2020-11-13, 04:24
Medlem
Loveaffairs avatar
Hej alla medicinbackare!

Blev i måndags kväll väldigt illamående. Kände att jag behövde få ut tarminnehållet varav jag tog en microlax som snabbt avhjälpte. Låg sedan vaken med magknip och fick ta av mig tröjan på grund av svettningar. Tog några timmar senare ytterligare en microlax. Sedan dess har det kännts som om det är helt dött i min mage. Mår inte illa längre, har inte ont och känner mig inte heller uppblåst. Däremot har jag en konstant fyllnadskänsla vilket gör att jag inte har mycket till hungerkänslor. Känns dock mera som att magsäcken krympt till mikrostorlek än att jag skulle vara fullproppad med mat (föreställer mig att folk som gjort en såndär fetmaoperation lär ha en liknande känsla). Skulle jag äta ordentligt skulle jag troligtvis få ont och bli akut illamående. De lilla jag väl ätit fram till igår fick jag återigen använda microlax för att få ut. Har utöver dessa tre microlax inte bajsat naturligt de fyra senaste dagarna. Totalt har jag ätit några mackor, några lussebullar, ett mål mat i form av potatis och biff samt smoothies och proviva. Undviker kaffe, te, läsk och har börjat med laktulos sedan igår. Brukar ytterst sällan ha problem med magen vanligtvis och äter det mesta.

Förutom att jag känner hur det bubblar lite i magen känns det som om det är noll aktivitet. Som om matspjälkningsappataten avstannat. Hade varit helt okej, inte minst med tanke på lite boostad viktnedgång, om det inte vore så att jag är så allmänpåverkad. Känner mig skör i benen och har dimsyn. Har sovit 80 % av de tre senaste dagarna. Missar massa värdefull studietid. Men känner inte att min svaghet är på det sätt som när man har lågt blodsocker och mår sådär illa utan känner mig svag på ett helt annat sätt. Vilket inte försvinner när jag får i mig socker.

Märkligt värre. Väntar mig inga toppenråd för något så diffust men om någon har tips eller på något sätt känner igen sig vore det välkommet! Annars är det väl bara och avvakta och hoppas det går över.

Skulle jag ha riktigt ont, vilket jag inte alls har, hade jag misstänkt tarmvred. Kan ju knappt fisa ut luft som vanligt. Är som om anus korkat igen.
Senast redigerad av Loveaffair 2020-11-13 kl. 04:53.
Citera
2020-11-13, 04:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Hej alla medicinbackare!

Blev i måndags kväll väldigt illamående. Kände att jag behövde få ut tarminnehållet varav jag tog en microlax som snabbt avhjälpte. Låg sedan vaken med magknip och fick ta av mig tröjan på grund av svettningar. Sedan dess har det kännts som om det är helt dött i min mage. Mår inte illa längre, har inte ont och känner mig inte heller uppblåst. Däremot har jag en konstant fyllnadskänsla vilket gör att jag inte har några hungerkänslor. Skulle jag äta ordentligt skulle jag troligtvis få ont och bli akut illamående. De lilla jag väl ätit, ett par mackor, fick jag återigen använda microlax för att få ut. Har utöver dessa tre microlax inte bajsat naturligt de tre senaste dagarna. Totalt har jag ätit några mackor, några lussebullar, ett mål mat i form av potatis och biff samt smoothies och proviva. Undviker kaffe, te, läsk och har börjat med laktulos sedan igår.

Förutom att jag känner hur det bubblar lite i magen känns det som om det är noll aktivitet. Som om matspjälkningsappataten avstannat. Hade varit helt okej, inte minst med tanke på lite boostad viktnedgång, om det inte vore så att jag är så allmänpåverkad. Känner mig skör i benen och har dimsyn. Har sovit 80 % av de tre senaste dagarna. Missar massa värdefull studietid. Men känner inte att min svaghet är på det sätt som när man har lågt blodsocker och mår sådär illa utan förutom denna tunghet/svaghet i benstommen och blurriga synfältet så är jag ganska fine.

Märkligt värre. Väntar mig inga toppenråd för något så diffust men om någon har tips eller på något sätt känner igen sig vore det välkommet! Annars är det väl bara och avvakta och hoppas det går över.
Bubblande i magen brukar tyda på hög bakteriehalt, ofta förekommande när man ätit på en lunch restaurang med mindre bra hygien i köket, typ restaurang "skitiga duken"... Men detta brukar resultera i diarré.
Sen det där med att man måste skita varje dag är nån typ av fobi, låt kroppen ha sin normala hastighet, vill du sen få fart på magen så ät mycket fiberrik kost, som havregryn till frukost mm.

Men vad menar du med att "Som om matspjälkningsappataten avstannat" kan man verkligen känna av att enzymerna som stjälkar maten slutat arbeta???????????

Råd är att äta fiberrik mat och låta kroppen få ta vara på energin utan att du tvingar den att i förtid kasta ut den med hjälp av microlax...

Kaffe behöver man inte undvika.
Citera
2020-11-13, 05:01
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Bubblande i magen brukar tyda på hög bakteriehalt, ofta förekommande när man ätit på en lunch restaurang med mindre bra hygien i köket, typ restaurang "skitiga duken"... Men detta brukar resultera i diarré.
Sen det där med att man måste skita varje dag är nån typ av fobi, låt kroppen ha sin normala hastighet, vill du sen få fart på magen så ät mycket fiberrik kost, som havregryn till frukost mm.

