2020-11-11, 15:29
Medlem
Flus avatar
Hur mycket kan jag pruta på en ny bil?
Citera
2020-11-11, 15:31
Medlem
SolidSteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Vad snittar du i lön före skatt? Vad är rimligt att få ner priset vid ett bilköp i procent?

Du blir förvånad över hur mycket du kan banta priset om du bara har lite is i magen, gör aldrig en affär på stående fot.
Gå in och kolla på bilen du vill ha i början på månaden, var riktigt jäkla intresserad och övertyga säljaren om att du kommer köpa bilen innan du lämnar hallen.

Sen får han jaga dig i ca två veckor då har du fått ditt det lägsta han kan ge fastän han sa att han redan gått så lågt som han bara kunde redan vid första besöket, han kommer efter två veckor hitta på ursäkter om varför han just nu kan göra denna dealen för dig.

Lycka till med bilköpet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hur skulle du definiera begreppet premiumbil.

Har du någonsin fått frågan, som jag alltid har. Har du nån bil som är smalare 1,8 meter?
Det är tyvärr en begränsning jag har m.h.t. min garageöppning.

Premiumbil i min åsikt ska inte bara vara en bil som tar dig från punkt A till punkt B. Givetvis så skiljer det sig ganska markant på t.ex en Toyota och en BMW i byggnadskvalité. Däremot så bygger i princip alla märken ”bra” bilar nu förtiden.

Väldigt ofta man får frågor kring mått, förbrukning, höjd osv osv. Lätta frågor att besvara då det finns en massa bra hemsidor med exakta mått på alla modeller och märken.
Citera
Medlem
SolidSteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Hur mycket kan jag pruta på en ny bil?

56.437:-
Citera
2020-11-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ses "gummimattor" som inte debiteras salupriset fortfarande som en fin förmån för kunden av försäljarna/bilfirman?

(Samt knappt tio liter bensin i tanken på nya bilar, så man måste åka och tanka det första man gör när man hämtat bilen, dvs. raka vägen till macken?)

Gummimattor mm är oftast en enkel sak att bjuda på. Ligger också mycket i vad man har för marginal på bilen. Vi har som regel att bilen måste ha minst 50% i tanken. Ofta bjuder man på fulltank också om det behövs för att få affär eller om kunden är missnöjd med något. (Leveranstid eller dylikt)
Citera
2020-11-11, 15:33
Medlem
Klassas Opel Insignia OPC som en premiumbil?
Citera
2020-11-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Du skriver premium då måste det ju vara Mercedes, BMW eller Lexus.

Vad kör kunderna som är mest nöjda med sina bilar?

Vem är dina bästa och värsta kunder?

Har du nånsin haft dåligt samvete i förhållande till vad en kund fick betala?

Jag personligen skulle inte anse att Lexus är med i premiumsegmentet även om deras prissättning är där.

Från de kunderna jag träffar så är dom nöjdaste kunderna de som kör VW, Audi, BMW och Toyota.

Definiera gärna ”Bästa” och ”Värsta” kund. Finns tusentals olika bra och dåliga saker.

Nej, aldrig haft dåligt samvete över vad kunden får betala. De som cashar sina bilar sitter på en mindre förmögenhet och dom som köper sina bilar på lån eller leasing brukar landa på en relativt schysst månadskostnad.
Citera
2020-11-11, 15:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Premiumbil i min åsikt ska inte bara vara en bil som tar dig från punkt A till punkt B. Givetvis så skiljer det sig ganska markant på t.ex en Toyota och en BMW i byggnadskvalité. Däremot så bygger i princip alla märken ”bra” bilar nu förtiden.

Väldigt ofta man får frågor kring mått, förbrukning, höjd osv osv. Lätta frågor att besvara då det finns en massa bra hemsidor med exakta mått på alla modeller och märken.
Tycker du att BMW har en högre kvalité?
I många mätningar är det tvärtom.
Citera
2020-11-11, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Klassas Opel Insignia OPC som en premiumbil?

Nej sen när var Opel premium? Opel håller samma klass som Ford, VW och ägaren PSA.
Citera
2020-11-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Vad snittar du i lön före skatt? Vad är rimligt att få ner priset vid ett bilköp i procent?

Varierar beroende på hur mycket man säljer och vilka modeller. Jag ligger i snitt på ca 48.000kr brutto. Ibland mer, ibland mindre.

Vid nybil har man oftast (också beroende på modell) ca 6-10% marginal. Handlaren vill oftast tjäna MINST 2% av denna marginalen. Så rabatt kan variera alltifrån 20.000kr till 100.000kr beroende på modell.
Citera
2020-11-11, 15:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Gummimattor mm är oftast en enkel sak att bjuda på. Ligger också mycket i vad man har för marginal på bilen. Vi har som regel att bilen måste ha minst 50% i tanken. Ofta bjuder man på fulltank också om det behövs för att få affär eller om kunden är missnöjd med något. (Leveranstid eller dylikt)

Tja, gummimattor torde väl snarast ingå.. Fattade att det var lite "bluff" över det hela.

Vad räknas som "premiumbil"?

Volvo, eller Polestar? (Geely-märken)

Skulle Geelys kinesiska kopior, exempelvis Geely Merry eller Geelys "Lolls-Loyce" (Kineser kan inte säga "R") räknas som premiumbilar?

Vad innebär en så kallad "premiumbil"?
Citera
2020-11-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Vet kunderna när de kommer in vad de ska titta efter. Har de bestämt sig för märke, modell, utrustning, eller kikar de runt i hallen efter rätt mix av prestige/pris?

När en person kommer in i hallen, hur lång tid tar det innan du kan avgöra om det är en kund eller fluktare?

Det varierar. Oftast har kunderna rätt bra koll på ungefär vilken storlek av bil dom är ute efter samt vad de har för budget. Vad gäller utrustning mm så är det oftast en kostnadsfråga där många anpassar sig efter sin budget.

Ganska omgående. Man blir mer eller mindre tvingad till att möta upp kunderna så fort de kommer in i hallen. Många är ärliga om de endast är ute och kollar eller om de behöver hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in