Alltså inget akut eller allvarligt menar jag.
Citera
2020-11-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Och att denna veckas positiva delvis kommer redovisas nästa vecka. Kapaciteten hänger inte med uppgången

Jag kommer inte ihåg vart jag läste det, men det verkade vara en specifik sak som hänt angående de sena fallen.
Men självklart blir det mer fördröjningar när antalet sjuka ökar..

Jag tror dock att Skåne börja närma sig peaken. Vi hade fortsatt ökning denna veckan, men inte alls lika stor som förra.
Antalet inlagda ni, är ju en avspegling på de som testat positivt runt förra helgen.

Vågar inte ta ut något i förskott, men efterlevnaden i Skåne har helt klart blivit bättre, så gissar på stabilisering under kommande vecka.
Citera
2020-11-13, 13:38
Medlem
Citat:
Men viruset lever ju bara en begränsad tid utanför kroppen. Det är naturligtvis ganska osannolikt att man hittar levande virus i ventilationen. Att viruset trots det kan hittas 50 meter från rum där smittade funnits är illa nog. Droppsmitta borde ha fallit till marken och inte förflyttat sig 50 meter.
Jag vet faktiskt inte.

Man svabbar alla ventilationsutblås på en covid-19 avdelning på ett sjukhus. Kanske den mest extrema miljö man kan tänka sig.

Inget av utblåsen har levande virus. 7 av 19 har dött virus.

Vad ska man dra för slutsats av det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart illavarslande. Antingen är ursprungsviruset luftburet, eller så dyker ny variant upp.

Droppsmitta åker inte iväg 50 m. Detta är nog luftburet virus.

Utanför värdarna dör viruset troligen efter några dagar.

Vissa snackar om två veckor.

Efter 8 månaders harvande borde det finnas offentlig info om detta iaf.

Jag vet inte själv. Vet du?

Om det skulle vara stor andel med "luftburen" smitta, skulle hela jordens befolkning varit smittad vid det här laget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag kan ha fel, men tror IVA-inlagda är inräknat i totalen.
Siifrorna jag avger är utan iva.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Testar han/hon positivt fortfarande?
Tröttheten är säkert knäckande men låter inte som något man dör av. Alltså inget akut eller allvarligt menar jag.

Har inte testat sig mer än en gång, men han avser att stanna hemma tills det att allmäntillståndet förbättrats.

Nej han har inte varit jättesjuk och att det skulle slå om till nåt värre efter fyra veckor känns väl inte troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in