2020-11-11, 20:39
Medlem
Varför ska ni alltid vinna ett år på bilen? Jag kan köpa en bil säg 2012, dock står det i pappret 2011 december, när jag ska sälja eller byta in samma bil står säljaren alltid och påstår att det är en 2011, säger man emot så har tidigare säljare gjort fel påstår man, Jag har nog på problemet på samtliga byten jag gjort!
Citera
2020-11-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Vid finansiering, kan du skriva upp försäljningspriset kontra det verkliga, för att kunden ska kunna lägga lägre kontantinsats, om den vill det? Borde ju kunna vara en dealbreaker för en del och vet firmor som gör det.
Förstår inte riktigt hur du menar.
Vid finansiering så krävs 20% kontantinsats och dessa 20% är baserade på det priset som man rabatterar ner bilen till. Men 20% måste du lägga vare sig du vill eller ej.
Citera
2020-11-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Pris på inbytesbil. Alltid ett skämt. Blev erbjuden 5000 kronor för min bil en gång. Bara vinterhjulen var värda det.
Brydde mig inte om det. Fick med vinterdäck, ny framruta på den nya bilen istället. Sålde min bil på blocket.
MEN frågan kvarstår. Är det något seriöst alls med betalningen för "inbytesbilen". Formuleringen. Vi köper gärna din bil; känns inte seriös.
Beror återigen på vad det är för bil och vad den egentligen är värd. Man tjänar alltid bäst på att sälja bilen privat och nu förtiden är det otroligt enkelt att sälja en bil privat. Jag personligen hade aldrig någonsin sålt min bil till en bilfirma. Men med tanke på att jag är bilsäljare så är det väl ganska uppenbart.
Om du nu fick ett bud på 5000kr så skulle jag tänka mig att de hade förankrat bilen hos en handlare som också gett 5000kr för bilen och säljer den sedan för 15-20.000kr. Oftast med lite skador och dylikt då äldre bilar inte är i lika bra skick som nyare bilar (duh)
Citera
2020-11-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad säger kunderna när BMW bara har 2 års garanti? "Håller dom inte längre?"
Eller bryr dom sig inte? Köper premium bara.
En iPhone har 1 års garanti. Apple säljer rätt många telefoner ändå.
Fabriksbeställer man en BMW så kan man lägga till 1 - 3 års förlängd garanti, som kan vara vettigt om man tänkt behålla bilen under en längre period.
Jag har aldrig varit med om att någon har tvekat över garantin eller gått till annat märke pga det.
Citera
2020-11-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Varför ska ni alltid vinna ett år på bilen? Jag kan köpa en bil säg 2012, dock står det i pappret 2011 december, när jag ska sälja eller byta in samma bil står säljaren alltid och påstår att det är en 2011, säger man emot så har tidigare säljare gjort fel påstår man, Jag har nog på problemet på samtliga byten jag gjort!

Beror på vilket modellår bilen är. Modellårsskifte sker vanligtvis under sommaren, mellan v.31-35. Konstigt att du har varit med om det dock, byggs en bil 2012 men är modellår 2013 så är bilen en 2013. Låter som att du har varit hos oerfarna säljare eller bara någon som försökt "lura" dig.
Citera
2020-11-11, 20:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Förstår inte riktigt hur du menar.
Vid finansiering så krävs 20% kontantinsats och dessa 20% är baserade på det priset som man rabatterar ner bilen till. Men 20% måste du lägga vare sig du vill eller ej.
Någon ska köpa en bil för 100 kronor, då behövs 20 kronor kontant. Men om du istället uppger till finansbolaget att bilen kostar exempelvis 110 kronor, då behöver din kund bara slanta upp 10 kronor kontant istället för 20. Borde vara en dealbreaker för många, och just detta med ingen kontantinsats är ett starkt argument för privatleasing. Egentligen ingen förlorare, alla får vad de vill ha.
Citera
2020-11-11, 20:51
Medlem
Citat:
Beror på vilket modellår bilen är. Modellårsskifte sker vanligtvis under sommaren, mellan v.31-35. Konstigt att du har varit med om det dock, byggs en bil 2012 men är modellår 2013 så är bilen en 2013. Låter som att du har varit hos oerfarna säljare eller bara någon som försökt "lura" dig.

