Själv har jag lagt flaskan på hyllan så det berör mig inte och jag hatar krogen så det spelar absolut ingen roll alls. Men, jag tycker att människor ska få bestämma själva om de vill dö i corona eller inte.
Till alla myndighetsälskare som älskar att lyda blint: Låt alla som inte vill lyda blint dö i corona så har ni bara lydiga robotar kvar. Är ni rädda för corona, lås in er själva tills skiten är över.
Problemet är ju att det inte är de som är ute och festar på krogen som riskerar sitt eget liv..däremot kan de ju sprida smittan vidare till någon som t.ex. jobbar på din farfars äldreboende...
Problemet är ju att det inte är de som är ute och festar på krogen som riskerar sitt eget liv..däremot kan de ju sprida smittan vidare till någon som t.ex. jobbar på din farfars äldreboende...
Och exakt där ligger stora delar av problemet (läs spridning) att många unga inte fattar konsekvenser av sitt eget handlande.
Sen skall man inte bara peka på unga men de har en stor skuld till att spridningen tar fart igen.
Jadu.. Detta är ju så genomskinligt.. ett nytt försök att döda ekonomin. Frågan är vilka som tjänar på att ekonomin stagnerar? Förövrigt tycker jag alkohol är ett jävla rävgift som borde förbjudas. Inte så att kroppen direkt behöver alkoholen..
Det hade räckt om nattklubbarna stängts. Redan i dagens läge sitter det uppe plexiglas mellan olika bås och många bord får inte användas för att olika sällskap inte ska sitta bredvid varandra. Att stänga klockan 22 gör ju att det förmodligen blir mer trängsel, då fler ska samsas på samma tid. Sen är det ju knappast trängsel på vardagarna klockan 23.30. Jag vet inte... känns mörkt.
Det är en meningslös åtgärd som endast har symbolpolitik värde. Man måste ju vissa att man gör något. Man väljer det som är enklast både praktiskt och juridiskt
Det är ju en yngre generation som är ute och dricker på krogen efter kl 22, och eftersom de i mindre grad verkar få svåra symptom av viruset (ibland inga alls) så är de sannolikt smittspridare till äldre generationer. Så det kan vara ett klokt beslut att stänga ned krogarna, även om det sannolikt bara kommer resultera i att hemmafestandet ökar explosionsartat.
För jag tror ju inte att krogfestarna går hem och lägger sig efter kl 22. Det blir nog också en brottsökning kring hemmafester som spårar ut. Krognedstängningen ska om den införs pågå till siste februari så det blir en tre månader lång testperiod som vi kan se hur hemmafestandet utvecklas.
Det är dock märkligt, om nu minskad smittspridning är så viktigt för regeringen, att man tillåter smittkluster som lagsporter och idrottstävlingar med hockey-, innebandy- och fotbollsspelare som kysser och slickar på varandra. Sport och idrott är förstås viktigt för folkhälsan, visst. Men det finns ju ensamutövande sporter som skulle kunna tillämpas under coronan. Man skulle kunna stänga ned de lägre divisionerna eftersom folk som är med i dem har ju vanliga jobb på dagarna och sprider smittan till vanliga arbetsplatser.
Så summa summarum så visar regeringen och FHM åter upp sig som att man inte tillhör de vassaste knivarna i lådan. Man silar mygg och sväljer kameler, och saknar kurage mot idrottsrörelse.