Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Nu är du bara sorglig... En person som har skrivit ner sina minnesbilder och ser att de inte stämmer med vad som skrivits i förhöret kan "minnas fel"... men när någon tjomme på en båt säger att de har hittat bogvisiret 1500 meter ifrån vraket, utan en enda loggad position för att styrka påståendet, då är det minsann obestridlig sanning och ska absolut inte ifrågasättas?!
Tillråga på allt har du mage att fortsätta hävda att du inte ifrågasätter vittnen...
Ja, något är sorgligt, Turphiee.
Reintamm minns att han såg något i vattnet på babords sida av fartyget. Jag har aldrig ifrågasatt detta. Men detta sker några minuter efter han hör de skrapande ljuden, och han ser det på babards sida. Således kan vi vara helt säkra på att vad han än ser så har det inget att göra med en hypotetisk kollision på styrbords sida ett par minuter tidigare.
Om du orkat läsa hela diskussionen innan dina kliande fingrar började skriva så hade du sett att ”minnas fel” var ett bemötande av catzis påstående att avvikelser mellan vittnens minnen och förhörsprotokoll INTE bevisligen betyder att de senare är fabricerade. I fallet med de flytande föremålet kan denna detalj mycket väl ha blivit nedtecknad fel, men det bevisar inte på något sätt att resten av förhöret är ”fabricerat”.
Om du hade läst ytterligare lite till så hade du sett att diskussionen från början handlade om Reintamms uppgifter om ljud. Dessa beskrivs i förhöret 940930 som ”kraftiga, konstiga... skrapande ljud... underifrån” (
https://web.archive.org/web/20160828045156/http://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.289.htm).
catzi tycks men att dessa uppgifter skall ignoreras för att Reintamms uppgifter om de flytande föremålen inte nedtecknats som han minns dem senare. Jag menar att det är en orimlig slutsats.
Till sist är det närmast parodiskt att du anklagar mig för att ifrågasätta vittnens uppgifter när jag i princip varje inlägg länkar till förhör med samma vittnen.