2020-11-12, 11:25
Medlem
carlpetersen73s avatar
Hur har ni påverkats av Bonus Malus?
Citera
2020-11-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Lägger premiumhandlare ut 1-2 år gamla bilar på blocket för medvetet för höga priser? En slags reklam som visar att deras bilar är dyra och att många köper dem, och att de har ett bra andrahandsvärde.

Jag köpte min nya BMW via blocket. Där har BMW extremt många hög-prissatta X3 ute som är 1-2 år. Jag köpte min ny men det var en 30i som ersattes med 30e så rabatten blev 170k. Men fortfarande ett år senare finns beg BMW-bilar på blocket som kostar mer än vad jag betalade för min nya.

Premiumhandlare lägger inte ut bilarna till för höga priser. Det har iallafall jag aldrig varit med om. Oftast när det är leasingbilar, demobilar eller dylikt så ligger deras garanterade restvärde väldigt nära marknadspriset. På demobilar och leasingbilar brukar vi inte ha mer än 15-25.000kr marginal. Har svårt att tro att en handlare skulle sätta ett alldeles för högt pris på bilen. Allt ligger ju i hur marknaden ser ut och utrustning mm som påverkar andrahandsvärdet. Man vill ju inte avskräcka kunder med ett pris som inte stämmer överens med hur marknaden ser ut.

Positivt för dig om bilen håller sitt värde, som jag förstår det på det du skriver.
Alla handlare kollar blocket och bytbil när de lägger upp sina begagnade bilar. Ingen vill vara dyrast i landet.
Citera
2020-11-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Hur har ni påverkats av Bonus Malus?

Många kunder som tycker det är trist, samtidigt som det ser likadant ut oavsett vilken ny bil man köper. Därav är det inte många som har invändningar och väljer att köpa begagnat istället. Dom som är ute efter ny bil är fullt medvetna om att skatten är bra mycket högre. Det har absolut blivit mer hugg på begagnat marknaden, speciellt när en bil är från t.ex 2017-2018 då dom oftast är i fint skick, rullat mindre och har lägre skatt. Men vi har inte blivit enormt påverkade utav detta.

Det har dock tagit lite stopp på tjänstebilsfronten men det har mycket att göra med att många företag skriver just nu om sina bilpolicies då man inte riktigt endast kan utgå ifrån prisbasbelopp som alla gjorde förr. Bara för att en bil är 100-200.000kr dyrare i inköpspris så behöver inte det betyda att bilen är dyrast i TCO.
Citera
2020-11-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brollejr
Har själv mest kollat på elbilar typ vw id3, zoe etc. Har noterat att det är svårt att köra ny bil billigare ”kontant” än via leasing.

Exvis id3 gick att teckna leasing för 3500kr under en period, men räknar jag på att köpa bilen köra några år och sälja så blir det antagligen dyrare.

Tycker mig se detta som mönster, åtminstonde för lite mindre och billigare bilar. Har du någon tanke kring detta?

Då leasing har blivit vettigare och vettigare så har det också blivit svårare att motivera ett köp istället för leasing. Beror lite på ens egna levnadssituation och ekonomi. En leasing är ett bra alternativ om man är osäker om framtiden, kanske ska köpa hus eller dylikt. Att investera pengar i en bil är aldrig en bra affär, oavsett om bilen är premium eller ej.

Jag personligen hade kört med en leasingbil även om jag har råd till att köpa en bil kontant. Då jag hellre lägger mina pengar som jag har på kontot på aktier eller ett bolån som faktiskt kan generera pengar och inte bara göra så jag förlorar pengar.

När det kommer till dom mindre och billigare elbilarna så hade jag gått på en ID.3. Jag har lite förkärlek för VW då deras bilar i min egna åsikt är "the best of both worlds".
Citera
2020-11-12, 12:07
Medlem
NickShadows avatar
Läste i nån annan tråd att bilhandlare inte vill sälja en bil utan belåning nuförtiden?
Citera
2020-11-12, 12:15
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag är inte impad av någon som talar så dålig svenska. Det blir " hos Sveriges största återförsäljare..."
Citera
2020-11-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Läste i nån annan tråd att bilhandlare inte vill sälja en bil utan belåning nuförtiden?

