2020-11-11, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avlans
Läser norska proffstränare sin kurs i Sverige? Den på Wången. Har de ingen norsk motsvarighet? Vill ändå minnas att Silja Stören blir proffs inom kort. Men hon kan väl ha pluggat in den tidigare.

Om det är på Wången vet jag inte, men "Profftrenerkurs avholdes i samarbeid med Svensk Galopp" som det står på Övrevolls hemsida.

Personligen tycker jag att det är idiotiskt med en proffstränarkurs mitt ute i vildmarken. Finns väl inte ett fullblod så långt ögat når där, knappt några varmblodstravare ens. Är Bosse Eklöf kvar där?

Minns att Kirsten Rausing gick till storms mot kursen på Wången för ett antal år sedan. Hon tyckte att det var bättre och nyttigare för blivande proffstränare att gå någon utbildning i Newmarket eller annat galoppcentrum, bl.a. för kontakternas skull, istället för att skriva prov tillsammans med travtränare. Nu vet jag inte om SG ska skicka blivande tränare utomlands, men nog skulle man kunna hålla kursen i Mälardalen eller Skåne? Varför inte i Strömsholm, där finns väl undervisningslokaler?

Har hört att Susanne Berneklint fick alla rätt på provet.
Citera
2020-11-11, 10:27
Bannlyst
Citat:
Fruktansvärt dåligt att inte kunna ha proffskursen online med någon hemtenta eller så.

Vet åtminstone 2 kvinnliga amatörtränare som gärna tagit steget till proffs.

Finns det några fördelar med att vara proffs jämfört med amatör förutom att man inte behöver deläga hästarna själv?
Citera
2020-11-11, 10:58
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Finns det några fördelar med att vara proffs jämfört med amatör förutom att man inte behöver deläga hästarna själv?

Ja absolut. Man sätter ju som ägare hellre hästar hos ett proffs. Mer medel att röra sig med
Citera
2020-11-11, 18:37
Medlem
Hur mycket plus går en ägare?

låt säga 5% i en 65 hcp som startar normal eller 10% i en 90 hcp som startar under storloppen?
Citera
2020-11-11, 18:40
Medlem
Citat:
Han pluggar numera så det ska vara varför han inte träningstider eller rider lika mycket löp.

Han rider verkligen inte färre löp nu? Fortfarande sätts han inte upp av Malmborg (som han jobbat för i flera år). Tapia och Wilson rider oftast hennes hästar. Inga tjejer sätter hon heller upp. Ryktet säger att hon inte klarar av kvinnor mer än att de mockar för henne.
Citera
2020-11-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUCADICOMO
Haverikommisonen

Vad gör Bodil Blomqvist numera?
Citera
2020-11-11, 18:43
Medlem
Citat:
Frågan är hur den nya tränaren kunde ta över från en dag till en annan. Hon är ju helt ny proffstränare. Har hon suttit och ruvat på sin licens en längre period eller vad? Har hon gått någon proffstränarkurs eller har de inte det i Danmark? Jag tycker att det är lite skumt ...

Varför skulle dom inte ha de???
Citera
2020-11-12, 09:02
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kudsen
Han rider verkligen inte färre löp nu? Fortfarande sätts han inte upp av Malmborg (som han jobbat för i flera år). Tapia och Wilson rider oftast hennes hästar. Inga tjejer sätter hon heller upp. Ryktet säger att hon inte klarar av kvinnor mer än att de mockar för henne.

Wahls hästar går bättre, antagligen därför han rider de i loppen. Klart han vill ha högre segerchanser.
Citera
2020-11-12, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kudsen
Vad gör Bodil Blomqvist numera?

Jag vet inte, men både hon och Stig har flyttat in till Lidköping så hon har kanske ett vanligt jobb nu? Stig är ställföreträdande åt Henrik Engblom ibland.
Citera
2020-11-12, 15:53
Bannlyst
När jag läste programmet höll jag att sätta kaffet i halsen (bildligt talat, jag dricker inte kaffe). Monsieur Vic flyttad från Jessica Long till Sigyn Dysell! Men trots att det står Light Valley Stud som ägare i programmet så är hästen såld till Sigyn. Jag som trodde hon slutat som tränare, har varken sett Fraciskus eller Battleoftrafalgar i startlistorna på länge. Men där hade jag fel.
Citera
2020-11-12, 18:18
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
När jag läste programmet höll jag att sätta kaffet i halsen (bildligt talat, jag dricker inte kaffe). Monsieur Vic flyttad från Jessica Long till Sigyn Dysell! Men trots att det står Light Valley Stud som ägare i programmet så är hästen såld till Sigyn. Jag som trodde hon slutat som tränare, har varken sett Fraciskus eller Battleoftrafalgar i startlistorna på länge. Men där hade jag fel.

Nä hon startar väl lite då och då. Saviano såldes till Ryzkard Borko, rätt så duktig amatör. Borkos bror däremot borde ha kastats ut för länge sedan. Finns det någon ung kvinna på Bro park den idioten inte tryckt ned??
Citera
2020-11-12, 18:21
Medlem
Avlanss avatar
Såg att Camaluna som står hos Jr ska säljas. Verkar som att amatörerna nappar på bra hästar. Är inte "mindre" proffstränare inte intresserade? En 79 hcpare är väl trevligt om de flesta som de redan har ligger runt 68
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in