Citat:
Ursprungligen postat av
Capel
Jag är del i dödsbo där det finns ett hus som är värderat av mäklare till ca 3.5 milj.
Vi är i dagsläget många delägare i dödsboet och jag vill räkna på vad det skulle kosta för mig att köpa ut de andra dödsbodelägarna.
Huset är idag skuldfritt, det finns inga pantbrev att överta tillhörande huset.
Hur ska jag räkna ut vad detta kommer att kosta mig?
Jag har själv inga lån i dagsläget och jag kan lägga in ca 800 000 i kontantinsats.
Pantbrev? Lagfart? Vinstskatt vid försäljning för dödsboet?
Hur ska jag räkna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Capel
De andra delägarna kommer med stor sannolikhet begära budgivning då huset ligger i ett attraktivt område. (Men jag kan ju alltid prova att försöka köpa till värderingen men det kommer troligen inte att accepteras).
Huset köptes runt 1920 talet så det lär inte finnas några dokument kvar som visar inköpspriset men det lär vara en mindre slant jämfört med dagens värdering.
Det lutar nog åt att jag inte kommer att kunna köpa loss huset som varit i familjens ägo sedan ca 1920 (vilket känns bittert). Jag har dock inte råd att betala alltför mycket för huset som endast kommer att användas sporadiskt från min sida.
Finns det inga papper på vad villan köptes för på 20-talet så blir automatiskt ingångsvärdena 1952 års taxeringsvärde multiplicerat med 1.5x = anskaffningsvärdet som kommer ligga till grund för beskattning.
Nu vet jag inte hur andelarna ser ut men vi säger att du äger 1/4 av villan. När du ska räkna ut vad övriga delägares andelar är värda så är det inte så enkelt att bara dividera huset värde med fyra utan det är andra saker att beakta:
1. Räkna ut hur mycket som skulle bli kvar efter en hypotetisk försäljning av fastigheten.
Ni får 3.5 miljoner, sen blir det 22% skatt på vinsten. Skulle jag gissa mig fram var taxeringsvärdet på fastigheten 1952 kanske...30 tusen? multiplicerat med 1.5 = 45.000.
Den skattepliktiga delen att betala skatt på är således 3.500.000 - 45.000 = 3.455.000. Sen brukar man vanligtvis räkna med mäklarkostnader också, på 3.5 milj skulle det isåfall bli omkring 110.000 kr.
Den summa som då är underlag för beskattning blir då: 3.455.000 - 110.000 (mäklarkost.) = 3355000 x 22% skatt = 2.616.900
Värdet som ni hade fått ut efter alla kostnader efter en hypotetisk försäljning skulle bli ungefär 2.6 miljoner alltså. Det är detta värdet ni ska utgå från när ni värderar vad varje delägares andel är värd.
Äger du en fjärdedel ska du alltså betala 1.95 miljoner till övriga delägare för att lösa ut dom ur huset.
Om du behöver lyfta lån mot villan för att bekosta det hela är stämpelskatten 2% för pantbrevet. Sedan kommer det tillkomma 1.5% lagfartskostnad på det du betalar för övriga delägares andelar.