Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Vem efterfrågar "systematiskt valfusk" från första början och har dom definerat vad dom menar med "systematisk"? Jag är alltså inte intresserade av eran defination den är ointressant men denna term används så mycket men hur ska det kunna bevisas när ingen skriver vad det innebär? Eller har jag fel i att vi kan se systematiskt valfusk på olika sätt och att frågan är subjektiv?
Hur definerar lagboken "systematisk valfusk"? eller det kanske inte finns något som heter så?
Valfusk förekommer alltid och det har man vad jag förstår koll på hur det påverkar valet.
Det finns regler för att hantera denna typ av fusk, bla. genom att alltid räkna om röster om marginalen mellan kandidaterna är liten.
Det fusk som påverkar valresultatet måste vara systematisk och av stor omfattning.
Jag, och säkert alla andra, tycker absolut att även sådant valfusk som inte påverkar valutgången är viktigt och intressant att diskutera, men det systematiska fusket är ju viktigare iom. att det påverkar valutgången och att det också är demokratistörande.