2020-11-11, 19:29
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Men snälla nån, omräkningen som sker i Georgia är på grund av marginalen där och inte för något valfusk vilket Secretary of State där säger inte har funnits några belägg för. Omräkningen är fullt väntad och normal.

Utfallet kommer inte ändras, Biden vinner fortfarande Georgia.

Kolla klippet från 20:00 och en minut framåt.
NowThis (@nowthisnews) Tweetade: HAPPENING NOW—UPDATE ON GEORGIA COUNT: Georgia Secretary of State Brad Raffensperger holds an update on the state’s effort to count every vote. https://t.co/mRZ36wHeSe https://twitter.com/nowthisnews/status/1326548325168939011?s=20

Faller omräkningen inom ramen för det du menar är automatiskt?

Borde inte omräkningen då göras maskinellt som i vanliga fall?
2020-11-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vad jag förstår så måste väl någon begära omräkningen? Är båda parter nöjda så behövs väl ingen omräkning.

Vid ett tillräcklig jämnt resultat så står delstaten för omkostnaderna.

Ja, särskilt i Georgia tror jag republikanerna kommer ta ett logiskt beslut att istället för att använda pengarna till en omräkning som de får betala (kostar ca 10 MUSD) och använda de medlena till kampanjen för runoff valen i senaten i januari. Det är vad jag tror kommer hända. Just nu finns inga till delstaten inrapporterade oegentligheter så utsikterna är små.
2020-11-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Är förstummad - nåja, nästan - över att man överhuvudtaget fyller i med penna, t o m att rättmätig valsedelsägare gör det, att det är den normala och därmed lagliga proceduren. Verkar helbombat och att det dessutom kopieras och skrivs om av valarbetare när valsedeln av olika anledningar inte går att läsa av i maskin och även om originalet sparas som de gör i t ex Florida.

Som sagt visar filmerna några valarbetare som frenetiskt sitter och fyller i, medan andra sitter och tittar noga innan de tar sina beslut. Det kan vara lagligt, men kanske inte.

Problemet för Trump är att han måste kunna visa i varje enskilda fall. Han kan inte utifrån det dra slutsatsen att alla valsedlar som den valarbetaren hanterat är ogiltiga. Bara de fåtal som han har faktiska bevis för.

Och det gäller generellt. Det fåtal som faktiskt kan bevisas kan tyvärr inte dras till en trend även om det är uppenbart.

Och dessutom har hans advokater såklart inte tillgång till all fakta. de är inte poliser utan de kan bara visa på det uppenbara som de sett och upplevt.

Det uppmuntrar såklart till fusk, eftersom bara en liten minoritet av fusket faktiskt kan vändas.
2020-11-11, 19:31
Medlem
zaphiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Arizona är called av både AP och Fox men inte CNN. Förväntar mig at CNN kommer calla Arizona inom närmsta fyra timmarna när de sista poströsterna i Mericopa County räknats. Ledningen är nu för stor för att Trump ska kunna vinna och en omräkning i AZ sker endast om det skiljer mindre än 200 röster enligt delstatens vallagar. Inte heller sent ankommande poströster kan godkännas enligt lagen så det finns inga fler röster att vänta på.

När det gäller Georgia har TRUMP begärt omräkning vilket han har rätt till enligt den statens regler. Men avståndet växer nu mer än 15.000 och är övertygad om att nyhetsbyråerna med AP och Fox News inom det närmsta dygnet kommer calla Georgia. CNN har redan dragit slutsatsen men vill av "politiska" skäl avvakta tills AP callar Georgia.

Detta är det senaste läget.

En ledning på 10 resp 15 tusen röster kommer inte upphävas. Det kan inte ske med de röster som återstår att räkna. AZ kan bli lite jämnare men rösterna för TRUMP räcker inte. Hoppet stod till sena poströster i Maricopa County men han får inte tillräcklig övervikt i dessa.

Fast, är ju tyvärr att nyhets sidor får inte bestämma vilken delstat du vinner. Trump har fortfarande en möjlighet framåt.
2020-11-11, 19:32
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/BRVxJjbcMp0

Tim Pool med ytterligare en bra sammanfattning om det aktuella läget med valfusket.
2020-11-11, 19:33
Medlem
happyhippoxs avatar
Vad än som händer så sitter Trump i vita huset 70 dagar till, kommer bli mycket turbulent framöver.
2020-11-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Slutsats?
Många har proteströstat mot sittande president. Inte helt olikt valet 1980 när Carter åkte på däng. Skillnaden är att marginalen här är mycket större. DVS amerikanerna är mer missnöjda med Trump än vad de var med Carter hur det kan vara möjligt.