Inget jag har hört talas om.
Citera
2020-11-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag är inte impad av någon som talar så dålig svenska. Det blir " hos Sveriges största återförsäljare..."

Ok?
Citera
2020-11-12, 13:18
Medlem
chronomasters avatar
Hur ska man göra om man gillar Mercedes och Audi men ogillar turkstämpeln? Varje gång man ser en "fet" Merca eller Audi så är det garanterat en babbe som kör. Det gör att jag drar mig lite från att kolla på dessa bilar. Ja självfallet ska man skita i vad andra har och tycker men det är som det är.

Har ni många babbar som kommer in och vill ha feta bilar? Hur bekostar de dessa? Leasing?
Citera
2020-11-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Om du tror att taxibolag kör Mercedes för att de inte behöver repareras så har du fel. MB har utan tvekan grymma generalagenter och det har lett till att många taxibolag har över 20% rabatt på bilarna. Varför välja en Passat när man kan få en e-class för samma pris? Finns Audi taxibilar, Tesla taxibilar, Volvo taxibilar. Det är inte 1980 längre.
Jag hörde av en taxiåkare att anledning till att MB dominerar så stort på taximarknaden är att dom är mycket mera generösa till kredit än vad tex Audi och BMW är.

Jag tror aldrig att jag åkt i en Audi taxi någon gång. BMW har väl hänt, men MB och Volvo verkar dominera totalt.
Citera
2020-11-12, 13:35
Medlem
Misstänker det eventuellt kan va Mercedes du säljer, och om inte gissar jag du har bra koll ändå eftersom det isåfall är en konkurrent och du även privat kör/kört mercedes innan.

Jag är ute efter en ny bil och var hos Landrins och Förenade bil för ett par veckor sen för att prata med säljare och komma fram till exakt vad jag ville ha, och det lutar åt en CLA Coupe.

Frågade mercedes försäljaren samma, men fick inget bra svar mer än att chassit bygger på A-klassen istället för C-klassen. Men är där någon vettig förklaring att en CLA Coupe ligger ~80 - 90 000kr under en C-klass Coupe (CLA 200 Coupe - 312 900kr och C 180 Coupe - 393 900kr/C 200 Coupe 399 900kr i grundutföranden) och något man bör va medveten? T.ex sämre kvalitet eller liknande?

Säljaren nämnde även att priserna sätts direkt av Mercedes och han varken kunde göra något åt priset eller skicka med något extra, t.ex vinterdäck, stämmer det?

Han nämnde även att Landrins va olika ägare/företag, så han va ärlig och sa att han inte rekommenderade att jag köpte hos någon av de andra eftersom vinsten isåfall gick till en av hans kunkurrenter. Min tanke var då att det kanske kunde löna sig och prata med alla Mercedes återförsäljarna i närheten för att se vem som är villigast att ge mig bäst pris/extra utrustning. Är det något ni generellt är villiga att göra för att få dealen så det är värt jobbet?
Citera
2020-11-12, 14:26
Avslutad
Nån hade upp dålig lack på t ex Audi. Hade en kanonbil Audi 80 sena 80 talet. Rostade knappt och då aldrig bubblor. Nyare Audi jag haft har bl a fått rostlagning på garantin. Lacken är annorlunda och mycket tunnare. En på Audi sa till mig att anledningen var kort och gott att de hade så hårda miljökrav i Tyskland. Kan väl både gälla på hur mycket lack som ska på varje bil samt att lacken är extremt miljömässig kemiskt och därigenom mycket sämre. MP applåderar förmodligen detta. Men vad det kostat miljön i omlackningar och byte av karossdelar i förtid låter jag vara osagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in