Citat:
Ursprungligen postat av
Avlans
Läser norska proffstränare sin kurs i Sverige? Den på Wången. Har de ingen norsk motsvarighet? Vill ändå minnas att Silja Stören blir proffs inom kort. Men hon kan väl ha pluggat in den tidigare.
Om det är på Wången vet jag inte, men "Profftrenerkurs avholdes i samarbeid med Svensk Galopp" som det står på Övrevolls hemsida.
Personligen tycker jag att det är idiotiskt med en proffstränarkurs mitt ute i vildmarken. Finns väl inte ett fullblod så långt ögat når där, knappt några varmblodstravare ens. Är Bosse Eklöf kvar där?
Minns att Kirsten Rausing gick till storms mot kursen på Wången för ett antal år sedan. Hon tyckte att det var bättre och nyttigare för blivande proffstränare att gå någon utbildning i Newmarket eller annat galoppcentrum, bl.a. för kontakternas skull, istället för att skriva prov tillsammans med travtränare. Nu vet jag inte om SG ska skicka blivande tränare utomlands, men nog skulle man kunna hålla kursen i Mälardalen eller Skåne? Varför inte i Strömsholm, där finns väl undervisningslokaler?
Har hört att Susanne Berneklint fick alla rätt på provet.