Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
I de datasetten jag kollat på är allt rimligt ut. Därmed inte sagt att jag kan uttala mig om manipulation i allmänhet. Den som manipulerar bör ha sett till så att det är ut normalt.
En manuell kontroll-räkning borde utesluta manipulation i vilket fall. Det vore väldigt märkligt om någon internet-krigare lyckats knäcka systemet där experter felat.
Det bör vara väldigt avancerat fusk oavsett då flera experter försökt att kontrollera maskinerna utan framgång efter deras misstanke.
En tanke som följer mig är att maskinerna går bara att trimma till en viss nivå mellan 2-4% ungefär, utan att fusket skulle vara möjlig att bevisa inom tidsramen för juridiska påföljder.
För en lekman så borde det vara enkelt att tillverka en maskin som avläser röstsedlar, men säkerheten som omfattar processen blir dess akilleshäl. Samma människa som säkrar enheten för påverkan, kan lämna en bakdörr öppen för manipulation.
Jag jobbar inte inom programmering
men oavsett så tycker jag det luktar ruttet om ett system som använder mjukvara som människor i nära kontakt med Demokrater tillverkat.