2020-11-13, 11:24
Avslutad
Jag har en mastercard och betalade en person (inte företag) runt 2000kr genom paypal som drar pengarna från min mastercard som är från handelsbanken.

Jag känner att jag blev lite lurad på pengarna som jag skickade till personen så jag vill ha tillbaka pengarna. Tyvärr så valde jag "friends & Family" som alternativet när Paypal frågar vilken typ av betalning det är. Man kunde alltså välja antingen det eller "business". Det var personen som sa att jag ska välja det valet, och Paypal ger ingen varning om riskerna ifall man gör det.

Men det verkar som att det endast spelar roll om man vill ta tillbaka pengarna genom Paypal. Handelsbanken sa att tar man tillbaka pengarna genom min bank så spelar det inte roll vad för typ av betalning jag valde inom Paypal. Men det krångliga är att banken vill att jag gör en polisanmälan först.

Jag vet inte ens vilket land personen bor i, och vet inte namn heller någonting alls förutom email som är kopplat till paypal.

Vad ska jag säga till polisen för att göra polisanmälan lyckad?
Om jag säger att jag skickade till fel person av misstag så kanske de vill veta vem jag ville skicka till istället? Och kanske måste email addressen vara väldigt lik? Jag kan inte bara ge min mammas paypal address och säga att det var henne jag menade att skicka till?

Eller är det lättare/bättre att säga sanningen? Alltså bättre på det sättet att det öker chansen att få pengarna tillbaka och att polisanmälan skapas?

Personen jag betalade har inget kontrakt med mig om vad de ska göra för pengarna. Vi bara skrev till varandra i meddelanden vad de ska göra för mig. Inga detaljerade krav heller som tex hur lång tid de ska göra nånting för mig eller vad ett klart resultat ser ut som.
Citera
2020-11-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Jag har en mastercard och betalade en person (inte företag) runt 2000kr genom paypal som drar pengarna från min mastercard som är från handelsbanken.

Jag känner att jag blev lite lurad på pengarna som jag skickade till personen så jag vill ha tillbaka pengarna. Tyvärr så valde jag "friends & Family" som alternativet när Paypal frågar vilken typ av betalning det är. Man kunde alltså välja antingen det eller "business". Det var personen som sa att jag ska välja det valet, och Paypal ger ingen varning om riskerna ifall man gör det.

Men det verkar som att det endast spelar roll om man vill ta tillbaka pengarna genom Paypal. Handelsbanken sa att tar man tillbaka pengarna genom min bank så spelar det inte roll vad för typ av betalning jag valde inom Paypal. Men det krångliga är att banken vill att jag gör en polisanmälan först.

Jag vet inte ens vilket land personen bor i, och vet inte namn heller någonting alls förutom email som är kopplat till paypal.

Om jag säger att jag skickade till fel person av misstag så kanske de vill veta vem jag ville skicka till istället? Och kanske måste email addressen vara väldigt lik? Jag kan inte bara ge min mammas paypal address och säga att det var henne jag menade att skicka till?

Eller är det lättare/bättre att säga sanningen? Alltså bättre på det sättet att det öker chansen att få pengarna tillbaka och att polisanmälan skapas?

Personen jag betalade har inget kontrakt med mig om vad de ska göra för pengarna. Vi bara skrev till varandra i meddelanden vad de ska göra för mig. Inga detaljerade krav heller som tex hur lång tid de ska göra nånting för mig eller vad ett klart resultat ser ut som.

lol.

återkom gärna med hur det gick, polisanmälan behöver banken för ha ett underlag att agera (pengarna ska ju tas från motagarens "bank") din polisanmälan kommer läggas ner (litet belopp, spaningsupslag saknas, men det är bara formalia, för att din bank/mastercard ska agera , så fyll i efter bästa förmåga).
Citera
2020-11-13, 11:38
Medlem
Va de sexköp du blev lurad på?
Iom att du inte verkar vilja polisanmäla.
Om de inte va nått olagligt gör en polisanmälan så får du ärendnr du kan ge banken, resten som land osv är skit detsamma. Väldigt vanligt ärende.
Citera
2020-11-13, 11:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Berätta nu konkret vad som hänt, så att vi kan hjälpa dig.

Du har skickat iväg ca 2000 SEK (när?) till en person som du inte vet något om. Vad skulle denna person göra för pengarna? Varför har du ångrat dig? Anser du att personen borde ha utfört tjänsten nu, eller har personen fortfarande tid på sig?
Citera
2020-11-13, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
lol.