Även i det valet var det många splitballots, dvs demokrater längre ner på valsedeln gjorde bra val vilket är mycket tydlig indikation på att ett stort antal proteströster från republikaner har påverkat det här valet. Kom ihåg att Biden är förhållandevis populär bland republikaner i USA. Alla känner till hans story och han hade fantastiska förtroendesiffror, långt bättre än Obama, som vicepresident, särskilt om man bara tittar på republikanska väljare.
2020-11-11, 19:37
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Kolla klippet från 20:00 och en minut framåt.
NowThis (@nowthisnews) Tweetade: HAPPENING NOW—UPDATE ON GEORGIA COUNT: Georgia Secretary of State Brad Raffensperger holds an update on the state’s effort to count every vote. https://t.co/mRZ36wHeSe https://twitter.com/nowthisnews/status/1326548325168939011?s=20

Faller omräkningen inom ramen för det du menar är automatiskt?

Borde inte omräkningen då göras maskinellt som i vanliga fall?

Georgia har bara automatisk omräkning om skillnaden är mindre än 2000 röster. Om skillnaden är mindre än 0.5 procentenheter kan en kandidat begära en omräkning inom 2 dagar från att första räkningen certifierats. Då certifieringen ännu inte skett har inga formella ansökningar kommit in eller beslut tagits i frågan, men det förutsätts just nu att det kommer bli en omräkning.

Vilket sätt man räknar på är inte lagstadgat utan om delstaten väljer att göra en manuell räkning istället för en maskinell så är det upp till dem.
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Pennsylvania kan bli intressant om det överklagas till Supreme Court gällande blockad valobservation. Där var det en deadlock tidigare men med Amy Coney Barrett är det fördel republicans.

Citat:
On 4 November, the Trump campaign filed a lawsuit alleging a lack of access for poll watchers in the state.

Citat:
Matthew Weil, director of the Bipartisan Policy Research Center's elections project, says he is most concerned about this dispute as the nation's top court - the US Supreme Court - was deadlocked on it before the election.

This was before Justice Amy Coney Barrett, appointed by President Trump, was confirmed.

https://www.bbc.com/news/election-us-2020-54724960
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Enligt dig ja. Amerikaner älskar honom, du kan inte förstå varför för du köper medias narrativ om Orange man bad.

Hursomhelst är det OT och vill helst inte få en varning.

On topic:

https://www.zerohedge.com/political/twitter-censors-twelve-trump-posts-one-day

Bra artikel från Zerohedge med sammanfattning av olika tweets från Trump som blivit markerade med en varning från Big Brother.

Klippen går igenom valfusk och dylikt.

Lol vad bra att du bestämt dig för vad jag tycker och varför redan.

Min poäng vilket du säkert håller med om är att han är avskydd av den andra sidan, i högre grad än någon annan president, vilket motiverar folk att rösta på Biden, inte för att Biden är så bra utan för att i deras ögon är Trump så dålig.

Vilket förklarar DET VI DISKUTERADE om varför det inte alls är osannolikt att Biden sätter röstrekord, i kombination med SOM JAG SKREV att det är fler röstberättigade än någonsin.

Men ja sen är det inte on topic för att du droppar en random länk med nån mupp som gnäller på att Trump som skriver faktamässigt felaktiga saker utan att backa upp det (vilket är grunden till att jag ogillar honom, att precis som resten av länkarna här i tråden bara säga massa skit utan att backa upp det tycker jag är efterblivet)
2020-11-11, 19:38
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Ja, särskilt i Georgia tror jag republikanerna kommer ta ett logiskt beslut att istället för att använda pengarna till en omräkning som de får betala (kostar ca 10 MUSD) och använda de medlena till kampanjen för runoff valen i senaten i januari. Det är vad jag tror kommer hända. Just nu finns inga till delstaten inrapporterade oegentligheter så utsikterna är små.

Omräkning kommer ske, Manuellt dessutom. jag är av uppfattningen av att detta görs normalt med maskiner.

Delstaten bekostar tilltaget.
Biden 49.5% Trump 49.2%
Faller detta inom den normala ramen för omräkning?

Debunka mig gärna.
Detta är viktigt.
2020-11-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiro
Fast, är ju tyvärr att nyhets sidor får inte bestämma vilken delstat du vinner. Trump har fortfarande en möjlighet framåt.

Nej så är det ju naturligtvis. Enda skillnaden är att dessa statistiska valmodeller ska vara vattentäta. Jag kan inte gå i god för dem men håll med om att det känns som en långboll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in