2020-11-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är stor skillnad på iva-andelen av sjukhusinläggningarna i våras och nu.

31a mars låg 1219 inlagda på sjukhus och 293 på IVA.

Idag ligger 1218 på sjukhus (nästan lika många som 31a mars) men endast 123 på IVA.

Hur ska man tolka det? Har de blivit bättre på att hantera COVID på de "vanliga" vårdavdelningarna så att man i mindre utsträckning behöver lägga in patienterna på IVA!?

(siffror från c19.se)

Om jag kommer ihåg rätt så försätter man färre folk i respirator. Det är bättre att behandla med syrgas så långt det går och om det inte går så blir det respirator. Förutom satte man dom i respirator snabbare och därmed dog också fler. Vi har blivit bättre alltså.
Citera
2020-11-12, 19:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förklaringsmodell kring att U.K rapporterar så många fall idag? De har ju någon form av semi-lockdown i landet. Vad händer?
Ja, nytt dagsrekord idag. Jag vet inte om deras lockdown är ineffektiv. Men jag har noterat att de har stökig rapportering i Boris kungadöme. Idag rapporterar de t ex inga dödsfall alls pga något slags problem. Och de rapporterade liknande outlier även 21/10 enligt Worldometers. Dessutom har de använt en gammal version av Excel som ställde till rapporteringen tidigare.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
https://www.bbc.com/news/technology-54423988, 5e oktober
Citera
2020-11-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Skicka gärna bevis på att Sverige har köpt upp doser samt börjar vaccinera svenskarna i början av januari likt Spanien.
Det har pratats om maj till EU-länder om du inte fattat.

Du menar att Spanien gjort ett eget avtal utanför EU? Spännande isåfall..
Citera
2020-11-12, 19:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror att aerosolerna kräver väldigt effektiv överföring, vilket oftast inte sker. Men om man delar luft med en smittad i ett rum som har dålig cirkulation, ja då är det nog stor sannolikhet.
Och jag är övertygad om att de s.k. superspridareventen handlar om aerosolsmitta. Vad många missar när de läser CDC:s publikation är de frågeställningar de har formulerat på slutet. Jag tycker man ska läsa dem:
SARS-CoV-2 is a new virus, and we are still learning about how it behaves.
There are several critical questions that need to be answered to refine guidance for prevention of COVID-19, including
How effective are mitigation efforts to prevent SARS-CoV-2 spread, especially ventilation and masking?

What proportion of SARS-CoV-2 infections are acquired through airborne transmission?

What are the conditions that facilitate airborne transmission?

What is the infectious dose for SARS-CoV-2 (how many virions are required for infection to occur)?

Do inoculum size and route of inoculation affect risk of infection and disease severity?
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html
Citera
2020-11-12, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Spelar du dum eller tror du på riktigt att det är ett påhitt att en person med symptom är mer smittsam än en person utan symptom? Med tanke på din revolutionerande tes, så tar jag dit sunda förnuft och logiskt tankesätt med en rejäl näve salt.

Verkligenheten iaf tyder inte på att skolor driver smitta snarare tvärtom. Om smitta på skolor så drivs den främst av vuxen till vuxen(lärare --> lärare) precis som på andra arbetsplatser. Det har i princip alla (även globalt) fattat och som tur är knappt någon som kör med suboptimal och folkhälsoförstörande åtgärder såsom skolstängning längre.
Eftersom en smittad barns saliv och en vuxens saliv innehåller bevisligen lika mängd virus då spelar det definitivt ingen roll om en frisk person blir utsatt av ett barns hosta eller vuxens hosta.
Saliv som innehåller lika mängd virus är lika mycket smittsamt hos ett barn som en vuxen människa.
Det har inte varit någon större tester eller smittspårning av skolbarn under våren då finns det ingen data att utvärdera.
Andra länder hade stängt skolorna under samma period då fanns ingen data där heller att titta på.
Om det inte finns någon information om hur smittsam skolbarnen kan vara då behöver det inte nödvändigtvis betyda att de är ingen faktor i smittspridningen.
Citera
2020-11-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Om jag kommer ihåg rätt så försätter man färre folk i respirator. Det är bättre att behandla med syrgas så långt det går och om det inte går så blir det respirator. Förutom satte man dom i respirator snabbare och därmed dog också fler. Vi har blivit bättre alltså.

