2020-11-12, 22:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Hypotes:
...

*Estonia kör på en ubåt bakifrån (märke i visirer, skrapljud mm.)
*Visiret trillar av och träffar bulben efter kollision (färg på visiret)
*Vatten strömmar in vid rampen
*Ubåten hakar fast i sidan av Estonia och "tvingar" ner henne i slagsida (hål midskepps)
*Estonia rätar upp sig när hon inte längre sitter fast i ubåten, men slagsidan återkommer p.g.a. vatten på bildäck

And on, and on, and on... Finns mycket mer att undersöka än det som blev sanning långt innan utredningen kom igång.

Jag säger inte att detta är hur det har gått till, men det är scenarior som ska uteslutas innan man säger "nej". I dagsläget (tacl vare diverse hemlighetsmakerier och tokiga beslut) så kan dessa teorier med många andra inte uteslutas.
Din teori nr.2 var ganska kul! Uppfriskande.

En liten detaljfråga så slipper någon annan irritera dig:
- hur träffar Estonia ubåten med visiret när bulben sticker ut en bra bit föröver?
Citera
2020-11-12, 22:29
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Din teori nr.2 var ganska kul! Uppfriskande.

En liten detaljfråga så slipper någon annan irritera dig:
- hur träffar Estonia ubåten med visiret när bulben sticker ut en bra bit föröver?
Genom att pressa ner aktern på ubåten och köra in i tornet.

Upprepar mig då, detta är tänkbara teorier, men det är inte MINA teorier... Jag har inga, som du säkert minns sen tidigare
Citera
2020-11-12, 23:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Genom att pressa ner aktern på ubåten och köra in i tornet.

Upprepar mig då, detta är tänkbara teorier, men det är inte MINA teorier... Jag har inga, som du säkert minns sen tidigare
En grundläggande egenskap hos en meningsfull teori är att den går att falsifiera. I det hör fallet (det är väl f.ö. Renstams baby vi talar om?) så sker det enklast genom att undersöka bulben. Om kollisionen med ubåten är så kraftig att visiret slås loss, då har vi en rejäl skada på undersidan av bulben.

Jag har ingen bild på bulben framför mig, men jag sticker ut huvudet och gissar att vi inte har en sådan skada på den.
Citera
2020-11-12, 23:30
Medlem
Citat:
En grundläggande egenskap hos en meningsfull teori är att den går att falsifiera. I det hör fallet (det är väl f.ö. Renstams baby vi talar om?) så sker det enklast genom att undersöka bulben. Om kollisionen med ubåten är så kraftig att visiret slås loss, då har vi en rejäl skada på undersidan av bulben.

Jag har ingen bild på bulben framför mig, men jag sticker ut huvudet och gissar att vi inte har en sådan skada på den.

Nu vet jag inte vilken Renstam du talar om, men jag kan inte säga att jag sett några undersökningar som gjorts på bulben efter förlisningen.
Citera
2020-11-13, 01:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Nu vet jag inte vilken Renstam du talar om, men jag kan inte säga att jag sett några undersökningar som gjorts på bulben efter förlisningen.
Remstam skall det vara, pinsam felskrivning med tanke på att jag länkat dussintals gånger till HSVAs slutrapport som han har arkiverat på sin site.

Hans ubåtskollision är ungefär som Turphiee skrev, fast Remstam har snöat in på fenstabilisatorn:
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page5.html
Denna ligger dock ett gott stycke akter och nedanför det nya hålet/sprickan.

Man måste bara älska en sådan skön alternativhypotes som helt glatt ignorerar de >100 överlevande som går på Estonias sida och botten innan hon sjunker. I Remstams alternativa verklighet sjunker hon utan slagsida, rätt ner med aktern. Underbart i sin galenskap.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-11-13 kl. 01:47.
Citera
2020-11-13, 07:18
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

Vet inte vem remstam är.