Nja nu snackar vi inte om en bil affär utan kanske 6-7 stycken det är samma visa varje gång.
Gällande er lön så har jag hört att man ska sälja ett viss antal i månaden för att en bonus eller mer provision ska betalas ut tror det var 15 st bilar, har det ändrats?
Citera
2020-11-11, 20:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Kan jag inte svara på. Jag personligen släpper inte kunder, det är uppenbart att jobba som bilförsäljare är mycket jobb, man måste vara tillgänglig ofta och jobbar oftast fler timmar på en vecka än majoriteten av befolkningen. Sen vissa dagar kan man vara trött, precis som vilken person som helst. Oftast när man inte riktigt pallar så drar man ner tempot lite grann och kunderna kan uppleva en som tråkig och ointresserad.

I ditt fall verkar det dock bara vara idioter till säljare som förlorade en potentiell kund!

Ja så kan det varit.
Krävs en hel del för att vara en bra försäljare! De är inte alla som förstår. Man måste vara en god psykolog.
Min senaste säljare, som jag köpte av, efter 5 års undersökande, var en sån. Han trugade inte, puschade inte, väntade in. Jag var då dessutom såld på bilen. Jag ville ha den.
Det var han som bara gav 5000 för min. Rekommenderade mig att sälja den själv.
Jag ville ha vissa saker. Inte för att få förmåner, utan det var nödvändigt. Motorvärmare och ny vindruta (som var lite sprucken). Ok, sa han bara. Vi fixar det. Jag å andra sidan prutade inte ett öre på hans pris.
Är fortfarande nöjd.
Det var en bra försäljare. Guld värd för ett företag.
Kommentarer?
Citera
2020-11-11, 20:58
Medlem
Citat:
Någon ska köpa en bil för 100 kronor, då behövs 20 kronor kontant. Men om du istället uppger till finansbolaget att bilen kostar exempelvis 110 kronor, då behöver din kund bara slanta upp 10 kronor kontant istället för 20. Borde vara en dealbreaker för många, och just detta med ingen kontantinsats är ett starkt argument för privatleasing. Egentligen ingen förlorare, alla får vad de vill ha.
Funkar inte så. Finanssystemet är sammanflätat med vårt egna försäljningssystem. Så går inte att sänka eller höja kostnaden hejvilt på en bil. Om det klämmer så hårt så att man börjar pruta tusenlappar för man saknar hundralappar i fickan så borde man ta en privatleasing.
Citera
2020-11-11, 21:02
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Öh, hur fan räknade du nu? Eller vad missar jag?

Du höjde ju priset till finansbolaget, då blir väl ändå kontantinsatsen 22kr

Edit; förlåt nu är jag med😬
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Nja nu snackar vi inte om en bil affär utan kanske 6-7 stycken det är samma visa varje gång.
Gällande er lön så har jag hört att man ska sälja ett viss antal i månaden för att en bonus eller mer provision ska betalas ut tror det var 15 st bilar, har det ändrats?
Sjukt.
Stämmer. Man har baslönen på 15.000kr och garantilön på 22.000kr. Provisionen du tjänar mellan 15-22.000kr är inget du får i fickan. Först efter 22.000kr så tjänar du provisionen rätt ner i fickan.
Man har tre olika bonusstegar. 15 bilar, 18 bilar och 21 bilar. Vid 15 bilar får man 500kr mer per bil man sålt samt 500kr mer per bil man säljare. 18 bilar höjer till 700kr och 21 bilar höjs till 1000kr.
Citera
Medlem
Citat:
Kollar man på Sverige som marknad så är det helt omöjligt för landet att gå över till att endast köra elbilar. Vi har inte elektricitet till det. Hybrider kommer högst sannolikt vara storsäljare. De som köper premium stannar oftast i premium segmentet. Har nog aldrig träffat en kund som köpt en Mercedes och sen går över till att köra Toyota istället. Som sagt, det är skillnad oavsett om FB-folket tycker det eller ej.

Om vi förutsätter att Sverige har elektricitet till alla elbilar, som många hävdar, så är min fundering följande:

Om vi tar Mercedes EQC som exempel, den måste ju räknas som premium. Med helt ren eldrift blir själva körupplevelsen ännu mera premium. Bilen känns mer framtid och miljövänligare än fosildrivna bilar.

Skulle det kunna bli så att foslildrivna bilar inte når upp till premium längre, med så exklusiva elbilar som kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in