Men vad menar du med att "Som om matspjälkningsappataten avstannat" kan man verkligen känna av att enzymerna som stjälkar maten slutat arbeta???????????

Råd är att äta fiberrik mat och låta kroppen få ta vara på energin utan att du tvingar den att i förtid kasta ut den med hjälp av microlax...

Kaffe behöver man inte undvika.

Tack för svar och håller generellt med men tänk att du känner dig igenkorkad. Typ krystar utan att ens få ut luft. Utan du går runt, lite som en zombie, och känner det som att hela kroppen går på lågvarv varav det enda du orkar göra är att sova. Känner du en bubbla i magen kan du inte få ut den.

Är annars ingen som brukar fixera sig vid huruvida mina toalettbesök dröjt några dagar eller inte. Men brukar heller inte bli allmänpåverkad av en vanlig förstoppning utan fungera som vanligt. Därav att jag börjar tro att något är fel i tarmen.
Senast redigerad av Loveaffair 2020-11-13 kl. 05:13.
Citera
2020-11-13, 05:08
Bannlyst
Citat:
Tack för svar och håller generellt med men tänk att du känner dig igenkorkad. Typ krystar utan att ens få ut luft. Utan du går runt, lite som en zombie, och känner det som att hela kroppen går på lågvarv varav det enda du orkar göra är att sova.

Vanligtvis pluggar jag och går minst 10k steg om dagen.
Så kan man naturligtvis känna, men så länge du inte har kraftig smärta är det bara att låta det bero, har du uppblåst mage och smärta kan du prova att ligga i olika ställningar, typ på sida eller på alla fyra med baken i vädret det bör underlätta för att bli av med gaser.

Lycka till.
Citera
2020-11-13, 05:24
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hej alla medicinbackare!

Blev i måndags kväll väldigt illamående. Kände att jag behövde få ut tarminnehållet varav jag tog en microlax som snabbt avhjälpte. Låg sedan vaken med magknip och fick ta av mig tröjan på grund av svettningar. Tog några timmar senare ytterligare en microlax. Sedan dess har det kännts som om det är helt dött i min mage. Mår inte illa längre, har inte ont och känner mig inte heller uppblåst. Däremot har jag en konstant fyllnadskänsla vilket gör att jag inte har mycket till hungerkänslor. Känns dock mera som att magsäcken krympt till mikrostorlek än att jag skulle vara fullproppad med mat (föreställer mig att folk som gjort en såndär fetmaoperation lär ha en liknande känsla). Skulle jag äta ordentligt skulle jag troligtvis få ont och bli akut illamående. De lilla jag väl ätit fram till igår fick jag återigen använda microlax för att få ut. Har utöver dessa tre microlax inte bajsat naturligt de fyra senaste dagarna. Totalt har jag ätit några mackor, några lussebullar, ett mål mat i form av potatis och biff samt smoothies och proviva. Undviker kaffe, te, läsk och har börjat med laktulos sedan igår. Brukar ytterst sällan ha problem med magen vanligtvis och äter det mesta.

Förutom att jag känner hur det bubblar lite i magen känns det som om det är noll aktivitet. Som om matspjälkningsappataten avstannat. Hade varit helt okej, inte minst med tanke på lite boostad viktnedgång, om det inte vore så att jag är så allmänpåverkad. Känner mig skör i benen och har dimsyn. Har sovit 80 % av de tre senaste dagarna. Missar massa värdefull studietid. Men känner inte att min svaghet är på det sätt som när man har lågt blodsocker och mår sådär illa utan känner mig svag på ett helt annat sätt. Vilket inte försvinner när jag får i mig socker.

Skulle jag ha riktigt ont, vilket jag inte alls har, hade jag misstänkt tarmvred. Kan ju knappt fisa ut luft som vanligt. Är som om anus korkat igen.

Tycker att du ska ringa 1177 för att du verkar inte ha någon tarmaktivitet och det är farligt med tanke på att det som är i magen inte kan hålla sig fräscht och någon skrev att det kunde vara mycket bakterier så ring för du är ju trött också.
Citera
2020-11-13, 05:31
Medlem
har haft liknande vändor med konstant mättnadskänsla och inget toabesök på 4-5 dagar. dock har jag haft fruktansvärt ont i magen vid dom tillfällena. tror jag hade det på vårkanten tre år i rad. första gången trodde jag att jag råkat äta glas typ. riktigt oskön känsla och kunde typ inte ligga på sida då heller.

men det gick över. prova peta i dig lite soppa. drick vatten när du kan.
eller prata med hemska doktorn går ju också förstås.
Citera
2020-11-13, 07:26
Medlem
Nåt faktiskt kan fungera och få fart på systemet är ett iskallt glas rödvin.
Citera
2020-11-13, 07:32
Medlem
Sightnesss avatar
Du äter ju bara socker, så det är inte konstigt att du direkt blir energilös när du inte trycker i dig.
Jag gissar att du är en riktig tjockis?

Matrutiner och träningsrutiner.
Citera
2020-11-13, 07:51
Bannlyst
Magnesium. Stora doser.
Citera
2020-11-13, 08:05
Medlem
Varför håller du på att stoppa i dig massa microlax sådär som det vore ipren?
Misstänker att det inte heller är första gången du äter dom.
Det är knappast normalt att börja stoppa i sig massa microlax direkt man blir illamående. Lägg av med dom här dumheterna så blir nog din mage normal.
Citera
2020-11-13, 08:16
Medlem
sommarlovs avatar
Sluta med mackorna och ät lite kött, rent utan speciellt mycket kolhydrater!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in