2020-09-30, 09:08
Medlem
frigolit-tarzans avatar
Hur fungerar hemleveranser från postnord? Bor I studentkorridor, skickar de ett medelande när de har kommit fram och så får man komma ut och hämta? Eller dumpar de bara paketet utanför din dörr, hoppas inte det eftersom att 10 andra bor utanför samma dörr då jag bor i korridor.
Citera
2020-09-30, 09:09
Medlem
många anser väl att det inte fungerar alls.
Citera
2020-09-30, 10:19
Medlem
OdCaBos avatar
Har under 35+ år bara lyckats få hemleverans av posten/postnord en enda gång.

Standard är att de hittar på att de varit förbi och du ej varit hemma och du får ett sms att paketet finns på ditt närmsta utlämningsställe.
Citera
2020-09-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

Standard är att de hittar på att de varit förbi och du ej varit hemma och du får ett sms att paketet finns på ditt närmsta utlämningsställe.

Exakt så fungerar det för privatpersoner. Har man angett en företagsadress så kör de i regel ut paketet.
Citera
2020-09-30, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

När det hette posten för en massa år sedan fungera det okey, hade lantbrevbärare, man kunde även få ut pengar om man meddela dan innan (postgirot).
Sen börja de krångla till det med att först lämna paketet på utlämningsstället och man fick en lapp där man kunde meddela om man villa få den hemkörd, så de körde tillbaka det till postis som sen dela ut.... Fungera så där och tog en himla tid.

Idag blir det nått utlämningsställe i stan hur man än beställer transporten.
Citera
2020-09-30, 12:49
Medlem
Awendelas avatar
På min adress iaf har det blivit bättre sedan de uppdaterade appen så att man kan boka om leverans på dagtid eller kvällstid vid hemleverans. Då kan man även ange portkod och liknande. Man kan även godkänna att de lämnar paket utanför dörren - då plingar de på innan de drar, men väntar ej på respons.

Innan de gjorde detta var det 50/50 om man fick något eller om man "inte var hemma".

Ett av problemen är att paketchaufförerna och brevbärarna inte är anställda i samma företag och endast brevbärarna har tillgång till nycklar/brickor/koder/etc (enligt lag). Så möter de en låst port åker de bara iväg.
Citera
2020-09-30, 17:50
Medlem
Asmodeusvults avatar
Har aldrig varit med om att de klarar av att leverera ett paket ända hem.

Igår fick jag ett sms sent på eftermiddagen att de hade försökt lämna ett paket 15:23.

”Vi har besökt dig” började det.

Detta framstår som något underligt då jag var hemma och läste en god bok från 14:50 till 16:30 och DHL lyckades lämna över ett paket strax efter tre.

Antingen ljuger de eller så klarar inte paketansvarig av att vare sig plinga på dörrklockan eller knacka på dörren.
Citera
2020-10-03, 22:48
Medlem
miikoss avatar
Brukar fungera bra. I alla fall om man väljer kvällstid i appen. Brukar välja kl 18-21 och de kommer oftast 18.05 (jag tror de har lugnare på kvällen med färre leveranser)

Har inte avsändaren tillåtigt att paketet kan lämnas utan kvittens, så kan de inte lämna utan underskrift.

Men problemet är väl att avtalet tillåter att vem som helst på adressen skriver under, ingen ID-koll görs.

Bäst är att ange portkoden om man har en sådan redan till avsändaren innan de skickar, men brukar fungera att lägga till i appen annars.

Tycker det var värre förut, när man inte visste vilken dag de skulle komma, men sedan man själv kan välja dag i appen, så fungerar det bättre.
Senast redigerad av miikos 2020-10-03 kl. 22:52.
Citera
2020-10-10, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Har aldrig varit med om att de klarar av att leverera ett paket ända hem.

Igår fick jag ett sms sent på eftermiddagen att de hade försökt lämna ett paket 15:23.

”Vi har besökt dig” började det.

Detta framstår som något underligt då jag var hemma och läste en god bok från 14:50 till 16:30 och DHL lyckades lämna över ett paket strax efter tre.

Antingen ljuger de eller så klarar inte paketansvarig av att vare sig plinga på dörrklockan eller knacka på dörren.

Har funkat bra många gånger för mig: mer strul än med andra men på det hela bra
Citera
2020-11-13, 06:17
Medlem
Beställde hemleverans, dom dök aldrig upp. Fick sms hämtas på ica efter 17.00. Jag beställde hemleverans pågrund av att det är för tungt för mig att bära.
Det får gå tillbaka....
Jag har mejlat företaget angående retur
Citera
2020-11-14, 00:48
Medlem
50/50

Senast hem fick jag brev att jag hade 24h på mig att hämta på utlämningsställe innan de skickade åter, var första meddelande de skickade i ärendet.....

Har börjat ringa och skälla ut dem och kräva ny utkörning även om det tagit 1-2v längre.
Citera
2022-03-10, 11:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gretamagareta
Beställde hemleverans, dom dök aldrig upp. Fick sms hämtas på ica efter 17.00. Jag beställde hemleverans pågrund av att det är för tungt för mig att bära.
Det får gå tillbaka....
Jag har mejlat företaget angående retur

jassådu
du kan faktiskt begära ut ny utkörning
men ett konto med 37 inlägg
troll
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto