2020-11-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Mja, må vara, samtidigt följer färre och färre amerikaner nyheterna. https://transition.fcc.gov/osp/inc-report/INoC-20-News-Consumption.pdf

Jag tycker det känns långsökt att tro att folk är beredda att gå man ur huse för att rösta bort en sittande president i så stor utsträckning.

Särskilt en president som har betett sig som han gjorde under valkampanjen 2016, drivit de frågor som han gick till val på och varit lyckosam med ekonomin. Och som inte startat några krig.

Varför skulle det få 15 miljoner nya röster, som inte röstade mot honom 2016?

Onekligen långsökt, för att inte säga orimligt.
2020-11-11, 14:18
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Mja, må vara, samtidigt följer färre och färre amerikaner nyheterna. https://transition.fcc.gov/osp/inc-report/INoC-20-News-Consumption.pdf

Jag tycker det känns långsökt att tro att folk är beredda att gå man ur huse för att rösta bort en sittande president i så stor utsträckning.

Det var nog en hel del som trodde att det redan var klart att Hillary skulle vinna förra valet, så de lät bli att rösta 2016. Så jag är inte förvånad över att valdeltagandet har stigit.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag tror det är ok att låta brottslingar begå brott för att sätta dit dem. Det är väl det som kallas "sting".
Nix, det kallas "entrapment". En sting är typ en razzia, där man överraskar en gäng skurkar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Absolut en vettig poäng.

Dock har jag inte sett att någon anmälan/stämning har lämnats in som rör något som var känt innan valet.
Jag kan ha missat det?!
Har du sett något sådant? Länk?
Nej det har jag inte och tänker inte leta heller iom att för min del betyder det ingenting. Jag är nämligen väl medveten om att en strategi kan vara att låta det hända för att sätta dit i efterhand. Tror man inte den strategin är möjlig så blir förstås dina frågor högst relevanta.

Min fråga "Du som vet, kan inte du berätta exakt vad som gör att Trump skriker valfusk? Hur vet du att han inte sitter på starka bevis?". Ditt första försök att förklara detta var alltså genom att ta bort möjligheten för information om händelser att samlas in innan det hänt. Nu när du bekräftat att du vet att det är möjligt, vill du göra ett nytt försök att besvara frågan eller ska vi komma överens om att du inte har en aning och sitter och snackar skit?
2020-11-11, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Vilket innebär att en femtedel inte tror på valresultatet. Det är jävligt höga siffror. Så det är bra att det här utreds ordentligt.

Valresultaten fastställs av respektive delstat. Det ska ske senast slutet av november. Är övertygad om att tillräckligt många stater kommer certifiera valresultatet eftersom detta val verkar ha haft färre felaktigheter än normalt samt valet har gått mycket lugnare till än vad många befarat.

Alla som kandiderar har sin rätt att ifrågasätta valet och gör det genom stämningar i domstolen. Donald Trump har varit flitig och lämnat in många stämningsansökningar men resultatet hittills är bara ett stort gapskratt. Alla som känner Donald Trump vet att detta är hans modus operandi i alla lägen när han förlorar så inget nytt med andra ord. Han har inte historiskt varit speciellt framgångsrik med stämningar. Förlorar oftast. Men ger honom ett sätt att bortförklara. Han kan kalla det "disputed" och väva sin egen förklaring. Mest för sig själv eftersom få tror på honom längre.
2020-11-11, 14:20
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Du har mao ingen kunskap över huvud taget om bevisbördan, utan drog en slutsats ur röven och presenrade det som faktum.
Stor kunskap ska du veta men som sagt vill man tro på att indicier är ngt en domstol tar upp not my problem, Men gråt inte då dem förkastar dem och säger finns inget graverande bevis av valfusk!
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag tror inte att folk är lika intresserade av att få Biden som president som att få bort Trump. Det är förmodligen främsta anledningen till det höga deltagandet och att Biden leder.

Biden ligger en bra bit efter Clinton i demokratiska stater men i swingerstater som Trump ledde stort och sedan Biden mitt i natten drog förbi så har Biden presterat långt över vad Clinton gjorde. I vissa stater har valdeltagandet ökat från under 70% till 90%. Ingen som är seriös tror på det.

