2020-11-12, 14:15
Medlem
Samuel332s avatar
1 mindre på IVA skönt att det börjar minska tror att vi börjar plana ut nu som andra länder i Europa
Citera
2020-11-12, 14:16
Avslutad
30 mars: 1121 inlagda på sjukhus
27 april: 2307 inlagda. (”Peaken”)

24 mars: 110 intensivvårdsfall.
25 april: 556 intensivvårdsfall (”Peaken”)

22 mars: I snitt 6 dödsfall/dag under de senaste 7 dagarna.

15 april: I snitt 99 dödsfall/dag. (”Peaken”).

Vad har dessa datum och antalet sjuka och döda med något att göra? Det är datumen och nivåerna som mest liknar det läge som vi ser här och nu...

Redan över 1100 på sjukhus just nu. Bedöm själv vad som talar för att det går att utesluta en repris under de närmsta 4-5 veckorna, bedöm själv om vi verkar ha lärt oss någonting...

Men visst, det ska ju bli ett förbud på krogen. Om ytterligare 8 dagar! Det är redan försent att rädda alla som redan har smittats vid en omfattande spridning, det tar i snitt cirka 21 dagar innan dödsfallen kommer så är väl bara att vänta och se hur stor smällen blir...

Resultaten av att 3000-4000/dag bekräftats smittade den senaste veckan ser vi i statistiken kanske först i början av december... Lagom till julhandeln.

Och det kanske är dags att fundera på hur man ska hantera julhandeln redan nu och inte när vi är mitt i det som man brukar göra? Eller veckor efter...

Och där blev inlägget klart och Omni kom samtidigt, jämförelsen med dödsfallen i våras är därmed felaktig (kanske övriga med) Sjudagarssnittet på 6 dödsfall/dag höjdes rimligtvis bara av dagens siffra...

”40 nya dödsfall registrerade senaste dygnet, totalt har 6122 avlidit”
Citera
2020-11-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Och inga skrivs ut eller vad menar du?
* Vissa patienter avlider
* Andra skrivs ut
* Nya tillkommer
Tabell och diagram på denna sida är länkade från vår Utdataportal och uppdateras därmed kontinuerligt
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-11-12, 14:18
Medlem
Klumpsumma avlidna i Stockholm?

Vill man följa Sveriges kurva ska man nog återigen följa Stockholm noga och då i synnerhet vad gäller dödstalen. Racet med VGöta och Skåne verkar dock bli lite jämnare den här gången, regionala skillnaderna verkar mindre än i våras och nu korrelerar siffrorna mer med folkmängd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det finns inga källor då vi bor i Sverige, och här är myndighetssiffror hemliga.
Jag säger bara att +40 döda och -1 på IVA är inte bra siffror.
Gillar hur du från ingenstans blandar in dödssiffran när använadaren uttryckte att det vad bra att IVA planat ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det finns inga källor då vi bor i Sverige, och här är myndighetssiffror hemliga.
Jag säger bara att +40 döda och -1 på IVA är inte bra siffror.

Från Uppsala har 4 av de 9 avlidna i november varit IVA.
Citera
2020-11-12, 14:22
Medlem
Snälla snälla människa från TV4, kan hon sluta vara så hysteriskt snurrig i alla frågor!

Det är egentligen inget fel på frågorna, men man får ju panik av att lyssna på henne.

Jag kommer ihåg Financial Time och BBC tror jag det var i tisdags. Där var det raka tydliga frågor.
Citera
2020-11-12, 14:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att säga att munskydd minskar smittan med 70-90 procent är inte realistiskt.

Här finns statistik på munskyddsanvändande i Europa:

https://www.statista.com/statistics/1114375/wearing-a-face-mask-outside-in-european-countries/

Jag kompletterade det med hur många döda de har per miljon och dag just nu:

Land (munskyddsanvändare %, döda/1M/dag)
Spanien (95.8%, 9.96)
Italien (92.2%, 6.89)
Frankrike (84.4%, 8.57)
UK (68.5%, 5.30)
Tyskland (67.0%, 1.63)
Holland (21.2%, 4.71)
Danmark (14.0%, 0.54)
Finland (10.9%, 0.10)
Norge (8.7%, 0.08)
Sverige (4.3%, 0.50)

Det är alltså i huvudsak länder som använder munskydd (och som gjort så under lång tid) som har störst problem med en andra våg.

De översta sex länderna har dessutom lockdown.
Njaäe... Kan man verkligen dra de slutsatserna? Jag vet att vissa gör det; att lockdowns inte har någon effekt heller i de länderna. Med jag var ute och tittade på kurvor i olika länder idag på morgonen och faktum är att det börjar plana ut i en del europeiska länder. Belgien är ett tydligt exempel som under oktober månad stegvis har skärpt restriktionerna. Med munskydd förstås.

Det är väl heller ingen som påstår 70-90% minskning. Det är en halmgubbe. Jag tror visst att munskydd har effekt. Speciellt i offentlig miljö och förhindrande av oavsiktliga superspridarevent. Vi får också ha i minnet att en av faktorerna som avgör hur sjuk man blir är mängden virus man exponeras för. Både bäraren och framförallt omgivningen kanske inte är helt skyddade och kan bli smittade ändå men att sjukdomen blir mildare hos de drabbade tack vare den barriär som munskydd av alla kategorier trots allt är.
Citera
2020-11-12, 14:24
Medlem
docentdisciplins avatar
Mycket fokus på IVA .... men majoriteten där överlever.
För den som vill se något mer dystopiskt kan man titta på det ökande trycket inom
geriatrisk vård av C19+ patienter i region Stockholm. Det kommer att bli den stora snackisen framöver. Något måste ha gått fruktansvärt snett i och med det hävda besöksförbudet 1.a oktober.
Citera
2020-11-12, 14:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
1 mindre på IVA skönt att det börjar minska tror att vi börjar plana ut nu som andra länder i Europa

Kan det vara höstlovet som orsakar en dipp? Lär ju inte bli en varaktig utplaning av IVA med tanke på trenden av fler/äldre smittade
Citera
2020-11-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur fick du fram det datat på Worldometers?

Jag ifrågasätter det inte, utan vill veta av intresse.

Sverige rapporterar ju falska siffror till worldometers. Idag 10. Mot redovisade 40. Som kommer att skrivas upp till 150 när "eftersläpningen" har kickat in. Skulle tro att Sverige egentligen är i paritet med Belgien allraminst.
Citera
2020-11-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vet inte vad överlevnaden ligger på IVA nuförtiden men 40 döda idag. Ja, det borde ju lätta upp belastningen.

Eller?

Allvarligt talat, det har planat ut på IVA den här veckan. Kan det vara så illa att det är ett tecken på att man börjar dö där?
Verkar vara högre överlevnad på IVA. Folk blir troligen friska fortare och kan skrivas ut snabbare än i våras. Vart hittar ni att 40 dött på iva idag? Majoriteten av de döda kommer väl fortfarande aldrig till IVA då de från början är för svaga. Typ gammelfarfar (80-90+) som öppnar pärleporten några månader för tidigt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-det-kanns-betydligt-mer-hoppfullt-an-i-varas

https://sverigesradio.se/artikel/7512320
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in