Bulben är väl gjord för att tåla kraftigare stötar än resten av fartygskroppen?. OM bulben glider upp ovanpå ubåten och bogvosiret redan hänger löst p.g.a. att atlantlåset är öppet så finner jag det rimligt att skador på bulben är minimala
Citera
2020-11-13, 08:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vet inte vem remstam är.

Bulben är väl gjord för att tåla kraftigare stötar än resten av fartygskroppen?. OM bulben glider upp ovanpå ubåten och bogvosiret redan hänger löst p.g.a. att atlantlåset är öppet så finner jag det rimligt att skador på bulben är minimala
Jag antar att du menar att ubåten glider upp på bulben, inte tvärtom?
(eftersom ubåten skall träffa visiret).

Bulbens överdel ligger nästan i vattenlinjen så det får vara en liten ubåt i så fall. Som referens hade en typisk svensk ubåt på den här tiden ett djupgående på >5 m, så det finns ingen möjlighet för den att hamna ovanpå bulben under rådande väderförhållanden (det var inte en tyfon).
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Näcken_(Näk)
Citera
2020-11-13, 09:23
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

Bulbens överdel ligger nästan i vattenlinjen så det får vara en liten ubåt i så fall. Som referens hade en typisk svensk ubåt på den här tiden ett djupgående på >5 m, så det finns ingen möjlighet för den att hamna ovanpå bulben under rådande väderförhållanden (det var inte en tyfon).
Nej, jag menar under bulben... Som jag skrev. Bulben glider upp på "ryggen" på ubåten och pressar ner dess akter. Ren fysik säger mig att fören (och tornet) i sådant fall reser sig. Detta gör att tornet hamnar närmre bogvisiret eftersom det är mycket högre än vad bulben är lång.
Senast redigerad av Turphiee 2020-11-13 kl. 10:14.
Citera
2020-11-13, 11:30
Medlem
intressanta teorier kring detta med kollission, vart tog den presumtiva ubåten vägen? finns det sonar från bottenområdet?
Citera
2020-11-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Ni får gärna upplysa mig om jag har fel, men jag minns inte att överlevarna som ses i dokumentären egentligen säger att det de sagt i sina vittnetsförhör inte skulle stämma. Minns jag rätt så känner de sig missnöjda med JAIC och hur deras vittnesmål tas upp i JAIC-rapporten.

Stämmer. De blev förhörda av polis i samband med katastrofen. Därefter ingenting. När de sedan fick del av JAIC rapporten stämde varken vittnesmål eller tidpunkter. De hade blivit dels omskrivna för att passa narrativet i rapporten.

Rent förjävligt hur JAIC helt valde bort överlevande från sitt arbete!
Citera
2020-11-13, 11:38
Medlem
Citat:

Det är väldigt intressant att följa din argumentation i tråden, du lägger verkligen oerhörd tid på att bevisa att JAIC-rapporten stämmer. Med det engagemanget så blir jag bara spontant nyfiken om du personligen tror på regeringens intyganden om att det inte skedde någon vapentransport på Estonia den natten?
Citera
2020-11-13, 12:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakan6666
Det är väldigt intressant att följa din argumentation i tråden, du lägger verkligen oerhörd tid på att bevisa att JAIC-rapporten stämmer. Med det engagemanget så blir jag bara spontant nyfiken om du personligen tror på regeringens intyganden om att det inte skedde någon vapentransport på Estonia den natten?
På vilket sätt menar du att jag argumenterar för ”JAIC-rapporten stämmer”?

Menar du att jag tror på scenariot ’bogvisir av - ramp öppen - vatten på bildäck - slagsida - fartyget sjunker’, så stämmer det. Men det var också slutsatsen från två oberoende och omfattande expertstudier 2005-2008 (HSVA- och SSPA-konsortierna) så jag är i gott sällskap. T.o.m. Meyer-varvet/GGE delar denna beskrivning.

Vad gäller transport av militärmateriel (”smuggling”) på Estonia så har jag ingen uppfattning alls. Det har framkommit noll koppling till förlisningen så frågan intresserar mig därför inte, vilket inte kommer eller skall hindra andra hugade att älta detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in