Det stämmer, men det kan ändå räknas som IVA-vård. Så frågan är hur det påverkar statistiken.
Citera
2020-11-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förklaringsmodell kring att U.K rapporterar så många fall idag? De har ju någon form av semi-lockdown i landet. Vad händer?

För någon månad sedan, började smittan ta ordentlig fart över hela kontinenten och Storbritannien - men då i slutet av september, början av oktober kunde man läsa på många håll att man inte planerade med någon nedstängning - Men då hade smittan redan satt igång - och som du vet är det inte lätt att bara stoppa en smitta -
Det finns en eftersläpning - först smittas några - så smittas flera - och ännu fler - om man inget gör går det sedan rasande fort med ökningen.
Men självklart måste man vidta åtgärder - annars brakar vårdsystemet samman.
Och den kurvan jag ser för Storbritannien tyder jag så här - Först börjar en exponentiell smittspridning - den skulle ha fortsatt som en exponentiell ökning om man inget gjort. Nu har den övergått till en linjär ökning - alltså istället för en allt brantare kurva uppåt har den övergått till att bli en rak linje snett uppåt.
Om du går till den här sidan https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/och skrollar ner till stapeldiagrammet "Daily New Deaths in the United Kingdom" Under det kan man bocka i en liten ruta där det står - 7-day moving average. Då kommer det en tydligare kurva.
Citera
2020-11-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och jag är övertygad om att de s.k. superspridareventen handlar om aerosolsmitta. Vad många missar när de läser CDC:s publikation är de frågeställningar de har formulerat på slutet. Jag tycker man ska läsa dem:
SARS-CoV-2 is a new virus, and we are still learning about how it behaves.
There are several critical questions that need to be answered to refine guidance for prevention of COVID-19, including
How effective are mitigation efforts to prevent SARS-CoV-2 spread, especially ventilation and masking?

What proportion of SARS-CoV-2 infections are acquired through airborne transmission?

What are the conditions that facilitate airborne transmission?

What is the infectious dose for SARS-CoV-2 (how many virions are required for infection to occur)?

Do inoculum size and route of inoculation affect risk of infection and disease severity?
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html
Jag håller med dig, men superspridarna verkar ha extremt höga halter av virus i utandningsluften. Frågan är varför?
Citera
2020-11-12, 19:11
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är stor skillnad på iva-andelen av sjukhusinläggningarna i våras och nu.

31a mars låg 1219 inlagda på sjukhus och 293 på IVA.

Idag ligger 1218 på sjukhus (nästan lika många som 31a mars) men endast 123 på IVA.

Hur ska man tolka det? Har de blivit bättre på att hantera COVID på de "vanliga" vårdavdelningarna så att man i mindre utsträckning behöver lägga in patienterna på IVA!?

(siffror från c19.se)

Ja det har ju sagts från flera ansvariga läkare att man nu behandlar sjukdomen tidigare och aggressivare och att det har fått ner IVA-fallen en del. I våras var det väldigt många som lades in så sent att de i princip fördes till IVA direkt. Dödligheten blev också betydligt högre pga detta.
Senast redigerad av fernebo 2020-11-12 kl. 19:13.
Citera
2020-11-12, 19:13
Medlem
fernebos avatar
Antalet inlagda coronapatienter ökar snabbare i Sverige än i något annat europeiskt land:

Citat:
Antalet inlagda coronapatienter ökar snabbare i Sverige än i något annat europeiskt land. Det rapporterar tidningen Financial Times.

Tidningen skriver att antalet fall, inlagda och döda är betydligt högre än i Danmark, Norge och Finland, även om man tar hänsyn till befolkningsmängd.

De skriver också att smittspridningen i Sverige nu börjar komma ikapp den man sett i Storbritannien under hösten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-11-12, 19:14
Medlem
Stockholms läns landsting rekommenderar munskydd inom vård och omsorg vid patient nära arbete.
YES !

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/ytterligare-atgard-for-minskad-smittspridning-inom-vard-och-omsorg/
Citera
2020-11-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Antalet inlagda coronapatienter ökar snabbare i Sverige än i något annat europeiskt land:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Smittan fanns i befolkningen i stor utsträckning. Det enda som behövdes var att samlas ihop efter semestern så att det skulle ta fart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in