Citat:
Ursprungligen postat av
krautbrain
Alltså Trumps kaxighet genom hela den här historian. Hur jävla bestämd han och vissa i hans team är. En del av det dom skriver borde kunna räknas som förtal. Detta gör dom i ett land som älskar vinnare och hatar förlorare. Dom älskar människor som ger allt för att nå sina mål och dom hatar dom som kastar bort allt som en idiot. Visar det sig att dom inte har något och allt det här bara imploderar. Det visar sig att dom ställde till allt det här med bara hittepå. Dom kommer inte kunna visa sig ute längre om dom ens kommer kunna att bo kvar i landet. Det är inte det jag hoppas på men vad vissa i tråden inte verkar förstå så är många av oss här för att det är historia som skrivs. Om Trump krackelerar totalt och det visar sig att han verkligen är totalt patetisk då vill jag se det med för det är något historiskt det med. Men jag tror han kommer ta 4 år till och det står jag för. Jag skäms inte för det och det tycker jag ingen annan heller ska göra

Man ska aldrig skämmas för det man tror på.
Jag kommer följa den här skiten tills det är över.
Jag tror du gör en analys utifrån en daterad modell. Det BRUKADE vara så som du beskriver, men numera är det liksom okej att ljuga. Det är okej att medvetet låtsas missförstå sin motståndare och spela förfasad över sin egen halmgubbe. Därför tror jag Trump gör taktiskt rätt alldeles oavsett fusk eller inte.
Det BRUKADE vara som så att det fanns två sidor och en neutral publik och en neutral media. Åtminstone var alla måna om att upprätthålla den bilden. Det gällde då för vardera sida att visa upp en god bild framför publiken och media som var någon slags domare.
Men idag finns inte neutralitet kvar. Eller rättare sagt. Den har aldrig funnits men tack vare Trump har det dragits ut i dagsljuset.
De som hatar Trump anklagade honom för valfusk. Det fanns inga ”hederliga” medier som beklagade hans vinst men konstaterade att anklagelserna var ogrundade. När Trump sa att man skulle vara förberedda på hotet från vita extremister skulle alla inom vänstern låtsas missuppfatta det och låtsas som att Trump uppmanat extremisterna att vara redo. Undantaget är Alex Schulman som fnös åt den sorterna ohederlig låtsas-missförstå-retorik, men till och med på 4:ans valvaka häver programledaren ur sig att Trump uppmanat terroristerna att förbereda sig.
Grejen är att så där ha vänstern hållit på i vart fal 30 år. De har använt lögner, våld, dataintrång, förtal, förföljelse, medvetna missförstånd.
Högern har fram tills nyligen arbetat utifrån den gamla modellen, och förhållit sig till media, myndigheter och andra som om de vore neutrala. De har, som det heter, betett sig statsmannamässigt. Men högern har missat att det inte finns någon neutral publik kvar vars sympatier kan vinnas. Ingen neutral domare att vädja till i media.
Den nya högern förhåller sig till media och djupa staten för vad de är, fiender. Och de benämner dem som just fiender i deras ansikte. Detta ser vi även i Europa, bland annat genom AfS i Sverige, men Trump är det i särklass tydligaste och mest framgångsrika exemplet.
Trump har inte gjort vänstern mer fientlig. Vad han däremot har gjort är att tvinga ut alla delar av vänstern på spelplanen. Tidigare har många gömt sig bland publiken, i kommentarsbåset, i domarbåset. Från dessa positioner har de kunnat attackera mycket effektivare med sina ”faktagranskningar” och ”twitterstormar” och ”mannen på gatan intervjuer”. Deras påhopp har haft tyngd eftersom det framstått komma från neutral iakttagare.
Men genom att angripa dem har Trump gjort media och djupa staten till vad de alltid varit, politiska motståndare. Och nu får de fortsättningsvis spela med de lagkläderna. CNN kan absolut fortsätta angripa högern. Men nu vet alla att de gör det eftersom de är vänster, inte eftersom de skulle vara några neutral faktagranskare som gjort studier och funnit att Trumps uttalande är fel i sak.
Vänstern älskade när högern försökte spela sjysst medan de själva spelade fult. Därför är de vansinniga nu när högern börjat köra samma stil.
Trump gör rätt, alldeles oavsett fusk eller inte. Högern ska smutskasta, underminera, förtala, angripa. Det är bättre att två sidor spelar fult än att bara ena sidan gör det. Kanske kommer båda sidorna fram till att man ska börja agera hederligt mot varandra igen. Men så länge vänstern varit ensamma om det har de inte haft några skäl att ändra ordningen.
Det kommer aldrig uppdagas att det inte skett något fusk. Lika lite som det uppdagades att Trump aldrig fått hjälp av Ryssland att vinna. Båda sidor kommer hålla fast vid sina anklagelser antingen de tror på dem eller inte.
Så jobbar vänstern och därför måste högern jobba likadant.