Ni som säger att poströsterna kom in sent och demokrater brukar poströsta som förklaring till varför Biden kom stort på slutet, hur förklarar in det faktum att Clinton hade ett försprång 2016 och att Trump sakta kom ikapp och förbi henne. Kom inte och säg att Trump valfuskade då, för han var en outsider, en pajas som ingen tog på allvar. Inte heller republikaner. Han hade inte alla de kontakter över hela politiska samhället och valapparaten som tex Biden och Clinton har.

Precis, få bort Trump till vilket pris som helst. Försök ljuga och hitta på den ena historien mer vansinnig än den andra under fyra års tid med 100% uppbackning av MSM och Big Tech. I valrörelsen så spottas det ut lögner om Trump från samma MSM och Big Tech. När Trump som hatar MSM väljer sociala medier för att kunna hålla ocensurerad direktkontakt med sina väljare så stängs han av på Big Techs plattformar. Ni som applåderar det kan nog känna er trygga med att får Trump fyra år till så kommer Big Tech styckas upp och kontrolleras. Hur han väljer att hantera MSM vet jag inte, men jag har svårt att tro att dagens MSM kommer se likadan ut om 4,5 år. 5-6 ägare som kontrollerar 95% av all MSM är en fara för demokratin. Hoppas man lyfter den frågan i Sverige/Europa också, igen. Det har ju lyfts tidigare, för 80-90 år sedan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Nej det har ju varit en enorm uppmärksamhet och en hatkampanj av sällan skådat slag och så den extrema polariseringen på det med alla upplopp tidigare och Covid-19. Många är rejält förbannade i alla läger och vill rösta för nu jäklar ska vi vinna denna gång. Därav ett rekord i antal röster denna gång.
Valet är ju lika het i USA som i Sverige det är ju rejält pådrag. Svensk media slår knut på sig själva för att såga Trump.
Att det skulle var avslaget är ju direkt felaktigt. Det är ju ett krig detta.

I media. Inte bland vanliga människor. Herregud finns en anledning till att ingen ser på CNN längre. De har tjatat om sitt hat till Trump, som alla tröttnat på sedan länge.

Det som spelats upp i media har ingen kontakt med verkligheten. Du ser det på tittarsiffror. På nyhetskanalerna men också på debatterna. Vanliga människor är inte engagerade.

Och sedan en valkampanj där det bara var Trump som deltog.

Hur fan kan Biden få mer än 15 miljoner fler röster än Hillary?
2020-11-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Du har mao ingen kunskap över huvud taget om bevisbördan, utan drog en slutsats ur röven och presenrade det som faktum.
Du kan ju lyssna på vad domstolarna beslutat. De har slängt ut alla Trump kampanjens fall utan att de ens börjat för att de har så svag ställning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Någon person måsta vara ansvarig för att skicka ut röstsedlar på fel vis, vem?
Kan det kanske vara en Republikan som gjort detta, lr?

Sedan är frågan hur detta påverkar valresultatet.
Vad jag förstår påverkar dessa felaktigt utsända valsedlar inte valet alls eftersom de inte går att använda för att rösta med.

Delstaterna bestämmer själva vilka de ska skicka ut valsedlar till. Antagligen någon slags politiskt styrd valkommissionen eller liknande som hanterar det praktiskt. De som får tag i valsedlarna kan skicka in dem och de lär antagligen räknas också eftersom möjligheterna att verifiera att det är rätt person som skickat in den är begränsade. Det som är nytt är att många delstater med Corona som ursäkt gjort enorma massutskick av valsedlar. Normalt tidigare var om jag förstår rätt att man får begära att få en valsedel skickad till sig om man avser att poströsta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Tulpanen
Det var nog en hel del som trodde att det redan var klart att Hillary skulle vinna förra valet, så de lät bli att rösta 2016. Så jag är inte förvånad över att valdeltagandet har stigit.

Fast det går emot all kunskap på området. Det är snarare så att opinionsundersökningar har en demoraliserande effekt där de som tror att de är i underläge struntar i att rösta eftersom de ändå tror att de kommer förlora.
Vidare har det visat sig att folk är mer benägna att stödja en vinnare eller den vinnande sidan.

Detta är anledningen till varför opinionsundersökningar idag inte är ett verktyg för att spegla opinionen utan istället att påverka opinionen.
2020-11-11, 14:23
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Stor kunskap ska du veta men som sagt vill man tro på att indicier är ngt en domstol tar upp not my problem, Men gråt inte då dem förkastar dem och säger finns inget graverande bevis av valfusk!
Delge dig då av din enorma kunskap, istället för att påstå saker som du inte kan backa upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in