Citat:
Ursprungligen postat av
brollejr
Har själv mest kollat på elbilar typ vw id3, zoe etc. Har noterat att det är svårt att köra ny bil billigare ”kontant” än via leasing.
Exvis id3 gick att teckna leasing för 3500kr under en period, men räknar jag på att köpa bilen köra några år och sälja så blir det antagligen dyrare.
Tycker mig se detta som mönster, åtminstonde för lite mindre och billigare bilar. Har du någon tanke kring detta?
Då leasing har blivit vettigare och vettigare så har det också blivit svårare att motivera ett köp istället för leasing. Beror lite på ens egna levnadssituation och ekonomi. En leasing är ett bra alternativ om man är osäker om framtiden, kanske ska köpa hus eller dylikt. Att investera pengar i en bil är aldrig en bra affär, oavsett om bilen är premium eller ej.
Jag personligen hade kört med en leasingbil även om jag har råd till att köpa en bil kontant. Då jag hellre lägger mina pengar som jag har på kontot på aktier eller ett bolån som faktiskt kan generera pengar och inte bara göra så jag förlorar pengar.
När det kommer till dom mindre och billigare elbilarna så hade jag gått på en ID.3. Jag har lite förkärlek för VW då deras bilar i min egna åsikt är "the best of both worlds".