2020-11-13, 08:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Även om viruset (ev inaktivt) hittades 60-70 m från källan så betyder det inte att det nådde andra patienter. Som jag förstår det så fastnade det i ventilationsanläggningens filter. Det innebar i så fall ingen risk för någon annan, utan upptäckten användes bara för att föra fram tesen att viruset är luftburet. Men de har inte lyckats visa att det rör sig om fortfarande aktivt virus, så upptäckten är inte fullt så märkvärdig som de vill ha den till.

En ventilationsanläggning är väl lite som en dammsugare. Luften dras in i ett munstycke, leds vidare genom rör och slang och filtreras sedan innan släpps ut igen. Men det är mycket som kan hamna i en dammsugarpåse som inte för den skull automatiskt är att betrakta som luftburet, även om det i någon mening "burits" dit av luften.

Man kan till och med tänka sig att en covidsjuk patient hostat och droppsmitta hamnat på golvet där det ligger lite damm. Så kommer läkaren in, dammet yr upp där han går och fortsätter sedan ut med luften genom ventilationssystemet. Dammkornet bär på rester av det virus som fanns i droppsmittan och fastnar i sjukhusets excellenta HEPA-filter. Den allvarliga forskaren hittar sedan inaktiva virusrester i ventilationsanläggningen och skriver en sensationalistisk artikel om det luftburna viruset, trots att det faktiskt kan ha rört sig om ren droppsmitta som hamnade på ett dammkorn på golvet, varpå dammkornet (efter att vattnet dunstat och viruset förlorat kraft) yrde upp och sögs in i ventilationssystemet.

Så artikeln bevisar inte alls att viruset är luftburet.

Nu ligger det ju en studie bakom den där artikeln. Och att du fabulerar om att det inte skulle vara smittsamt har i princip noll betydelse. Från det att aerosolen lämnar patienten till det att den träffar ytan i ventilationssystemet så kan den inhaleras av någon. Bara tanken på det gör att försiktighetsprincipen måste råda och inte dina funderingar/terorier.

Edit:
Dina fabuleringar bevisar inte motsatsen, tyvärr.
Citera
2020-11-13, 08:39
Medlem
Viktig information förmedlas av FHM , socialstyrelsen och MSB, men frågestunden efter FHM's presskonferenser fortsätter att vara humor på riktigt hög nivå. Det börjar i princip alltid med att "stolpskottet" från TV4 ställer sina korkade frågor och avslutas oftast med att "jag vet allt"-damen från vetenskapsradion måste tillrättavisas av Tegnell för något felaktigt påstående. Däremellan står Tegnell och lungt och genomtänkt svarar på den ena frågan dummare än den andra. Det är en gåta hur han kan hålla masken vecka ut och vecka in.
Citera
2020-11-13, 08:41
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Åt vilket håll visar de oftast fel?

Jag vet tyvärr inte.
Citera
2020-11-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Då borde vi hålla koll på sjukhusinläggningarna.

Den ligger alltså på 1218 enl c19.se
I våras när det var som värst låg den på knappt 2300.

Så det är lite konstigt att Socialstyrelsen säger att vi ligger på så mycket som 80% av maxkapacitet!?

I vilket fall stiger sjukhusinläggningarna brant. Vilket inte tycks gälla fòr IVA- inläggningarna än.

Jag kan ha missuppfattat rabblandet av siffror om det var IVA eller infektion men kapaciteten var 20% dvs reserven upp till max.
Citera
2020-11-13, 08:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
Det har diskuterats en del kring barn och smitta. Nedan en bra debattartikel.

https://www.expressen.se/debatt/morkertalet-ar-enormt-for-coronasmittade-barn/

Citat ur din artikel:

Citat:
Symptomfria barn är trojanska hästar i spridningen av covid-19.

Att smittskyddsläkare blint hänvisar till Folkhälsomyndigheten och inte tror på, alternativt inte läser, aktuella forskningsstudier är allvarligt, skriver docent Johanna Höög.

Jag skrev faktiskt en post om det här i våras, då tråden är så stor så orkar jag inte leta upp den. Men min tanke då är liksom nu: Jag tycker små barn är väldigt söta, men när corona gjorde entré så förändrades mitt synsätt och de blev som små leende monster. Minns den där söta lilla kinesungen i munskydd som var på tv i rapport/aktuellt när Wuhan öppnade upp. Det jag såg framför mig var att när man tog av munskyddet så var det en zombiemun under det. Märkligt att hjärnan kan spela en sådana spratt.
Citera
2020-11-13, 08:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är för att Sverige har en ännu snabbare ökning i andelen smittade. Senaste siffran är 9.2 procent:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-25..latest&country=SWE~DEU&region=World&positiveTe stRate=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

Men det hjälper ju inte Tyskland.

Det här är inget försvarstal av Sverige. Det är en tråkig situation i båda länder.
Konstig logik du tillämpar. Cirkelresonemang?

Anledningen till att andelen positiva i Tyskland är lägre är ju för att Tyskland har en mindre andel smittade av de som man provtar eller hur!?