återkom gärna med hur det gick, polisanmälan behöver banken för ha ett underlag att agera (pengarna ska ju tas från motagarens "bank") din polisanmälan kommer läggas ner (litet belopp, spaningsupslag saknas, men det är bara formalia, för att din bank/mastercard ska agera , så fyll i efter bästa förmåga).

Jag kan återkomma med hur det gick men behöver som sagt råd för att göra allt rätt/enkelt med bäst chans att få tillbaka pengarna.

Och ja, jag förstår att polisanmälan lär inte komma någon vart med en utredning, men det behövs fortfarande för att banken ska ta tillbaka pengarna.

När banken tar tillbaka pengarna så säger banken till Paypal att ge tillbaka pengarna, inte bedragarens bank. Och Paypal drar då pengarna från bedragarens bank utan att göra motstånd mot min bank. Om bedragaren har seller protection så får bedragaren lika mycket pengar igen av Paypal, men inte mina pengar. Men om jag förstår rätt så har inte bedragaren seller protection eftersom det var en "friends och family" betalning.

Vill som sagt bara veta hur jag bäst gör polisanmälan för att den blir gjord, eller spelar det roll vad jag säger? De kanska skapar min anmälan oavsett vad jag säger till polisen?

Men spelar vad jag sagt till polisen roll när jag visar min anmälan till min bank som ska ta tillbaka pengarna från paypal?
Citera
2020-11-13, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Berätta nu konkret vad som hänt, så att vi kan hjälpa dig.

Du har skickat iväg ca 2000 SEK (när?) till en person som du inte vet något om. Vad skulle denna person göra för pengarna? Varför har du ångrat dig? Anser du att personen borde ha utfört tjänsten nu, eller har personen fortfarande tid på sig?

Skickade iförrgår om jag minns rätt. Vi har inte gjort någon detaljerad kontrakt om kraven som personen ska göra för mig, så tidsfrågan går inte riktigt att svara på. Men, personen sa att de vill inte fortsätta utföra tjänsten, de tycker att de har gjort tillräckligt för dem $200 vi kom överrens om, och om jag vill ha mer tjänst av personen så måste jag betala mer. Det fanns som sagt inget kontrakt som det står vad ett färdigt resultat av tjänsten ska vara eller hur mycket tid som tjänsten ska pågå under.
Citera
2020-11-13, 11:54
Avslutad
Kan jag inte bara säga att jag råkade skicka pengarna till fel person? Typ att jag lite tankspritt klistrade in fel email från min kontakt lista.

Finns det några krångligheter som kan uppstå om jag säger så när jag gör polisanmälan och senare berättar samma sak till banken? Typ något de kommer fråga mig som jag borde vara beredd på?
Citera
2020-11-13, 12:36
Medlem
Dom pengarna lär inte finnas kvar på kontot
Citera
2020-11-13, 12:44
Medlem
Starta en tvist hos Paypal till att börja med, har du blivit blåst så ska ju pp garantera dina pengar. (Påstår de i alla fall...)
Citera
2020-11-13, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Starta en tvist hos Paypal till att börja med, har du blivit blåst så ska ju pp garantera dina pengar. (Påstår de i alla fall...)

Det verkar inte som det går när man gjort en "friends and family" betalning. Man kan endast göra det ifall det är en "unathorized transaction" och då kollar paypal automatiskt vilken device och IP du gjorde betalningen ifrån och ser att allt är som det stämmer och nekar då omedelbart din tvist.
Citera
2020-11-13, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Dom pengarna lär inte finnas kvar på kontot

Pengarna behöver inte vara på bedragarens paypal konto. Paypal kommer dra pengarna tillbaka ifrån deras kopplade bankkonto. Finns det inte på bankkontet heller så får bedragaren skuldsatt och kronofogden liknande företag kommer efter dem.
Citera
2020-11-13, 12:54
Medlem
Citat:
Det verkar inte som det går när man gjort en "friends and family" betalning. Man kan endast göra det ifall det är en "unathorized transaction" och då kollar paypal automatiskt vilken device och IP du gjorde betalningen ifrån och ser att allt är som det stämmer och nekar då omedelbart din tvist.

Ok, trist, scammarna har fått en ny metod av Paypal verkar det som.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in