Citat:
Ursprungligen postat av
Loveaffair
Hej alla medicinbackare!
Blev i måndags kväll väldigt illamående. Kände att jag behövde få ut tarminnehållet varav jag tog en microlax som snabbt avhjälpte. Låg sedan vaken med magknip och fick ta av mig tröjan på grund av svettningar. Sedan dess har det kännts som om det är helt dött i min mage. Mår inte illa längre, har inte ont och känner mig inte heller uppblåst. Däremot har jag en konstant fyllnadskänsla vilket gör att jag inte har några hungerkänslor. Skulle jag äta ordentligt skulle jag troligtvis få ont och bli akut illamående. De lilla jag väl ätit, ett par mackor, fick jag återigen använda microlax för att få ut. Har utöver dessa tre microlax inte bajsat naturligt de tre senaste dagarna. Totalt har jag ätit några mackor, några lussebullar, ett mål mat i form av potatis och biff samt smoothies och proviva. Undviker kaffe, te, läsk och har börjat med laktulos sedan igår.
Förutom att jag känner hur det bubblar lite i magen känns det som om det är noll aktivitet. Som om matspjälkningsappataten avstannat. Hade varit helt okej, inte minst med tanke på lite boostad viktnedgång, om det inte vore så att jag är så allmänpåverkad. Känner mig skör i benen och har dimsyn. Har sovit 80 % av de tre senaste dagarna. Missar massa värdefull studietid. Men känner inte att min svaghet är på det sätt som när man har lågt blodsocker och mår sådär illa utan förutom denna tunghet/svaghet i benstommen och blurriga synfältet så är jag ganska fine.
Märkligt värre. Väntar mig inga toppenråd för något så diffust men om någon har tips eller på något sätt känner igen sig vore det välkommet! Annars är det väl bara och avvakta och hoppas det går över.
Bubblande i magen brukar tyda på hög bakteriehalt, ofta förekommande när man ätit på en lunch restaurang med mindre bra hygien i köket, typ restaurang "skitiga duken"... Men detta brukar resultera i diarré.
Sen det där med att man måste skita varje dag är nån typ av fobi, låt kroppen ha sin normala hastighet, vill du sen få fart på magen så ät mycket fiberrik kost, som havregryn till frukost mm.
Men vad menar du med att "Som om matspjälkningsappataten avstannat" kan man verkligen känna av att enzymerna som stjälkar maten slutat arbeta???????????
Råd är att äta fiberrik mat och låta kroppen få ta vara på energin utan att du tvingar den att i förtid kasta ut den med hjälp av microlax...
Kaffe behöver man inte undvika.