Du ser ju att smittspridning är signifikant större här än i Tyskland (400 nfpmd jämfört med 220 nfmpd) och här stiger den fortfarande i hög takt. I Tyskland har det planat ut. Inte därför att de har nått testtaket (det är orimligt av dig att påstå att Tyskland med samma testkapacitet som Sverige skulle nå taket på en signifikant lägre nivå) utan därför att de hejdat smittspridningen. Den ökar fortfarande i Tyskland men i mycket långsammare takt, troligen därför att deras åtgärder varit effektiva samt tidigt införda).

Varför påstår du att jag har "helt fel om Tyskland"?

Situationen är tråkig i båda länderna men ändå mycket bättre i Tyskland. Jag förstår inte varför vi inte försöker göra mer som i Tyskland. Hallengren avslöjade sig häromdagen när hon pratade om "social bubbla". Det är en del av new speak från Boris regim i UK - ett land som hanterat coronan på ett än mer katastrofalt sätt än Sverige. Antagligen är det anglofilen och autisten Tegnell som har förmedlat detta uttryck.

(nfmpd = nya fall per miljon och dag)
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-13 kl. 08:48.
Citera
2020-11-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Enkelt på pappret kanske.

Detta förutsätter ju att hela världen gör detta samtidigt - annars kommer ju smittan tillbaka så fort någon reser utomlands och får med sig smittan tillbaka.

Sen går det inte att stänga ner helt och hållet - viss mat skulle ta slut i affärer på några dagar, elen skulle försvinna osv.
Enkelt i praktiken oxå. Sverige brukar stänga en månad på sommar och ca en månad vid jul.
Det blir två månader. Tydligen man har råd med det. Sen kan man ha öppet dygnet runt om man vill för att kompensera.
Hälsointyg införs därefter för inresande då är det klart.
Citera
2020-11-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu ligger det ju en studie bakom den där artikeln. Och att du fabulerar om att det inte skulle vara smittsamt har i princip noll betydelse. Från det att aerosolen lämnar patienten till det att den träffar ytan i ventilationssystemet så kan den inhaleras av någon. Bara tanken på det gör att försiktighetsprincipen måste råda och inte dina funderingar/terorier.

Edit:
Dina fabuleringar bevisar inte motsatsen, tyvärr.
Fast du blir inte per automatik sjuk i covid för att du andas in enstaka aerosoler.

Dels så är halveringstiden för covid som aerosol typ en timme. Dels så måste du få i dig en större mängd virus för att bli sjuk. Och en aerosol är per definition en mycket liten artikel som innehåller mycket lite virus.
Citera
2020-11-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett virus kan inte diskriminera, bara så vi får det korrekt. Hur du lyckas politisera ett virus är obegripligt!
Du förstår precis vad jag menar. Sluta larva dig.
Citera
2020-11-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Enkelt i praktiken oxå. Sverige brukar stänga en månad på sommar och ca en månad vid jul.
Det blir två månader. Tydligen man har råd med det. Sen kan man ha öppet dygnet runt om man vill för att kompensera.
Hälsointyg införs därefter för inresande då är det klart.

På 80-talet kanske vi var något närmare en total nedstängning än vad vi är nu men någon total nedstängning är det inte.
Citera
2020-11-13, 08:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag kan ha missuppfattat rabblandet av siffror om det var IVA eller infektion men kapaciteten var 20% dvs reserven upp till max.
Det kan ju även bero på vad de menar är max och att vi eventuellt låg över max i våras.
Citera
2020-11-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Konstig logik du tillämpar. Cirkelresonemang?

Anledningen till att andelen positiva i Tyskland är lägre är ju för att Tyskland har en mindre andel smittade av de som man provtar eller hur!?

Du ser ju att smittspridning är signifikant större här än i Tyskland (400 nfpmd jämfört med 220 nfmpd) och här stiger den fortfarande i hög takt. I Tyskland har det planat ut. Inte därför att de har nått testtaket (det är orimligt av dig att påstå att Tyskland med samma testkapacitet som Sverige skulle nå taket på en signifikant lägre nivå) utan därför att de hejdat smittspridningen. Den ökar fortfarande i Tyskland men i mycket långsammare takt, troligen därför att deras åtgärder varit effektiva samt tidigt införda).

Varför påstår du att jag har "helt fel om Tyskland"?

Situationen är tråkig i båda länderna men ändå mycket bättre i Tyskland. Jag förstår inte varför vi inte försöker göra mer som i Tyskland. Hallengren avslöjade sig häromdagen när hon pratade om "social bubbla". Det är en del av new speak från Boris regim i UK - ett land som hanterat coronan på ett än mer katastrofalt sätt än Sverige.

(nfmpd = nya fall per miljon och dag)
Jag menar att du har fel om Tyskland, ja.

Det är alldeles för tidigt att prata om en avtagande smittspridningen baserat på "confirmed cases", när man inte ens har tillgängliga test så att det räcker till alla som behöver testas.

Det kan dessutom bli så att smittspridningen i Tyskland bromsas ner i ökningstakt, men inte tillräckligt för att den ska vända ner. Man är långt ifrån att ha kontroll över situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in